וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הסינדרלה של עולם העסקים": מי את, זהבית כהן?

מבית דל אמצעים בפתח תקווה לוול-סטריט, אייפקס, מחאת הקוטג' ורשות ההגבלים - תחנות חייה של האישה עליה נכתב כי "את דרך ניהולה המזהירה עוד ילמדו בבתי ספר למנהל עסקים"

"היא לא בת של טייקון או תעשיין. היא גדלה בבית פשוט ודל אמצעים - אישה, מזרחית ובכל זאת טיפסה מכוח חריפותה למקום הכי גבוה. סיפור ההצלחה האולטימטיבי", כך נכתב בדיוק לפני שנה, בחודש ספטמבר 2010, במגזין "ליידי גלובס", שדירג באותה השנה את זהבית כהן, אז בעלת השליטה בתנובה, כאישה המשפיעה ביותר על המשק הישראלי. כיצד נראה מסלול חייה של האישה שהצליחה לעמוד בראש קונצרן המזון הגדול ביותר בישראל, אולם תיזכר עקב חוסר הצלחתה להתמודד אל מול המחאה הציבורית שהתעוררה נגדה?

עוד על התפטרותה של זהבית כהן והמחאה נגד תנובה:
הסטודנטים: "ההוזלה איננה מספיקה, נמשיך בחרם"
זהבית כהן הודיעה על פרישה מתנובה ומפסגות
לאחר ההתפטרות: תנובה הודיעה על הוזלת מחירים
הפגנה, פשיטה וחקירה: היום השחור של תנובה
רשות ההגבלים פשטה על תנובה: יו"ר החברה והמנכ"ל יחקרו
זהבית כהן למפגינים מחוץ ביתה: "המחאה צודקת"

זהבית כהן באירוע המנהיגים העסקיים של דן אנד ברדסטריט מרץ 2010. אורי לנץ
"סיפור ההצלחה האולטימטיבי". זהבית כהן/אורי לנץ

כהן בת ה-48 נולדה וגדלה בפתח תקווה כזהבית שוחט, למשפחה בת ארבעה אחים ולהורים יוצאי עירק. היא שירתה בצה"ל ככתבת השבועון "במחנה", ולאחר שחרורה נסעה לארצות הברית, נישאה ליהודי אמריקאי, ממנו התגרשה לאחר מכן. היא למדה לתואר ראשון בחשבונאות ב- Duquesne University, בפיטסבורג ותואר שני במינהל עסקים (MBA) באוניברסיטת פיטסבורג.

לאחר מכן, החלה בקריירה עסקית בחברת ראיית החשבון האמריקאית Coopers & Lybrand. לאחר מכן מונתה לתפקיד סגן נשיא בחטיבת הכספים בבנק צ'ייס מנהטן. ב-1998 שבה לישראל, הצטרפה לקבוצת אי.די.בי שהיה בשליטת משפחת רקנאטי, ושימשה חשבת הקבוצה. לאחר שהשליטה עברה לנוחי דנקנר, נשארה בחברה ושימשה כמשנה למנכ"ל. היא כיהנה בדירקטוריונים רבים כנציגת אי.די.בי. ב-2006 עברה לחברת אייפקס פרטנרס, בה שימשה מנכ"ל המשרד בישראל ושותפה בקרן הבינלאומית – בתפקיד זה מתכננת כהן להמשיך גם לאחר ההתפטרות.

בשלב זה כהן הייתה מעורבת ברכישת גרעין השליטה בחברת תנובה. המכירה לוותה בקשיים עקב המספר הרב של בעלי המניות בתנובה – חברי מושבים וקיבוצים, שחלקם חשש מפני מסירת השליטה בחברה לידי גורם חיצוני שהוא תאגיד בעלי הון. בעיתון TheMarker נכתב אז כי "על הדרך המזהירה בה ניהלה זהבית כהן את המערכה על תנובה, עוד ילמדו בבתי ספר למינהל עסקים. היא לא ויתרה על אף פגישה עם אחרון בעלי המניות, עברה יום יום ממושב למושב ומקיבוץ לקיבוץ, כדי להרגיע את הרוחות הסוערות ובכל מקום ומקום זכתה מיד לאהדה ולאמון".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אמרה למפגינים מחוץ לביתה ש"המחאה צודקת"/מערכת וואלה, צילום מסך

במקביל, לימדה כהן במסגרת תוכניות לימודי חוץ למנהלים, בבית הספר לניהול "וורטון" של אוניברסיטת פנסילבניה, וכן חברה ב-Consulting faculty של המכללה למינהל. בנוסף, לימדה במרכז הבינתחומי הרצליה.

בשנת 2007, דורגה במקום החמישי ברשימת הנשים המובילות במשק הישראלי מטעם מגזין פורבס הישראלי. "אחרי 16 שנה בארצות הברית, דוקטורט וקריירה ארוכה בוול סטריט הצטרפה זהבית יוסף-כהן לקבוצת אי.די. בי. 5 שנים אחר כך לא יכלה לסרב להצעה לנהל את קרן אייפקס ישראל, ולהפוך לשותפה בקרן העולמית, המנהלת כ-35 מיליארד דולר", נכתב בנימוק הבחירה. "בנוסף, כהן פעלה רבות בנושא קידום הנשים במערך הניהול במשק הישראלי, והייתה מעורבת בקבלתן של סטודנטיות ישראליות לחוג היוקרתי למינהל עסקים של אוניברסיטת וורטון פנסילבניה, אחד המוסדות היוקרתיים בעולם".

"הראיון בערוץ 2 רק ליבה את האש"

בחודש יוני האחרון, עקב נסיקתו של מחיר הקוטג' לכמעט שמונה שקלים, החלה מחאת צרכנים בפייסבוק שקראה לחרם על המוצר. החרם זכה להיענות רבה ולהצלחה מסחררת שהגיעה עד לדיונים במשכן הכנסת ובמשרד מבקר המדינה. החרם אמנם הופנה נגד מחיר גבינת הקוטג' של כל חברות החלב, אולם תדמיתה של תנובה היא זו שנפגעה יותר מכל. זאת משום שתנובה חולשת על מעל 50% משוק החלב, ובחלק ממוצריה מגיעה לשליטה של יותר מ-70%, ויוזמי החרם טענו כי החברות האחרות "מיישרות קו" עם מחיריה.

בעיצומה של המחאה, התראיינה כהן לערוץ 2, והגיבה להאשמות שהופנו נגד החברה, אולם הציגה קו תקיף, והצהירה כי תנובה תוריד את המחירים רק לאחר שכל הגורמים האחרים ייתנו את חלקם. "כל החברים בשרשרת - הרפתנים, תנובה, רשתות השיווק והמדינה צריכים לתת את חלקם בהורדת המחירים. בהרבה מאד מובנים טוב שהמחאה הזאת הגיעה. מדובר במחאה כואבת וצודקת. לא ראינו דבר כזה בעולם", אמרה אז כהן. "ההשתלחויות האישיות בי מאוד פוגעות, אבל אני יודעת את האמת", אמרה כהן. "אני יודעת שאני עבדתי קשה מדי על מנת למצוא פתרון אמיתי ארוך טווח. לקפוץ לטלוויזיה עם אמירות פופוליסטיות זה לא אני", הוסיפה.

עם זאת, מספר ימים לאחר מכן הודיעה תנובה על הוזלת הקוטג' למחיר של 5.9 שקלים, וכמותה עשו גם המתחרות שטראוס וטרה. יועצי תקשורת שניתחו את הראיון טענו אז כי "הוא רק ליבה את האש", וציינו עוד כי "חברת תנובה היא הנפגעת העיקרית מהחרם. בסוף יחזרו לקנות קוטג' תנובה ומוצרי חלב נוספים והמספרים שלה יתאזנו, אבל מבחינה תפיסתית - תנובה לעולם לא תחזור להיות מה שהיא הייתה".

"תנובה מהווה חלק משמעותי מבעיית יוקר המחיה"

בתחילת החודש, יצאה אגודת הסטודנטים של תל אביב ביוזמה משלה וקראה לחרם כולל על מוצרי החברה. את הבחירה בתנובה נימקו בכך שהיא מהווה חלק משמעותי מבעיית יוקר המחיה, שולטת בשוק מוצרי החלב ומעלה מחירים ללא הצדקה, כאשר המתחרות "מיישרות קו" עימה. "מטרתו של החרם היא כפולה: להוריד את מחירי המוצרים של החברה, ולהביא, בעקבות כך, להורדת מחירים גם של שאר הספקים: שטראוס וטרה", הסבירו. במסגרת החרם, שצפוי להימשך גם לאחר התפטרותה של כהן, קיימו הסטודנטים משמרות מחאה והפגנות - בין היתר מול ביתה של כהן עצמה, שיצאה לשוחח עם המגפגינים ואמרה כי "המחאה אמיתית וצודקת".

פשיטת הרשות ההגבלים: תחילתו של הסוף

ביום ראשון שעבר, חוותה תנובה יום קשה במיוחד, שהיווה אולי רמז מטרים לסיום כהונתה של כהן בחברה. היום התחיל בבית המשפט המחוזי בתל אביב עם דיון בין מאיר שמיר לאייפקס בנוגע לסוגיית חשיפת הדו"חות הכספיים של תנובה. בכניסה לבית המשפט הפגינו סטודנטים מאוניברסיטת תל אביב, שקראו לה לנהוג בשקיפות מלאה.

בהמשך היום, פשטו חוקרי רשות ההגבלים על משרדי תנובה בצומת גלילות במטרה לאסוף נתונים עסקיים. רשות ההגבלים שיגרה בשבועות האחרונים בקשה לקבלת מידע מגופים המעורבים במשק החלב, ובהם רפתנים, יצרנים ורשתות, במטרה למפות את מבנה השוק ולקבוע את רמת הריכוזיות בו. ככל הנראה תנובה לא העבירה את כל הנתונים, ולפיכך החליטו ברשות ההגבלים לנקוט יוזמה ולפעול על פי סעיף בחוק המאפשר לה החרמת מחשבים ומסמכים בכוחות עצמה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
הפגנת הסטודנטים מול בית המשפט בתל אביב, בקריאה לתנובה לפרסם את דו"חותיה הכספיים/מערכת וואלה, צילום מסך

מרשות ההגבלים נמסר אז כי "יש חשד להסתרת מסמכים. העברנו דרישה ברורה לקבל מסמכים והם העבירו לנו מידע חלקי - מדובר בעבירה פלילית. יש אינדיקציות שהם בחרו להסתיר מידע". בשעות אחר הצהרים נודע כי כהן ומנכ"ל החברה, אריק שור, נחקרו תחת אזהרה במשרדי רשות ההגבלים. מתנובה נמסר אז בתגובה כי היא "תשתף פעולה עם כל בקשה ושאלה".

הבוקר, כאמור, הודיעה זהבית כהן, על פרישתה מתפקידי יושבת הראש בדירקטוריונים של תנובה ושל פסגות. שלמה רודב, לשעבר יו"ר קבוצת התקשורת בזק, ימונה ליו"ר תנובה, וכהן צפויה לשוב לדירקטוריון פסגות לאחר תום החקירה בתנובה. רון גורטלר ישמש כיו"ר זמני של פסגות עד שיימצא יו"ר חדש.

"קיבלתי החלטה זו על מנת לוודא שלכל חברה יהיה יושב ראש במשרה מלאה, שיקדיש את מלוא זמנו לחברה, תוך התמקדות בצמיחת החברה על רקע האקלים הכלכלי המשתנה", מסרה כהן, שתמשיך לכהן כדירקטורית בתנובה. "כפי שהצהרתי בעבר", הוסיפה, "בית השקעות צריך לפעול ללא רבב ועל כן החלטתי להשעות עצמי מכל תפקיד בפסגות, עד שרשות ההגבלים העסקיים תסיים את חקירתה בתנובה".

"תנובה תמשיך לשתף פעולה באופן מלא עם רשות ההגבלים העסקיים בתקווה שהחקירה תסתיים במהירות ותוכיח שתנובה והנהלתה פעלו כשורה", מסרה עוד כהן. "מהלך זה יאפשר לי להתמקד בתפקידי כמנכ"ל אייפקס ישראל ובחיפוש אחר השקעות חדשות, תוך שאשאר מעורבת בקידום עסקיה של תנובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully