שוק הקריפטו ממשיך לעבור את אחת התקופות המאתגרות ביותר שלו מאז 2022. לאחר ירידה של יותר מ-50% מהשיא שנרשם באוקטובר האחרון, ביטקוין מתקשה להתאושש, והלחץ בשוק כבר אינו מגיע רק מהמחיר עצמו - אלא גם מההתנהגות של המשקיעים.
לפי נתוני CryptoQuant, במהלך היממה האחרונה הועברו כמעט 50 אלף ביטקוין לבורסות בהפסד, אחת מתנועות המכירה הגדולות ביותר של מטבעות שנמכרו בהפסד בתקופה האחרונה.
מדובר בעיקר במשקיעים שרכשו ביטקוין בחמשת החודשים האחרונים, וכעת בוחרים למכור למרות ההפסד, תופעה שמכונה בשוק "כניעה" (Capitulation).
יחד עם זאת, התמונה אינה חד-משמעית. במקביל לגל המכירות, כתובות ארנקים שמזוהות עם משקיעים ארוכי טווח קלטו השבוע כ-181 אלף ביטקוין, שיא חדש. כלומר, בזמן שמשקיעים חדשים מאבדים סבלנות, משקיעים ותיקים דווקא ממשיכים לאסוף סחורה.
גם סטרטג'י מתחילה להרגיש את הלחץ
אחד הסיפורים המעניינים ביותר בימים האחרונים מגיע דווקא מחברת סטרטג'י של מייקל סיילור, שנחשבת לרוכשת הביטקוין התאגידית הגדולה בעולם.
במשך שנים נסחרה מניית החברה בפרמיה משמעותית ביחס לשווי הביטקוין שברשותה. המשקיעים היו מוכנים לשלם יותר, מתוך אמונה שסיילור, יו"ר החברה, ימשיך להגדיל את האחזקות וליצור ערך נוסף.
כעת המצב התהפך. לראשונה זה שנים, שווי החברה ירד מתחת לשווי הביטקוין שהיא מחזיקה. במילים פשוטות, השוק מעריך כיום את כל פעילות החברה בפחות מהשווי של הביטקוין שנמצא במאזן שלה.
המשמעות היא שסטרטג'י מאבדת את אחד היתרונות הגדולים ביותר שלה, היכולת להנפיק מניות חדשות בפרמיה גבוהה ולגייס הון לרכישות נוספות של ביטקוין.
כל עוד המניה נסחרת מתחת לערך הנכסים שלה, כל גיוס הון חדש הופך לפחות אטרקטיבי ואף עלול לדלל את בעלי המניות הקיימים.
למרות זאת, חשוב להדגיש שהחברה עדיין אינה נמצאת במשבר קיומי. לסטרטג'י עדיין יש מספר אפשרויות לגייס הון, למחזר חוב ולנהל את מבנה ההון שלה, אך תנאי המשחק הפכו מאתגרים הרבה יותר מאשר בשנים האחרונות.
ואז הגיע המיליארדר הבריטי
על רקע הלחץ בשוק, אחד ממשקיעי הערך הידועים בעולם, המיליארדר הבריטי ג'רמי גרנת'ם, הוסיף שמן למדורה. בריאיון ל-CNBC הוא כינה את ביטקוין כ"מנגנון ספקולטיבי חסר שימוש", והעריך כי בטווח הארוך המטבע פשוט ייעלם.
"זה לא ייגמר בפיצוץ", אמר, "אלא פשוט ידעך לאט". לדבריו, הירידה החדה של ביטקוין בתקופה שבה הזהב דווקא התחזק ממחישה שהוא אינו משמש כמקלט בטוח כפי שרבים קיוו.
גרנת'ם טען שביטקוין אינו משמש כאמצעי תשלום אמיתי בכלכלה, אלא בעיקר כנכס ספקולטיבי, והוסיף כי אחת השימושים המרכזיים שלו היא העברת כספים מחוץ למערכת הפיננסית המסורתית.
עם זאת, הוא הדגיש כי הביקורת שלו מופנית כלפי המטבעות הדיגיטליים עצמם, ולא כלפי טכנולוגיית הבלוקצ'יין, שלדבריו עדיין עשויה לשנות תעשיות רבות בעתיד.
