וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נובל אנרג'י מאשרת: פיתוח "לוויתן" יידחה בשנה

עמירם ברקת

26.11.2013 / 8:00

צ'רלס דייווידסון בביקורת על הממשלה: "נחשו מה - אנחנו לא הולכים להביא אוניית קידוח שתבצע קידוח ברבע מיליארד דולר כשאין לנו עבורה תוכנית קידוחים משלימה"

פיתוח שדה הגז "לוויתן" יידחה בשנה לפחות, כך אמר בסוף השבוע מנכ"ל נובל אנרג'י (72.94 -0.87%) צ'רלס דייווידסון ואישר בכך את דיווחי "גלובס" בשבועות האחרונים. עוד גילה דייווידסון שאוניית הקידוח שהייתה אמורה לבצע את הקידוח למציאת נפט מתוכננת להגיע לזירת פעילות אחרת של נובל בעולם - מהלך שמשמעותו דחיית קידוח הנפט במאגר למועד בלתי ידוע.

בהופעה בסוף השבוע שעבר בפני ועידת אנרגיה שיזם בנק אוף אמריקה-מריל לינץ', מתח דיווידסון במרומז ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה בנושא. "אחרי תקופה ארוכה באופן לא ייאמן, ממשלת ישראל נתנה לנו אור ירוק ליצוא - לא האמנתי שזה ייקח כל כך הרבה זמן", אמר דייווידסון וציין שנדרש להגיע כמה פעמים לפגישות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי להסביר את משמעות העיכובים במתן האישורים הדרושים. "התרשמתי מאוד מכך שביהמ"ש העליון קיבל החלטה בנושא יום לאחר ששמע את הצדדים, אבל (העיכוב) באמת דחה את לוחות הזמנים ב'לוויתן' בערך בשנה".

עיכובים בהחלטות

פיתוח מאגר הגז "לוויתן" חיוני למשק משום שללא חיבור המאגר הנוסף לחוף ייווצר מחסור בגז טבעי כבר בקיץ הבא. צרכני החשמל עדיין משלמים על נזק בהיקף של יותר מ-20 מיליארד שקל שנגרם למשק כתוצאה מהמחסור בגז טבעי שגרמה הפסקת הזרמת הגז ממצרים. ואולם כדי להתחיל בפיתוח מאגר לוויתן זקוקות נובל ושותפותיה קבוצת דלק ורציו לקבל ממשרד התשתיות הלאומיות חזקה על המאגר ולדעת היכן תוקם תחנה הקבלה החופית שאליה יוזרם הגז מהמאגר. במשרד הפנים מעריכים שההחלטה הסופית על מיקום התחנה תתקבל רק בקיץ 2014, כשנה לאחר היעד שקבע ראש הממשלה. בינתיים מנועים השותפים בלוויתן להתחיל במשא ומתן למכירת הגז ללקוחות ישראלים משום שהממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה טרם החליט בעניין החשד להסדר כובל בין "לוויתן" ל"תמר", הנשלטת אף היא בידי נובל וקבוצת דלק.

שינוי בתוכניות

מתחת למאגר הגז ב"לוויתן" עשוי להימצא מאגר נפט המכיל מאות מיליוני חביות. בשבוע שעבר חשף "גלובס" שהקידוח למציאת הנפט שהיה אמור להתחיל ברבעון הראשון של 2014 נדחה למועד בלתי ידוע ושאוניית הקידוח החדשה שהייתה אמורה להגיע לישראל בשבועות הקרובים נמצאת עדיין במספנות בדרום קוריאה. דיווידסון הסביר שהעיכוב בקידוח הנפט קשור ישירות לעיכוב בפיתוח שדה הגז. "שמעתם אולי דיווחים בתקשורת על כך שאנחנו דוחים את הגעתה של האונייה שאמורה לקדוח לשכבות העומק", אמר דיווידסון לבאי הוועידה, "אז נחשו מה - אנחנו לא הולכים להביא אוניית קידוח שתבצע קידוח ברבע מיליארד דולר כשאין לנו עבורה תוכנית קידוחים משלימה. התחלנו בהכנות להעביר את האסדה לזירה אחרת בעולם".

בנושא יצוא הגז הסביר דיווידסון כי המחסור בגז במצרים וכתוצאה מכך בירדן הביא לשינוי מהותי בתוכניות היצוא של הגז מ"לוויתן". "בעבר חשבנו שנייצא הכול ב-LNG (אבל) ראינו את השינויים הקיצוניים במצרים - זה יצר לנו הזדמנות למכור גז באזור. יש שני מתקנים (מתקני הנזלת גז - ע"ב) במצרים שסובלים מאוד והם מחפשים ספקי גז. בירדן יש לנו מגעים עם לקוחות תעשייתיים. אני מתרגש מכך שנוכל לספק יותר גז בעלויות יותר נמוכות. הזרמת גז בצנרת דורשת השקעות הון קטנות יחסית וזו מערכת יותר פשוטה. יהיה לנו גם מרכיב של LNG - בין אם מתקן יבשתי בקפריסין או מתקן צף בים - אבל הוא יהיה קטן יותר ממה שתוכנן במקור".

לקריאה נוספת:

קידוח הנפט ב"לוויתן" נדחה למועד לא ידוע
המו"מ עם וודסייד: השותפים בלוויתן מעלים מחיר
מנכ"ל וודסייד: אנו סבלניים בעסקת 'לוויתן'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully