וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: משבר החובות - הזדמנות לחיזוק אירופה

אור ברקת

27.10.2011 / 13:14

אחרי דיונים רבים ומפרכים חתמו מנהיגי אירופה על הסכם במסגרתו יינקטו צעדים נוספים להתמודד עם משבר החובות. מומחים מסבירים כיצד ישפיע ההסכם על אירופה ועל שאר העולם

ההסכם ההיסטורי אליו הגיעו הלילה (חמישי) מנהיגי אירופה לפיו תוגדל קרן החילוץ האירופית ותועמד על סכום של טריליון יורו וחובותיה של יוון יקוצצו, מהווה פתרון אפשרי לאחד מהמשברים שפקדו את אירופה במהלך השנים האחרונות, ושבאמצעותם היא התקדמה. ד"ר ליאור הרמן מהתכנית ללימודי אירופה באוניברסיטה העברית בירושלים העריך בשיחה עם וואלה! חדשות כי משברים אלה רק חיזקו את אירופה מבחינה פוליטית עד כה.

הסכם החילוץ האירופי - כתבות נוספות:

הסכם באירופה: קרן חילוץ של טריליון דולר
הסכם החובות מזניק בורסת אירופה: פריז עולה ב-4%

לדברי הרמן עוד מוקדם לדעת מה יילד יום, אך עצם ההגעה להסכם מעידה על מחויבות עליה מצהירים המנהיגים האירופיים כלפי האיחוד. המשבר, מסביר הרמן, הביא את האיחוד למצב בו אפשרויות הפעולה נעו בין פירוק האיחוד לחיזוקו – "טיפול במשבר עשוי לחזק את האיחוד מבחינה פיסקלית ופוליטית בצורה משמעותית - מבחינה זו, זהו יום מאוד טוב לאירופה", אמר הרמן.

עם זאת, אומר הרמן, מעלה המשבר והפתרון המסתמן שאלות בדבר "הגירעון הדמוקרטי". נשאלת השאלה באיזו מידה חשים האזרחים עצמם, במיוחד במדינות החזקות, סולידריות כלפי המדינות החלשות באיחוד ובאיזו מידה מרגישים האזרחים שיש להם יכולת להשפיע על ההחלטות המתקבלות בבריסל – החלטות שמשפיעות ישירות על חייהם. לדברי הרמן, המחויבות הפיסקלית היתה ידועה מראש כאשר התגבש האיחוד ומי שהתנגדו אליה בצורה החריפה ביותר היו הגרמנים שחששו מהתנהגות לא אחראית של מדינות חלשות יותר. "במובן מסוים, הכתובת היתה על הקיר", אמר הרמן.

"השפעה ישירה על השוק העולמי"

הצעדים עליהם הסכימו המנהיגים יסללו את הדרך לגיבוש חבילת סיוע שנייה ליוון, אשר מבחינתה מהווה הסיוע חבל הצלה מפני חדלות הפירעון שלסיפה הגיעה המדינה בחודשים האחרונים. לצורך עמידה בתנאי האיחוד לקבלת הסיוע ערכה יוון שורה של רפורמות כלכליות שעוררו התנגדות רבה בקרב האוכלוסיה שאף גלשה להפגנות ומהומות אלימות.

מהצד השני ניצבות המדינות החזקות בגוש היורו – בעיקר גרמניה, המממנת העיקרית של קרן החילוץ בהיותה הכלכלה החזקה באירופה. הקנצלרית, אנגלה מרקל, נתקלה בקשיים ובהתנגדות עיקשת מצד האופוזיציה טרם הצליחה לאשר את הגדלת חלקה של גרמניה בסיוע למדינות החלשות בגוש.

דן הלפרין ששימש בעבר כציר כלכלי לוושינגטון העריך כי להסכם תהייה השפעה ישירה הן על שוק הכספים ביבשת והן על שוק הכספים האמריקאי והעולמי. "כל מה שמגביר את היציבות ומקטין את סכנת ההתמוטטות, מגביר את תחושת הביטחון ולדבר יש השפעה ישירה על התנהלות שוק הכספים" אמר הלפרין. "אנחנו גם עשויים לראות שינוי ביחסי היורו והדולר כתוצאה מכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully