וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נימוסים והליכות: כך תתנהג במשרד

סוזן אדמס, פורבס

9.10.2013 / 8:20

גם לעבודה, כמו לשולחן האוכל, יש סט של כללי ההתנהגות: נימוסים טובים במשרד יכולים לשפר פלאים את התדמית שלכם בעיני הבוס או בעיני חבריכם לעבודה ולחסוך מכם מבוכות

דמיינו שבאחר צהריים קיצי אחד שהתנהל בעצלתיים, חזרתם מאימון כושר של אמצע היום שנערך במכון הכושר של המשרד, ונתקלתם בבוס הראשי שלכם במעלית. "איך הולך"? הוא שואל, "עכשיו אוגוסט. קשה לי להתמקד" אתם עונים מבלי לחשוב. "לי אף פעם אין את בעיה הזו", הוא משיב מיד, ומזעיף את פניו. אחחח, לא יכולתם לומר משהו הולם יותר?
כללי האתיקה במקום העבודה יכולים להיות מסובכים בימים אלה של תקשורת דיגיטלית מתמדת וחללי עבודה פתוחים. ספר מאת ויקי אוליבר, יועצת קריירה, מסייע להבין כיצד להתנהג נכון, ומציע טיפים במגוון נושאים, החל מהתנהלות בתא המשרדי (קיוביקל) ועד לכללי אתיקה באי-מייל.

לאתר פורבס ישראל

"301 תשובות חכמות לשאלות קשות בענייני אתיקה עסקית" מכסה גם נימוסי שולחן של המאה ה-21 (הם לא כל כך שונים מאשר בימים ההם) ומה לעשות כשמושיבים אתכם בין שני טרחנים בארוחת ערב עסקית (חלקו את זמנכם ביניהם).

אחד מהשינויים הגדולים בחיי המשרד של המאה ה-21 הוא הימצאותם של גאדג'טים בכל מקום, כמו למשל סמרטפונים ואייפודים. אוליבר מציעה כמה כללי "אל תעשה": למשל, למרות העובדה שכל האחרים עושים זאת, אל תאזינו לנגן המוזיקה שלכם במעלית. "שימוש באוזניות הוא כמו הצבה של שלט 'נא לא להפריע' על עצמכם", היא אומרת. זה מעביר לעמיתיכם מסר שאתם מעדיפים שיעזבו אתכם בשקט, מחווה בלתי ידידותית במקרה הטוב.

גם אל תבדקו את הודעות המייל שלכם במעלית, היא מוסיפה. "זה גורם לכם להתנהג כאילו אתם בתוך מיכל בידוד", היא אומרת. "התנתקות מהמכשירים אינה רק צעד של נימוס. אם אתם רוצים להתקדם, אתם חייבים לפרוץ החוצה מתוך הפקעת שלכם. מעליות ומסדרונות הם מקומות מובילים לאינטראקציות ידידותיות וחיוביות עם עמיתים. השתמשו בהם".

לאוליבר יש גם עצה יוצאת דופן לגבי ההתנהלות במשרדים פתוחים ("אופן ספייס") ובתאים (קיוביקלס). למרות שהארכיטקטורה של הקיוביקלס מרמזת על כך שמותר להפריע לעובדים בכל רגע נתון, רובנו אוהבים את הגבולות שלנו. אל תתפרצו פנימה כלאחר יד, היא מייעצת. הכריזו על הימצאותכם, במילים, באמצעות "סלח לי", או "טוק טוק". עצרו לרגע לפני שאתם נכנסים. נסו להתקרב מתוך קו הראייה של העובד. שקלו גם אפשרות להתקשר או לשלוח מייל מראש, ולשאול אם אתם יכולים לקפוץ לרגע במועד מוסכם.

כשהדברים נאמרים בתקשורת, בין אם באמצעות הטלפון, טקסט או מייל, רבים מאתנו, כך לדברי אוליבר, זקוקים לעשות סדר בכללי האתיקה שלנו. השארת הודעה קולית כשאתם יודעים שהמקבל לא נמצא שם כדי להרים את הטלפון היא אקט של חוסר חינוך, היא אומרת: "אלו נימוסים גרועים מאוד. זהו אקט מכוון של הימנעות". גם מקבל ההודעה עצמו יידע זאת, היא מוסיפה. אם אתם חייבים להשאיר הודעה, עשו זאת זמן קצר לפני שאתם מצפים שהם יחזרו לשולחנם. "השארת הודעה קולית בשעה מאוחרת בלילה מעבירה מסר משונה", היא מציינת.

ואם כבר מדברים על הודעות בשעת לילה מאוחרת, אוליבר לעולם אינה מחבבת אותן, אפילו לא במייל. אם אתה עובר סיעור מוחין בחצות הלילה, שב וכתוב את ההודעה, אבל תייק אותה בתיק הטיוטות, ולחץ על "שלח" ב-9 בבוקר.

הדבר נכון גם לגבי בוסים. לדברי אוליבר זוהי אתיקה ניהולית גרועה להטריד את עובדיכם עם הודעות בשעות מאוחרות או בסופי שבוע. אם אתם מקבלים מהבוס הודעה כזו ביום ראשון, היא אומרת, אתם יכולים להתעלם ממנה בבטחה למשך 24 שעות. "אתם יותר ממנומסים בכך שאתם עושים זאת", היא אומרת. "כך אתם גם משרטטים קצת גבולות עבור עצמכם".

אוליבר מודאגת גם מסגנון לבוש קז'ואל באופן מוגזם במשרד. אם הבוס לובש ג'ינס, בסדר, גם אתם יכולים, אבל יהיה חכם לשדרג את המלתחה שלכם רמה אחת מעל לסופר-קז'ואל. למשל, אם המנהל שלכם לובש טי-שירטס, כדאי לכם לשקול להוסיף בלייזר וחולצה עם צווארון. השתמשו באותו כלל גם באירועים של העבודה או במסיבות בלתי רשמיות של המשרד מחוץ למקום העבודה. "גברים אינם צריכים ללבוש חולצות הוואי וכפכפים", היא אומרת.

מה תעשו אם בכל זאת אתם מבצעים עבירה על כללי האתיקה במשרד, ואומרים או עושים את הדבר הלא נכון בזמן הלא נכון? הומור הוא תמיד אמצעי לחזרה לתלם, מייעצת אוליבר.

לאתר יד2 דרושים

לקריאה נוספת:

האם תואר אקדמי באמת מסייע לקריירה?
רוצים להצליח? 5 דברים שצריך לעשות כבר בבוקר
12 טיפים להצלחה בקריירה

  • עוד באותו נושא:
  • נימוסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully