וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגדל שוקי הון: "מכירת תנובה תהייה בכייה לדורות"

הלל קורן

22.5.2014 / 10:49

האנליסט ערן יונגר: "מישהו חושב ששוק של 8 מיליון לקוחות מעניין את הסינים? בעוד כמה שנים הם יכולים למכור את החברה לסוחר סוסים אחר"

ברקע סגירת העסקה למכירת השליטה בתנובה לברייט פוד הסינית לפי שווי של 8.6 מיליארד שקל, מפרסם היום (ה') האנליסט ערן יונגר ממגדל שוקי הון סקירה קודרת למדי תחת הכותרת "האוטו הירוק נסע רחוק מדי".

עוד בנושא:

מנכ"ל תנובה: "נמכור לחו"ל בזכות ברייט פוד"
ברייט פוד: "נשמור על תנובה כחברה ישראלית"

"תנובה נמכרה לסינים. אושיית המזון שהייתה משוש חיינו עשרות שנים ושנואת נפשנו בשלוש השנים האחרונות נמכרה לסינים. המכירה לסינים תהיה בכיה לדורות. נכון, גם בשנים האחרונות השליטה בחברה לא הייתה בידי הקיבוצים והמושבים אלא בידיים פרטיות זרות. אבל בכל זאת, לקרן הפרטית שהחזיקה בתנובה יש זיקה ישראלית, יו"ר הקרן הוא יהודי שרואה בהשקעה בישראל תרומה למשק הישראלי ומשקיע בעשרות חברות הזנק והקרן הנה אחת התורמות הגדולות לעמותה חברתית גדולה בישראל, גם תרומה לכיסם אך גם תרומה למשק הישראלי.

לא כך עם המשקיע הסיני. החברה הסינית הרוכשת היא קונצרן מזון ענק הפועל בעיקר בסין ומטרת ההשקעה שלה בתנובה ובחברות אחרות היא השגת נתחי שוק אך בעיקר רכישת טכנולוגיה וידע לטובת חיזוק מעמדה בשוק הסיני העצום. האם באמת חשבנו כי שוק של 8 מיליון לקוחות מעניין את החברה הסינית כשבבית ממתינים להם כ-1.4 מיליארד סינים שתחום מוצרי החלב בסין נמצא רק בראשיתו?", כותב יונגר.

מההיבט הפיננסי מסביר יונגר כי מבחינת הסינים מדובר בהשקעה קטנה יחסית, בוודאי תמורת הטכנולוגיה והידע. "יתר על כן, אם בעוד כמה שנים ימכרו את החברה לסוחר סוסים אחר הם במקרה הכי גרוע ירשמו הפסד של כמה מיליונים, סכום זניח במונחים של ברייט פוד", נכתב.

אז למה גברת כהן ומר ישראלי צריכים לצפות?

"תמיד קיים חשש להעלאת מחירים, בוודאי במקרה של קרן השקעה אולם שיפור הרווחיות של חברה לא תמיד צריך להתבצע דרך המחיר לצרכן. ישנן אפשרויות נוספות כמו צמצום קמפיינים שיווקיים, תנאי סחר הדוקים יותר עם הקמעונאים, ואני חושב שלא פה הבעיה העיקרית. החשש העיקרי של הצרכן לדעתי הוא הירידה בהיצע מוצרים. לא בטוח שנראה היעלמות של מוצרים מהמדפים בטווח הקצר אולם בעוד שנה, אולי שנה וחצי חלק ממוצרי תנובה יכול להיעלם מהמדפים.

תנובה מייצרת מגוון רחב מאוד של מוצרים, ספר המק"טים של החברה אדיר ומכיל אלפי מק"טים, על חלק מהמוצרים החברה מרוויחה יפה מאוד ועל חלקם הגדול הרווחיות זעומה ואולי אף הפסד. האם נראה בעתיד היצע דל בתחום הקוטג'ים והגבינות הלבנות? האם מישהו מחייב את תנובה לייצר חלב בשקית שמחירו נמצא בפיקוח? האם תנובה חייבת לשווק ביצים שמחירם בפיקוח? חלב בשקית, ביצים (בפיקוח), גיל, אשל, שמנת (בפיקוח)? לא! יופלה עם תוספות, שטוזים חלב מועשר? כן!

בעוד שנה, שנה וחצי ישנו חשש להעלמות רוב מוצרי היסוד, מוצרי הבסיס הזולים יחסית למוצרים אחרים שנמצאים בכל סל קניות. נישאר עם החלב המועשר, עם הגבינה עם התוספות ועם היוגורט היקר".

לכן, מסביר יונגר, מחירי המזון יעלו משתי סיבות. ראשית, סל הבסיס יתייקר מפני שתהיה ירידה בהיצע של מוצרי היסוד שאינם רווחיים. שנית, לבור שייווצר יכנסו שחקנים חדשים-ותיקים שלא תהיה להם תחרות ויוכלו לבחור את המוצרים שהם משווקים בהתאם לרווח.

  • עוד באותו נושא:
  • תנובה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully