וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענקית המלונות: "booking.com צריך להיות מותג"

29.5.2016 / 16:05

סגנית רשם הפטנטנים במשרד המשפטים פסקה כי המילים booking ו-com הם מונחים גנריים ולכן לא יכולים להוות סימנים רשומים. ענקית שירותי המלונאות הבינלאומית מצידה טוענת שהצירוף מהווה סימן שלה ולכן יש לאפשר לה להשתמש בו בלעדית

מלונות תל אביב חוף הים חופשה מלון. ShutterStock
מלונות מזוהים עם booking.com?/ShutterStock

חברת Booking.com, ענקית שירותי המלונאות הבינלאומית הגישה ערר נגד רשם הפטנטים הישראלי בעקבות החלטה המונעת מהחברה לרשום את שמה כמותג בלעדי כך שחברות מתחרות לא יוכלו לעשות בו שימוש. החלטת הרשם התקבלה בעקבות פניה של חברת Booking.com, להכיר בשמה כ"סימן מסחר", כלומר, כמותג בלעדי כמו "ג'וני ווקר" או "קולגייט", שיאפשר לצרכנים לזהות אותו כזה שקשור לחברה ההולנדית שבסיסה נמצא באמסטרדם.

לסימני מסחר ישנה חשיבות רבה בעולם המודרני והדיגיטלי, ובייחוד בתחום המלונאות שמתנהל כיום בחלקו הגדול באינטרנט. כיום, לקוחות יכולים לרכוש מוצרים בלי מתווך (כמו סוכן נסיעות למשל – א.ס.) ובאופן ישיר, כך שישנה חשיבות רבה לכך ששם המוצר – במקרה הזה Booking.com – יירשם כסימן מסחר בלעדי כך שחברות אחרות לא יוכלו לעשות בו שימוש.

סגנית רשם הפטנטנים במשרד המשפטים, עו"ד ז'קלין ברכה, קבעה בהחלטתה כי אין לאפשר את רישום Booking.com כסימן מסחר. בהחלטתה היא קבעה ששתי המילים המרכיבות את כתובת האתר של החברה, הן מילים "גנריות" שלא יכולות לייצג מותג מסחרי ספציפי, למרות העובדה שלחברה המספרת שירותי מלונאות יש לקוחות רבים בישראל שמכירים את המותג.

אם תאושר בקשת החברה, קבעה ברכה, לא יוכלו חברות מתחרות לעשות שימוש בשמות המכילים את הצירוף Booking.com, כשהיא מציינת מספר דוגמאות וביניהן: mybooking.com ו-bookinghotels.com. בנוסף ציינה כי מספר מדינות, וביניהן, יפן וארה"ב, לא אפשרו לחברה לרשום את Booking.com כסימן מסחר.

בתחום סימני המסחר ישנה אבחנה בין לוגו מעוצב לבין השם המילולי של חברה. כך Booking.com הצליחה לרשום את הלוגו המעוצב שלה כסימן מסחר מוכר, וכעת היא מבקשת לרשום גם את הטקסט המופיע בסימן הזה כסימן מסחר.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

"שוק המלונאות והתיירות הישראלי מפיק רווחים משמעותיים מחדירת הסימן לשוק הישראלי"

בערעור שהוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים, טענה חברת Booking.com באמצעות עו"ד שלמה כהן, כי מאות אלפי ישראלים עושים מדי שנה שימוש נרחב בשירותיה הזמנת המלונות שלה וכי החברה זוכה ל"הצלחה אדירה" בשוק הישראלי, כמו גם ברחבי העולם. בחברה טענו למרות שהמילים "Booking" ו-"Com" הן מילים גנריות, הרי שצירופן הופך אותן למושג ספציפי המזוהה עם המוצר שאותו מספקת החברה.

עוד נטען כי הצרכן הישראלי הממוצע יתייחס לשם החברה כמתייחס אליה ספציפית ולא אל סוג השירותים שהיא מספקת (הזמנת מקומות בבתי מלון בארץ ובעולם). כדוגמה למותגים בינלאומיים מוכרים נוספים המכילים מונחים גנריים אך מוכרים כסימני מסחר, ציינה החברה את WINDOWS ו-Tripadvisor – מותגים ששמותיהם מוגנים בחוק.

החברה ההולנדית טענה כי היא משקיעה סכומי עתק בשיווק הסימן Booking.com וכי מיליוני גולשים מכירים אותו כמזוהה באופן ספציפי עם החברה. את הפופולריות של החברה בישראל היא המחישה בין היתר באמצעות ההחלטה שלה לפתוח משרדים בישראל וכן לפתוח אתר בשפה העברית. בנוסף טענה כי "שוק המלונאות והתיירות הישראלי מפיק רווחים משמעותיים מחדירת הסימן לשוק הישראלי". בערעור אף פורטו שמותיהם של מדינות שהכירו ב- Booking.comכסימן מסחר, וביניהן: האיחוד האירופי, בריטניה וניו זילנד.

בשיחה עם וואלה! NEWS, אמר עו"ד שלמה כהן, המייצג את Booking.com: "המערערת היא חברה בינלאומית גדולה ומוכרת שפועלת בישראל מזה מספר שנים. מאות אלפי ישראלים כבר השתמשו בשירותיה ומאות אלפי תיירים השתמשו בשירותיה כדי להזמין לינות בישראל. החברה סבורה שהיא זכאית להגן על המוניטין שלה ולמנוע מאחרים לרכוב עליו. ולכן היא מאמינה שמערכת המשפט הישראלית תספק לה את ההגנה המתחייבת על פי דין. מדובר במקרה שבו הדין הישראלי מתמודד עם המציאות העדכנית של חיים עם האינטרנט ובעידן הגלוביליזציה".

  • עוד באותו נושא:
  • booking.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully