וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסינים דורשים פיטורים המוניים בתנובה

אילנית חיות

22.3.2016 / 9:17

הערכות: מאות עובדים יפוטרו; הוועד מתכונן למאבק. "גלובס" חשף בתחילת החודש כי השווי של תנובה נחתך בכמעט 40% מאז שאייפקס מכרה אותה לסינים. מסמך של דויטשה בנק חושף את הציפיות של ברייט פוד

חברת תנובה, ספטמבר 2011. נמרוד סונדרס
לפי שעה מדובר בהצהרת כוונות כללית. משרדי תנובה/נמרוד סונדרס

האכזבה הקשה מהביצועים החלשים של תנובה אל מול התחזיות נותנת אותותיה על קבוצת המזון הגדולה בישראל. מנכ"ל הקבוצה הנכנס, אייל מליס, נדרש לתכנית התייעלות בקבוצה שתביא בעקבותיה לפיטורי מאות עובדים. במסגרת זו יאוחדו יחידות, יבוטל כפל תפקידים ותיבחן גם אפשרות לאיחוד המערכים הלוגיסטיים בקבוצה.

לפי שעה מדובר בהצהרת כוונות כללית ובתכנית שפרטיה טרם גובשו סופית. הנהלת תנובה לא ערכה כל שיחה עם ועד העובדים שצפוי להתנגד למהלך. בסביבת הוועד כבר מצהירים שלא יתנו יד "לפיטור מאסיבי של עובדים".

הדרישה למהלך התייעלות מגיעה היישר מבעלת השליטה שנאלצת להתמודד בימים אלה עם נזקים קשים שתנובה גורמת לה. כפי שנחשף ב"גלובס", השווי של תנובה צנח, התחזיות לגבי המכירות והרווחים לא מתממשות ואלה אילצו את ברייט פוד לבטל לפי שעה את תכנית גיוס ההון שנועדה לממן את עסקת תנובה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

השווי נחתך

ברייט פוד מחזיקה במניות תנובה דרך חברה בת פרטית בשם ברייט פוד סינגפור (100%). כדי לממן את עסקת תנובה ותחת הכותרת של רפורמת הפרטה של החברות הסיניות הממשלתיות, התכוונה החברה האם לצקת את ברייט פוד סינגפור לחברה בת אחרת שלה, Bright Dairy, הנסחרת בבורסת שנחאי. ביוני 2015 הודיעה ברייט דיירי על כוונתה לבצע הנפקת מניות ולגייס לשם כך 5.4 מיליארד שקל. ההנפקה תוכננה להתבצע לפני שבוע, ב-1 במארס.

כפי שנחשף ב"גלובס", חודש לפני ההנפקה המתוכננת, ב-4 בפברואר, פרסם בנק ההשקעות מורגן סטנלי ניתוח ללקוחותיו על ההנפקה הצפויה, ובו העריך הבנק כי השווי של קבוצת תנובה עומד על 5.37 מיליארד שקל בלבד, כך ששווי האחזקה של ברייט פוד סינגפור מסתכם ב-4.13 מיליארד שקל. מדובר בשווי הנמוך ב-37.6% מהשווי שלפיו בוצעה עסקת תנובה - 8.6 מיליארד שקל. במילים אחרות, במורגן סטנלי קובעים כי מהשווי של תנובה "התאדו" 3.2 מיליארד שקל. ברייט פוד שילמה על חלקה בתנובה 6.62 מיליארד שקל, כך שמההשקעה של ברייט פוד, לפי מורגן סטנלי, נעלמו 2.5 מיליארד שקל.

ב-29 בפברואר, יום לפני ההנפקה המתוכננת, הודיעה ברייט דיירי על ביטול ההנפקה, בלי להסביר מדוע. אם לא די בכך, במורגן סטנלי המליצו על הפחתת ערך המניה של ברייט דיירי ב-26% כשעיקר הנימוקים הם האחזקה בקבוצת תנובה.

השחיקה בביצועי תנובה ניכרה כבר טרם השלמת העסקה. את 2014 חתמה תנובה עם ירידה של 5% במכירות, ואלה הסתכמו ב-6.79 מיליארד שקל. הרווח התפעולי צנח באותה שנה ב-17.5% והסתכם ב-530 מיליון שקל בלבד, בהתאם שיעורו ירד מ-9% ל-7.8%. את השורה התחתונה חתמה תנובה עם צניחה של 21.2% ברווח הנקי ל-410 מיליון שקל.

עדות נוספת לתחזיות האופטימיות שהציגה קרן אייפקס בפני ברייט פוד, ניתן למצוא במסמך שפרסם דויטשה בנק בפברואר האחרון. לפי מקורות, התחזיות שפורסמו במסמך זה נשענות על נתונים שקיבל דויטשה בנק מהסינים. מה שברור הוא שתנובה רחוקה מרחק תהומי מאותן תחזיות.

לפי נתונים אלה, הצפי היה שתנובה תחתום את 2015 בירידה של 8.4% במכירות ל-6.22 מיליארד שקל. ה-EBITDA צפויה להסתכם ב-614.6 מיליון שקל (9.9% מהמכירות).

בשנה הנוכחית, הכנסות תנובה היו אמורות לגדול ב-36.4%, ה-EBITDA ב-7.9% והרווח הנקי היה צפוי להיות 290 מיליון שקל. ב-2017 הייתה צפויה קפיצת מדרגה נוספת לתנובה, עם תחזית למכירות של 8.74 מיליארד שקל ורווח נקי של 318.6 מיליון שקל.

הסינים מאוכזבים

לסינים ברור כעת שהציפיות שלהם מתנובה רחוקות מלהתממש. לפני שבועות אחדים הם הודיעו למנכ"ל אריק שור, על סיום תפקידו בהפתעה. הסינים הגיעו למשרדו של שור, בישרו לו על ההחלטה ולמחרת הוא אסף את חפציו. בסביבת החברה נטען כי הסינים האשימו את שור בתרומתו למצג שווא לכאורה שהוצג להם בעת הרכישה.

בתוך יממה נכנס אייל מליס, מי שכיהן עד אז כמנכ"ל תשלובת החלב של תנובה, לנעליו של שור, וכשהציפיות הכבדות מונחות כעת על כתפיו. הסינים כך נראה, לא מתכוונים להמתין מהצד ונחושים להאיץ מהלכים עמוקים יותר כדי להביא לשיפור בתוצאות.

  • עוד באותו נושא:
  • תנובה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully