וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר חברת החשמל: "יש להכריז על מצב חירום"

בדיון מיוחד שנערך בוועדת הכלכלה הזהיר יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל מפני מחסור בחשמל בקיץ וקרא להכרזה על מצב חירום. יו"ר רשות החשמל: "צפויה עוד התייקרות של 6.6%"

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון מיוחד בנושא מחירי החשמל ותחזית המחירים לקיץ 2012. יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל אמר כי הוא "קורא לשר האנרגיה ולממשלה לפעול לפי סמכותם ולהכריז על מצב חירום במשק החשמל בקיץ הקרוב, דבר שיאפשר לשר לנקוט בצעדים שלא לפי הרגולציה הקיימת ולהסיר חסמים כדי להקל על השליטה במשבר".

לדבריו, "לחברה יש בעיות פיננסיות קשות אך אין קשר בין המשבר הנוכחי לבעיות הפיננסיות". רון טל טען כי "בחלק מימי קיץ 2012 נגיע לאפס רזרבה כשאנחנו צריכים במצב נורמלי 15%-20% רזרבה. הציבור ירגיש במחסור אבל התשתיות הקריטיות לא ייפגעו". עוד אמר רון טל כי גם בקיץ 2013 יהיה מחסור והמשבר צפוי להיות מאחורינו ב-2014-2015. רון טל ציין כי ב-2010 עלויות הדלקים עמדו על 9.5 מיליארד שקל כאשר התכנון היה ירידה בעלויות, אך במציאות ב-2011 העלויות עלו ל-14 מיליארד שקל וב-2012 צפויות להגיע ל-23-25 מיליארד שקל.

"אם זו הייתה חברה פרטית, אז מחירי החשמל היו עולים או שהחברה לא הייתה מספקת חשמל – והסיבה היחידה שיש חשמל בישראל היא שאנחנו לא חברה פרטית", אמר רון טל. "העלייה בתעריפים מ-2009 מסתכמת בסך הכל ב-1.2 אגורות לקווט"ש. הבנק העולמי קבע כי כדי לייצב את חברת החשמל צריך להעלות את בסיס התעריף ב-16%, להזרים כמיליארד שקל לחברה ולהוריד עלויות והתייעלות של 20%-25%". רון טל הוסיף כי הוא מקווה שהשנה יושלמו עקרונות הרפורמה. "עד סוף 2012 קבענו יעד שבחברת החשמל יהיו פחות 400 עובדים קבועים וההתייעלות הכוללת תהייה של בין 1,500 ל-2,000 איש על בסיס שינוי ארגוני ולא בהכרח פיטורים", אמר.

במהלך הדיון אמרה יו"ר רשות החשמל, עו"ד אורית פרקש-הכהן, כי חברת החשמל ומשק החשמל נמצאים במצב חריג בגלל הפסקת אספקת הגז ממצרים והידלדלות מאגר ים תטיס. לדבריה, "החברה נמצאת בבעיה של רכישת דלקים שיקרים פי חמש מהמתוכנן. העלאת המחיר הקרובה שצפויה לעמוד על 6.6% מגלמת את הפסקת אספקת הגז המצרי אבל לא מגלמת את העלייה במחירי הדלקים. בשנה הבאה צפויה עוד עלייה בתעריף של 3%".

עו"ד פרקש הוסיפה כי אמנם מאוגוסט האחרון עלה התעריף בשתי פעימות ב-15% ועדיין מחיר החשמל זול מהמחיר ב-2008. פרקש התייחסה לנושא החשבונות הגבוהים שנשלחו לאחרונה ואמרה כי "עברנו חודשיים עם צריכת חשמל מוגברת בגלל מזג האוויר והחשבונות מבטאים זאת". עו"ד פרקש ציינה כי הרשות תאפשר 12 הסדרים שונים לייצר תמריצים להפחתת צריכה בשעות השיא. לדבריה, "יש הסדרים שהם חובה לצרכנים שצורכים מעל 40 אלף קווט"ש בשנה – שיכולים להפחית את שיא הביקוש בעד 0.6% מהצריכה".

יו"ר הוועדה כרמל שאמה-הכהן סיכם את הדיון ואמר כי "בפני הוועדה נפרסה תמונה קשה והוועדה תובעת משר האנרגיה והמים לפעול עם משרדי האוצר והגנת הסביבה ולהציע תוכנית פעולה ממשלתית יחד עם חברת החשמל לפתרון המשבר". שאמה-הכהן הוסיף כי "מטריד אותי שהאזהרות נשמעות לא בפעם הראשונה אבל אין צעדים אמיתיים להתמודד עם המשבר. אפנה לשר האנרגיה בעניין תת הניצול של החשמל הסוציאלי ואנסה לפעול להרחיב את הגדרות הזכאות – זו הבשורה שאנחנו יכולים להביא לחלשים".

עוד בנושא:

זליכה: מחיר החשמל בישראל צריך לעלות משמעותית
רשות החשמל: מחיר החשמל ייעלה ב-13% השנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully