וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנה לחברות הסלולר: השיחות עוברות לרשת

אמיתי זיו

29.5.2010 / 13:30

מחקר חדש מגלה כי שוק שיחות הקול על גבי האינטרנט ממכשירים ניידים יגיע ל-310 מיליון משתמשים ולהכנסות של 30 מיליארד דולר ב-2015. הראשונים שייהנו: הצרכנים בישראל

נראה שבימים אלה, שמתאפיינים בטלטלה בשווקים וחוסר ודאות כלכלית, אין דבר בטוח יותר מהמודל העסקי של חברות הסלולר. אנשים מדברים וימשיכו לדבר - מדובר בצורך אנושי בסיסי.

אמנם חברות הסלולר מוכרות גם חבילות גלישה ושירותי תוכן, אך שיחות הקול הן עדיין ליבת ההכנסות שלהן. ברבעון הראשון של 2010 פלאפון דיווחה ש-22% מהכנסותיה הן מתוכן ומסרונים, כלומר 78% מההכנסות של החברה הן עדיין משיחות קול. בפרטנר היחס הוא 19% לעומת 81%, ובסלקום היחס הוא 18% מול 82%.

אבל מה אם כולם יכלו לדבר בחינם אחד עם השני, בדיוק כמו באינטרנט? מה אם שיחות היו פשוטות וחינמיות כמו לשלוח דואר אלקטרוני או לקיים שיחת סקייפ? באחרונה הופך האיום הזה לממשי, וחברות הסלולר צריכות ללמוד להתמודד אתו.

חיסכון של 50% לפחות

"שיחות VoIP במכשיר הסלולר חדלות מלהיות גל חולף, והן הופכות לאיום בעל משקל על הכנסות הקול המסורתיות של חברות הסלולר" - בהצהרה דרמטית זו נפתח מחקר של חברת סאליבן אנד פרוסט (Sullivan & Frost), מסמך ארוך ומקיף על מה שכיום משמש רק את חוד החנית של המשתמשים המתוחכמים בסלולר.

כמעט כולם יודעים לבצע שיחות סקייפ מהמחשב. אלה הן שיחות קול על בסיס פרוטוקול אינטרנט, או בקיצור VoIP. אך בזכות הסלולריים החכמים של ימינו, הניחנים ביכולות של מחשב ומחוברים לאינטרנט - אם באמצעות WiFi או באמצעות חבילת גלישה - ניתן לבצע שיחות קול על בסיס חבילת הגלישה מבלי לשלם לחברת הסלולר על השיחה עצמה. המשקל של שעת שיחה ב-VoIP בחבילת הגלישה הוא 5-10 מגה-ביט של נתונים - תלוי בתוכנה וברמת הדחיסה שלה.

"שיחות VoIP על גבי רשת האינטרנט באמצעות המחשב כבר יוצרות תחרות לחברות הסלולר עם פופולריות רבה גם בשוק הרחב (Mass Market)", נכתב במחקר. "כמה יצרניות מכשירים מאפשרות למשתמשים להוריד תוכנות צד שלישי של שיחות VoIP. בהתחשב בעובדה שה-IP הופך לכלי התעבורה המרכזי בכמה סוגים של טכנולוגיה, לא פלא שצצים סטארט-אפים בתחום - שמתכוונים לשנות את הצורה שבה משוחחים אנשים".

על פי נתוני המחקר, חברות שסיפקו שירותי שיחות באמצעות Mobile VoIP רשמו ב-2008 הכנסות של כ-608 מיליון דולר. בסאליבן אנד פרוסט מעריכים כי עד 2015 ההכנסות משוק זה יגיעו ל-30 מיליארד דולר, כלומר יגדלו פי 18.

רלוונטי יותר בישראל

האם הגיע שעתו של ה-VoIP הסלולרי? על פי המחקר, נראה שכן. הסיבות להצלחתו של VoIP סלולרי הן הנגישות של רשתות סלולר מהירות; מודעות גוברת של לקוחות ל-VoIP; עלייה במכירות של מכשירים חכמים; התאמה של תוכנות וקליינטים של VoIP מעולם המחשבים הנייחים למכשירים סלולרים; וכמובן - פוטנציאל חיסכון גדול.

כל הגורמים המוזכרים במחקר רלוונטים מאוד למצב בישראל. על פי המחקר, ב-2008 תפסו מכשירי דור 3 בעולם רק 11% משוק הסלולר - אך בישראל מדובר בשיעור חדירה גבוה הרבה יותר. פלאפון דיווחה ברבעון הראשון של 2010 על 57% מבסיס הלקוחות שמנויים בדור השלישי, בסלקום מגיע שיעור הלקוחות ל-31% ובפרטנר 44% מהמנויים הם בדור 3.

בנוסף, ישראל ניצבת בקדמת העולם הסלולרי מבחינת מהירות הרשת, יחד עם המפעילות במערב אירופה. הן פרטנר והן פלאפון מחזיקות רשתות שמאפשרות תעבורת נתונים במהירות של עד 21 מגה-ביט לשנייה בהורדה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

המכשירים חכמים יותר בישראל

גם בנוגע למכשירים חכמים ישראל ככל הנראה מתקדמת מאוד בהשוואה בינלאומית. העובדה שמדובר במדינה היחידה שבה נמכר האייפון על ידי כל המפעילות מאיצה גם את המכירות של מכשירים חכמים מתוצרת נוקיה, סמסונג ושאר המתחרות. מבחינת החיסכון הכספי, לצרכנים בישראל יש יותר מה להרוויח מרוב משתמשי הסלולר בעולם. שיחת VoIP סלולרי מתומחרות כשיחות קוויות, ושיחה קווית ליעד סלולרי עולה כ-33 אגורות לדקה, לעומת שיחה מסלולר לסלולר שעולה בממוצע כ-49 אגורות. מחיר שיחה קווית צפוי לרדת לכ-11 אגורות כשדמי הקישוריות יירדו, מה שצפוי להגדיל עוד יותר את הכדאיות של ה-VoIP הסלולרי.

חלוצת ה-VoIP הסלולרי בישראל היא Free Telecom, שמחשיבה את עצמה לחברת הסלולר החמישית של ישראל. החברה מציעה כבר מ-2008 שירות VoIP סלולרי, והספיקה לצבור אלפי לקוחות.

מנכ"ל החברה, ליאור בנאי, מסכים עם הקביעה שנקודת הפריצה של ה-VoIP הסלולרי קרובה מתמיד. לדבריו, המגמה מורגשת בכל הנוגע להצטרפות של לקוחות לשירות ולהיקפי השימוש. "אני רואה כמה קשה היה לנו בהתחלה ומה קורה עכשיו", הוא מספר. "המכשירים השתפרו מבחינת המעבדים ומבחינת יכולת הסוללה, הטכנולוגיה בשלה יותר, וגם הלקוחות מוכנים יותר לקבל פתרונות VoIP.

"מבחינת יכולות הסוללה אנחנו מדברים על שיפור של 40%. מבחינת יכולת המעבד, היא כפולה בדור החדש לעומת הקודם. רשתות הסלולר בישראל רק הולכות ומשתפרות. מבחינת המחיר אנו מציעים כרגע מחיר הנמוך ב-50% מהמחיר בחברות הסלולר הרגילות, אבל אחרי הורדת דמי הקישוריות חברות הסלולר יהיו חייבות להעלות מחירים, ואילו אנחנו דווקא נוריד מחירים - והפער יגדל ל-80%".

גם ליאור אלדמע, מנהל הפעילות העסקית של חברת אודיוקודס, שבין היתר משווקת פתרון VoIP סלולרי לחברות תקשורת בעולם, מסכים כי באחרונה ניכרת עלייה בשימוש בטכנולוגיה. "אנחנו מתעסקים בנושא של ה-VoIP הסלולרי כבר שנתיים", הוא מספר. "באחרונה אנחנו רואים תנופה גדולה בתחום עם החדירה הגוברת של הסלולריים החכמים".

ארבע גישות שונות

הבדלי התעריפים בין VoIP סלולרי לשיחות רגילות קורצים למשתמשי הסלולר המתוחכמים, שמתקינים על המכשירים תוכנות סקייפ או Free Telecom ומדברים בחינם או במחיר זול עם חבריהם. עובדה זו מחייבת תגובה של חברות הסלולר, ומהמחקר עולה שכל אחת מהן בוחרת אחת מבין ארבע דרכי התמודדות.

האסטרטגיה הראשונה היא שיתוף פעולה עם ה-VoIP. באסטרטגיה זו בחברה מפעילת הסלולר הבריטית הקטנה "3". החברה אפילו משווקת את מכשיריה עם תוכנת סקייפ מובנית. גם ורייזון האמריקאית אימצה אסטרטגיה דומה. באסטרטגיה השנייה, של ניטרליות זהירה, בחרו מפעילות כמו וודאפון ואורנג' בבריטניה. חברות אלה מאפשרות שימוש בתוכנות VoIP, אך לא מקדמות אותן. מפעילות יותר מחמירות, כמו וודאפון ו-Mobile-T בגרמניה, מאפשרות שימוש ב-VoIP הסלולרי רק ללקוחות שמתחייבים לתשלום נוסף עבור הגישה לשירות.

האסטרטגיה הרביעית היא הנוקשה מכולן - חסימת של שיחות VoIP בסלולר. בגישה זו נקטה, למשל, plus-E הגרמנית. על פי המחקר של סאליבן אנד פרוסט, 60%-70% ממפעילות הסלולר באירופה בחרו באחת משתי הגישות המחמירות, והן אוסרות או מגבילות את השימוש ב-VoIP.

"באופן מסורתי, חברות הסלולר מנסות לחסום את ה-VoIP", אומר עידו גור, מנכ"ל ווקלטק, המשווקת פתרונות בתחום. "המפעילות ביצעו חסימות ל-VoIP ודרשו מיצרניות הסלולר להוציא את התוכנות מהמכשירים. אבל טכנולוגיה כמו VoIP אי אפשר לעצור לעד".

באסטרטגיה נוקשה נגד ה-VoIP בחרה גם סלקום הישראלית. הדבר עורר תגובות זועמות בציבור, עד שבסופו של דבר התערב משרד התקשורת וחייב את החברה שלא לחסום שימושי רשת של לקוחותיה.

באופן אירוני, סלקום, שנקטה מדיניות של חסימה כלפי תוכנות VoIP סלולריות חיצוניות, משווקת שירות כזה עבור לקוחות הטסים לחו"ל, תחת השם סלקום-לינק. משתמשים בתוכנה של סלקום, שפועלת על בסיס רשתות WiFi בחו"ל, משלמים על דקת שיחה שקל אחד בלבד.

אלדמע, שבין היתר משווק את המוצר של אודיוקודס לחברות הסלולר, מכיר את הדילמות של החברות סביב הטכנולוגיה. "אנחנו משווקים את מוצר ה-VoIP שלנו לשלושה מגזרים. הראשון הוא ארגונים עסקיים גדולים, שמתקינים לעובדים את התוכנה כדי לחסוך בהוצאות; השני הוא חברות תקשורת קווית, שבאמצעות התוכנה מאפשרות לדבר מהנייד בקו הרגיל; והשלישי הוא חברות סלולר", הוא אומר. "יש חברות שמנסות להילחם בתופעה, ויש את ה'מאמצות המוקדמות', שאומרות שאם הלקוח כבר מבצע שיחת VoIP, עדיף שהן יראו ממנה הכנסה".

דרוש שינוי ארגוני

אז כיצד כדאי למפעילות הסלולר לנהוג? בנקודה זו המחקר חד-משמעי: "VoIP סלולרי תופס מקום מרכזי בשוק. החברות צריכות להבין שהלקוחות הם בעלי החברה, היות שהם אלה שמביאים את ההכנסות. אם חברות יתייחסו ללקוחות כפי שהן מתייחסות לבעלי המניות, הן יוכלו להדוף את התחרות שמייצרות חברות סטארט-אפ בתחום ה-VoIP הסלולרי ויצליחו למנוע קניבליזם משמעותי".

עם זאת, המחקר מעריך כי כמה מפעילות יתנגדו לשינוי. "כמה חברות מפעילות טכנולוגיות של ניטור תעבורת רשת (DPI) במטרה לחנוק משתמשים בתוכנות VoIP. אך ברגע שהמפעילות ייווכחו בגידול החד באימוץ של VoIP סלולרי, הן ייצרו שיתופי פעולה או ירכשו חברות בתחום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully