וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אינטל אינה תעודת ביטוח למשק

18.5.2016 / 14:51

המפעל בירושלים היה המפעל הראשון של ענקית הטכנולוגיה האמריקאית בישראל, והקמתו היתה ציון דרך בתעשייה בישראל. אבל גל הפיטורים הנוכחי יכול לשמש איתות אזהרה לכל מי שמוכן להשקיע מיליארדים נוספים, כדי להביא עוד מפעלי אינטל לישראל

צילום: שי מכלוף, עריכה: יאיר דניאל

סגירת פעילות הייצור של אינטל בירושלים עשויה להתברר כצעד משמעותי יותר מכפי שעולה מהודעת החברה. הסגירה ממחישה היטב כמה קל לחברה גלובלית לקבל החלטות על שינוע מערכי הייצור שלה ממדינה למדינה, ומה המחיר שעלולים עובדים - ולעתים אף מדינה שלמה - לשלם על התלות בחברת ענק הפועלת משיקולים גלובליים.

לקריאה נוספת:
הזמינה שמלה בעלי אקספרס ב-1.99 דולר - קיבלה שמלה של קסטרו
הבהלה לזהב בקישון: נמצאה אבן האודם הגדולה בישראל
מבחר דל ומקרר מקולקל: כך נראה הסופר היחיד במצפה רמון

אינטל מנהלת תוכנית עולמית של התייעלות ומפטרת אלפי עובדים ברחבי העולם. קשה להבטיח שהמהלך הנוכחי יהיה האחרון והסופי בתהליך השינוי שהחברה הוותיקה צריכה לעבור, כדי להתאים עצמה לשינויים המהירים בעולם המחשבים.

ייצור שבב אינטל. צילום מסך
שבב של אינטל/צילום מסך

מפעל מתקדם שמתחרה בשוקי העולם

המפעל בירושלים היה המפעל הראשון של ענקית הטכנולוגיה האמריקאית בישראל, והקמתו היתה ציון דרך בתעשייה בישראל: המפעל שהוקם בתחילת שנות ה-80 הוכיח שניתן להקים בישראל מפעל מתקדם, שיתחרה בשוקי העולם מול מדינות שבהן שכר העובדים נמוך בהרבה. אנשי אינטל הרבו לשבח את העובד הישראלי המשכיל, שיודע להתמודד עם אתגרי הייצור של אינטל.

החלטת אינטל להקים מפעל בירושלים חייבה את העיר לפתח אזור תעשייה חדש, בעתודות הקרקע היקרות שנותרו לה בתחומי הקו הירוק. סביב המפעל, בהר חוצבים שבצפון העיר, קם אזור תעשייה חדש של חברות היי-טק, ובו התיישבו כמה מחברות הטכנולוגיה המתקדמות בעולם, כמו טבע, מדינול, NDS וחממות סטארט-אפים.

במהלך השנים נאלצה אינטל להתמודד עם התנגדויות של חוגים חרדים, שמחו על העובדה שהמפעל פועל בשבת. אינטל נאלצה להסביר שבשל אופי הפעילות לא ניתן להדמים את המפעל לחלוטין בשבת. בצד המחאה, שימש המפעל גם מקור תעסוקה חשוב ומבוקש לאוכלוסיה החרדית הגדולה, שמתגוררת בצפון ירושלים.

ההוכחה שניתן למצוא בישראל כוח אדם איכותי ותחרותי למפעלי הייצור של אינטל, איפשרה לישראל להתחרות על הקמת מפעל נוסף, גדול בהרבה, שהוקם בקרית גת.

מידע פנים

יודעים משהו שאנחנו לא? נשמח לקבל מכם דיווח ראשוני

לכתבה המלאה

לרכז את ייצור פרוסות הסיליקון

ההחלטה על הסגירה התקבלה במסגרת תוכנית התייעלות של אינטל, שבה החליטה החברה לרכז את ייצור פרוסות הסיליקון – המרכיבות את השבבים המתוחכמים שמייצרת אינטל, במספר מצומצם של מפעלים גדולים שיש לה ברחבי העולם.

החברה מציעה לעובדי המפעל בירושלים לעבור לעבוד במפעלה בקריית גת. אינטל אינה מתכוונת לעזוב את המרכז בירושלים, שיישאר מרכז פיתוח בלבד וימשיך להעסיק כ-1,200 עובדים.

גם המפעל המתקדם של אינטל בקרית גת לא מתוכנן להיסגר, והחברה הודיעה כי היא מחויבת לתוכנית שהציגה להרחבת המפעל ולגיוסם של 1,000 עובדים נוספים. אבל גל הפיטורים הנוכחי באינטל יכול לשמש גם איתות אזהרה לאלה שמוכנים להשקיע מיליארדי שקלים נוספים, כדי להביא עוד מפעלי אינטל לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully