וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוזר: "אני חרד לגורל הבורסה"

ליטל איסטמטי

31.7.2013 / 10:04

יו"ר הרשות לניירות ערך שמואל האוזר קרא בוועדת הכספים בדיון מיוחד על מצב הבורסה לשנות תפיסה בנוגע לחשיבות הבורסה ככלי לגיוס הון

ועדת הכספים של הכנסת מתכנסת היום (ד') לדיון על מצבה של הבורסה, בצל המשבר החמור בשוק ההון הישראלי, המתבטא במחזורי מסחר נמוכים, מחיקת חברות מהבורסה וכן עזיבת הבכירים, ביניהם היו"ר סם ברונפלד, הנוכח בדיון, והמנכ"לית אסתר לבנון.

בדיון נוכח גם יו"ר הרשות לניירות ערך שמואל האוזר.

יו"ר הוועדה ניסן סלומיאנסקי פתח את הדיון ואמר כי "הבורסה בישראל עוברת טלטלה גדולה מאוד. יכול להיות שזו בועה בכלכלה הישראלית ויש צורך בחשיבה מאומצת. זהו ניסיון להתניע חשיבה ולהבין מה הסיבות שבגינן הגענו למצב הזה, ובעיקר מה צריך לקרות בעתיד. אני יודע שישנן וועדות שונות בנושא, אבל קשה להתאים תרופה אם לא יודעים מה המחלה. לא אהסס לעשות שינויים גם בחקיקה".

האוזר: "הבורסה היא משאב לאומי ושוכחים את התפקיד שלה. אני מאוד חרד למצב הבורסה, מדובר במקור לגיוס הון למימיון הפעילות העסקית, במיוחד בעת הנוכחית, בה אנו נדרשים לעשות כל מאמץ לעודד צמיחה. לבורסה יש חשיבות כזאת שכולנו צריכים לעשות כל מאמץ כדי לסייע להצלחתה. אם לא נשנה את התפיסה לגבי חשיבותה של הבורסה כמנוף צמיחה אנחנו עלולים למצוא את עצמנו בפני בעיות עצומות.

בהיעדר בורסה, הצמיחה והתעסוקה נפגעות. הבורסה מתייבשת, בראש ובראשונה, בגלל הבעיות הכלכליות בארץ ובעולם. רואים ירידות במחזורי המסחר בהרבה מהבורסות המערביות. אסור להסתכל על הבעיות בבורסה כנזלת, כמשהו שצריך להמתין עד שזה יעבור. יש צורך בשינוי תפיסה לגבי הבורסה, והשינוי הזה חל על כולם: חברות, יזמים, בעלי שליטה, וגם הציבור צריך לתת לכך את הדעת. גם הבורסה וגם הרגולטורים צריכים להתייחס לכך".

האוזר ציין כי "אנחנו צריכים רגולציה על מנת להגן על המשקיעים, אבל צריך להיזהר מעודף רגולציה שעלולה להעיק על השוק".

ברונפלד: למה אי אפשר לגייס כסף במניות?

ברונפלד אמר בדיון כי "כל מה שיו"ר הבורסה אמר לגבי חשיבותה הלאומית של הבורסה - נכון. לא שמים לב לעובדה שבשנה שעברה גייסו בבורסה 120 מיליארד שקל, לא במניות אלא באג"ח. השאלה היא למה אי אפשר לגייס כסף במניות, מה קרה לשוק המניות, למה לא קונים ומוכרים, למה המחזורים יורדים?

הבורסה היא האיצטדיון הכלכלי עליו משחקות הקבוצות הכלכליות - החברות, המשקיעים, הגופים המוסדיים. אנחנו הארגון שמפעיל את הבורסה ואנחנו אחראים על האיצטדיון הזה. תאמינו לי שהדשא נהדר, הטריבונות נקיות, רק שאנחנו לא יכולים לעלות למגרש ולתקוע גולים. הבורסה היא ארגון שעובדים בו 200 אנשים ויש בו מערכות מסחר משוכללות. מעולם לא שמעתי תלונות על איכות השירות שהבורסה מספקת".

ברונפלד הסביר כי "היום מחזור המסחר היומי עומד על כ-1 מיליארד שקל, אבל בעקבות השכלולים הטכנולוגיים האחרונים אנחנו יכולים לטפל גם ב-10 מיליארד שקל. לכן השאלה שצריך לשאול היא לאן נעלמו השחקנים בשוק ההון? רבותיי, הבעיה נמצאת במקום אחר, לא בבורסה. אפשר להתעסק בבורסה כאילו היא הצ'ופצ'יק של הקומקום, אבל אם נעשה את זה תהיה לנו סתם זרבובית משוכללת. טפלו בקומקום, כלומר בשוק ההון. אנחנו לא נמצאים באזור אטרקטיבי למשקיעים ואני לא מדבר רק על הסביבה הגיאו-פוליטית. עם זאת, לא צריך להתייאש ולהרים ידיים, יש לנו הרבה מה לעשות - גם אם לא נהיה מרכז פיננסי בינלאומי".

ח"כ גלאון: מוטרדת מדה רגולציה בשוק ההון

ח"כ זהבה גלאון אמרה כי "אומרים שהבורסה מתייבשת, אבל אני רוצה להתמקד בדבר אחד. יש עליהום על עומס רגולציה. אני מוטרדת שכל התהליכים שקשורים לדה רגולציה עלולים לסכן את כספי הציבור ולכן צריך להסתכל ולראות האם הבורסה מתנהלת כמו שצריך. אולי הגיע הזמן לטלטלה? חוק התספורות, חוק הריכוזיות, תיקון 16 להגבלת שכר הבכירים - אלה חוקים שיש להם חשיבות עצומה. האם זו עודף רגולציה? אני רוצה להזהיר אתכם מכיוון של טיפול ברגולציה, שעלול לפגוע במשקיעים. הבעיה טמונה בכשלים שיש בשוק ההון".

אלי בבלי יו"ר איגוד קרנות הנאמנות: "המשבר בבורסה הוא הזדמנות לשינוי, להפוך אותה לארגון שעומד בכללי הממשל התאגידי. כיום, במבנה הארגוני הנוכחי, הדירקטורים בבורסה נמנעים מלעשות בה שינויים. צריך להפוך את הבורסה ממלכר לחברה עסקית, כמו בבורסות אחרות בעולם, מהלך כזה יקדם את הבורסה ויהפוך אותה ליותר אטרקטיבית ממה שהיא כיום".

ח"כ אלעזר שטרן: "הדיון שמתקיים כאן עכשיו הוא קריאה שאנחנו לא מרוצים ממה שקורה בבורסה. בשורה התחתונה הבורסה כרגע לא ממלאת את תפקידה. קחו למשל את הוצאות השכר באי.די.בי. הן אושרו על ידי הדירקטוריון. האם המשקיע בבורסה יכול לקחת בחשבון שחברות שמפסידות משלמות כזה שכר? זה פוגע ברמת האמינות של הבורסה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully