וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: 76% מהציבור - התאגדות תצמצם פערים חברתיים

2.5.2016 / 12:49

בעמדות החברתיות-כלכליות של מעל 40% מהציבור חלה בשנים האחרונות תמורה - כאשר 26% נעו לכיוון הגישה הסוציאל-דמוקרטית ו-16% נעו לכיוון הגישה הקפיטליסטית. 43% סבורים כי ממשלת מרכז-ימין תביא לצדק חברתי

עריכה: ניר חן

מסקר שערכה המכללה החברתית-כלכלית עולה כי כ-70% מהציבור מזדהים יותר עם הגישה הכלכלית הסוציאל-דמוקרטית מאשר עם הגישה הקפיטליסטית. מסקר עולה כי הרוב המזדהה עם הגישה הזו נמצא גם בקרב מצביעי יש עתיד והליכוד (60%).

מהסקר עולה כי 42% מהציבור שינה את עמדתו החברתית-כלכלית לאחרונה – 26% לכיוון סוציאל דמוקרטיה ו-16% לכיוון הגישה הקפיטליסטית. למרות זאת 43% מהציבור סבור כי ממשלת ימין-מרכז תוכל להביא לצדק חברתי לעומת 35% בלבד הסומכים את ידיהם על ממשלת שמאל-מרכז בנושא זה. רק 11% סבורים כי ממשלת אחדות תביא להישגים בתחום.

עוד עולה מהסקר תמיכה נרחבת בהתאגדות עובדים במשק. 89% מהציבור רואה בהתאגדות צעד חיובי ו-76% סבורים שצעד זה מסייע לצמצום הפערים בחברה. בנוסף, 69% מהציבור תומכים בהלאמת משאבי טבע שהופרטו והחזרתם לשליטת המדינה. 39% מציבור סובר כי ההפרטה פגעה במצב החברתי –כלכלי של המדינה.

רמי הוד, מנכ"ל המכללה החברתית כלכלית אמר כי "עובדה אחת ברורה עולה מהנתונים. הציבור הישראלי זז בשנים האחרונות שמאלה מבחינה חברתית-כלכלית ומאמץ עמדות סוציאל-דמוקרטיות מובהקות. רעיונות שבעבר היו בשולי השיח הציבורי כמו השבת משאבי טבע שהופרטו לבעלות המדינה, חיזוק העבודה המאורגנת ומערכת מיסוי צודקת יותר, כבר אינם מאיימים על הציבור, אלא בדיוק ההיפך. הסקר מראה שהציבור מתנער מהתפיסה שעושרם של בעלי ההון יחלחל כלפי מטה, לעבר מעמד הביניים וההשכבות החלשות, ומזדהה הרבה יותר עם השקפת עולם סוציאל-דמוקרטית מאשר עם השקפה קפיטליסטית, גם במחיר של לשלם יותר מסים. עמדות אלו חוצות את מצביעי כלל המפלגות בישראל, לרבות מצביעי ליכוד שרק שליש ממנו מגדיר את עצמו קפיטליסט, לעומת שני שליש כסוציאל דמוקרט. נתוני הסקר מדגימים כי בישראל מתקיים מהפך שקט אך משמעותי בדעת הקהל בנושאי חברה וכלכלה, וכי למהפך זה אין עדיין תרגום פוליטי ברור".

הסקר נערך בחודש אפריל על ידי מכון המחקר מדגם, בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully