וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8 כללי הזהב בבחירת קופת גמל או קרן השתלמות

עודד ענבר

1.1.2006 / 10:21

כלקוחות, המוצפים במאות קרנות, קופות, תשואות וסטיות תקן קיים קושי רב להפריד את העיקר מהטפל. 8 טיפים

בימים אלו כאשר שוק הגמל רוגש וסוער, חברות משקיעות מיליוני שקלים בפרסום מוצריהן ואנו כלקוחות מוצפים במאות קרנות, קופות, תשואות, סטיות תקן, חתכי שנים ועוד נתונים רבים ושונים קיים קושי רב להפריד את העיקר מהטפל, ולקבל החלטה שקולה ומדויקת מהו מוצר הגמל המתאים לחוסך הספציפי.
במאמר זה ננסה לנקות מעט את הערפל וגודש הנתונים סביב תהליך בחירה במוצר חסכון בתחום הגמל - קופת גמל או קרן השתלמות.

קיבצנו עבורך 8 פרמטרים חשובים:

1. תשואה


קופת הגמל היא מכשיר פיננסי המניב תשואה. כל חברה מנסה למצוא את חתך הזמן המדוייק בו היא הטובה ביותר ובמקום הראשון. לתשואה חשויבות גבוהה מאחר וכל הבדל של אחוז לכאן או לכאן יכול על פני שנים רבות של חסכון מתמשך להביא להפרשים מצטברים של עשרות ולפעמים מאות אלפי שקלים. בבואנו לבדוק את המוצר עלינו לבדוק תקופה ארוכה, המשקפת גאות ושפל בשוק ההון.

לא כל מי שנישא על גל העליות האחרון בבורסה יידע למצוא את דרכו גם בתקופות של ירידות שערים. מכאן שמומלץ לבחון גופים על סמך מספר שנים של פעילות בשוק ההון. באופן כללי, שנת 2002 הנה מדד לא רע לתפקוד הגוף בבורסה יורדת, בעוד השנים 2005-2003 משקפות כיחידת זמן אחת תפקוד בשוק עולה.

הערה: מחודש אפריל 2005 שונתה שיטת חישוב התשואה על פי הנחיות משרד האוצר. השיטה הקודמת יצרה עיוות כלפי מעלה במדידת התשואות לטובת גופים קטנים אשר גייסו סכומים גבוהים מדי חודש בשוק מניות עולה. בנוסף, החל מחודש ינואר מחייב האוצר את החברות השונות בכללי פרסום תשואה אחידים, כך שהשוק יוגבל במידת הרבגוניות והגמישות הקיימות כיום לחברות השונות בהצגת התשואות.

2. סיכון

המדד לסיכון הנו סטיית התקן, והוא בוחן את עוצמת סטיית הקופה מקו ממוצע התשואה לאורך השנים. ככל שהקופה "מסוכנת" יותר, אגרסיבית יותר חשופה יותר לתנודתיות שוק ההון, כך סטיית התקן תגדל. חוסך סולידי יבחר בסטיית תקן נמוכה ואילו חוסך חובב סיכון לא יחשוש מקופה בעלת סטיית תקן גבוהה. מדד נוסף העומד לרשותך הנו מדד שארפ, המספק מדד השוואתי המשכלל בתוכו סיכון אל מול תשואה.

3. ותק

עליך לוודא כי הגוף הנו מנוסה, ואינו עושה את צעדיו הראשונים על גבי חסכונותיך. קיימת בעייתיות עם גופים צעירים שהחל בפעילותו לפני שנה-שנתיים, ומאז ניתן לבחון את פעילותם בשוק מניות עולה בלבד.

4. היקף הנכסים הקיים בקרן

חלק מהקרנות בתחילת דרכן הנן קטנות מאוד, במצב זה יש לקחת בחשבון כי התשואות בקרנות אלו הושגו על סכומים נמוכים מאוד ואינן יכולות עדיין לשקף פעילות לאורך זמן.

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה

5. גב חזק

מיהו הגוף שאצלו אתה עומד להפקיד את חסכונותיך עד לגיל 60? עליך לחפש גוף גדול מספיק ויציב, גוף שתוכל לסמוך שגם בעוד 10 שנים תוכל לקבל ממנו שירות, מידע ונתונים, גוף שיהיה מספיק חזק כדי להשקיע הסכומים הנדרשים למחקר ולבניית יכולת ניהול השקעות הולמת.

6. דמי ניהול

יש הבדלים עצומים בדמי הניהול אותם גובים הגופים השונים, היכולים להגיע עד ל-2% (תקרת דמי הניהול על פי החוק). לעתים גוף יכול להציג תשואות גבוהות, אך בחינת שיעור התשואה נטו בשכלול דמי הניהול תגלה שרמת הביצועים ירדה פלאים בשל שיעור דמי ניהול גבוה במיוחד.

7. שירות

אמנם אנו עוסקים בחסכון ארוך טווח, אולם ביום שתרצה לקבל הלוואה מהקופה, לבצע פדיון או לקבל מידע אודות דמי הניהול, כדאי שתעמוד לרשותך מחלקת שירות זמינה, אדיבה וקשובה, ואמצעי קבלת מידע מגוונים. חברות רבות אף עדיין לא הפנימו את הצורך באתר אינטרנט ידידותי המספק נתונים מיידיים ומעודכנים לכל עמית online.

8. הטבות

חברות מסוימות מעניקות הטבות לעמיתים מצטרפים דוגמת ביטוחים שונים, מענקי העברה, הנחות בדמי ניהול ועוד. לעיתים הטבות כאלו יכולות להגיע לסכומים ניכרים ולהשפיע על החלטת המעבר.

כמובן שישנם שיקולים נוספים אינדיווידואלים, אולם בדיקת 8 כללי הזהב יתן לך החוסך חתך השוואה רחב, ויכולת קבלת החלטה מושכלת. חיסכון מוצלח!




** הכותב הנו עו"ד וסמנכ"ל בחברת כלל פיננסים גמל והשתלמות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully