וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפרדים לשלום: קשה יותר להגר לבריטניה, אבל זול יותר לקנות באסוס

24.6.2016 / 10:27

יש לכם דרכון אירופי? זה נחמד מאוד אבל בלונדון לא תוכלו לעבוד. הגבולות שנפתחו בין אנגליה לאירופה מוקמים מחדש. שאלות ותשובות בעקבות ההחלטה הדרמטית בבריטניה

כתב: הדר חורש, צילום: יותם רונן, עריכה: מתן חדד

למעלה מ-46.5 מיליון בריטים התייצבו בקלפיות והצביעו. 51.9% מאזרחי בריטניה תמכו בעזיבת האיחוד, שבו חברה בריטניה מאז 1973, לעומת 47.9% שבחרו להישאר בגוש האירופי. להכרעת משאל העם צפויה להיות השפעה על הכלכלה העולמית כולה, גם על ישראל. בריטניה היא הכלכלה השנייה בגודלה באיחוד, ובעקבות תוצאות משאל העם עשויות מדינות נוספות באיחוד ללכת בעקבותיה ולערוך משאל עם על פרישה מהאיחוד.

לקריאה נוספת:
באיזה מקצוע תרוויחו הכי הרבה? לא בטוח שבזה שחשבתם
המוח ישראלי עושה אקזיט: 5 המצאות ישראליות חייבים להכיר
הקבלנים קורסים - תביעות נגד דניה סיבוס חושפות הסיבה

אבל נראה כי כבר עתה ההשפעות של משאל העם לא מסתכמות בירידות החדות שנרשמות בשווקים. גולשים שניסו להיכנס לאתר אסוס, קיבלו הודעה על נפילת האתר. אפשר רק להניח שאחת הסיבות לכך היא נהירת גולשים לאתר לנוכח העובדה שהשופינג בממלכה נהפך לנוח יותר: הבוקר נופלת הליש"ט בכ-7.9% מול הדולר האמריקאי ונסחרת סביב שער של 1.399 דולר לליש"ט.

בריטניה בבוקר שאחרי ההכרעה על פרישה מהאיחוד האירופי 24.06.16. רויטרס
בריטניה בבוקר שאחרי ההכרעה על פרישה מהאיחוד האירופי 24.06.16/רויטרס

מה החליטו הבריטים?

אנגליה תצא מהאיחוד האירופי: בעלי דרכון אירופי שוב לא יוכלו לעבוד באנגליה, ואנגלים יצטרכו היתר עבודה כדי לעבוד במדינות אירופה אחרות. חומות המכסים והגבולות שנפתחו בין אנגליה ומדינות האיחוד יוקמו מחדש. מדינות שיבקשו תנאים מועדפים בסחר עם אנגליה ייאלצו לנהל מו"מ מחודש. הפרידה תושלם בעוד שנתיים, ובמהלכן ינוהלו מגעים להסכמי סחר שיחליפו את ההסכמים עליהם חתומה אנגליה מתוקף חברותה באיחוד.

מדוע החליטו הבריטים לצאת מהאיחוד?

לשותפות באיחוד האירופי יש משמעויות כלכליות ומדיניות מרחיקות לכת. מצד אחד הוא איחד את כוחן הכלכלי והמדיני של חברות האיחוד, והגביר מאוד את יכולת המיקוח שלהן בכלכלה הבינלאומית. מצד שני חשים אירופים רבים, ובהם האנגלים, שהאיחוד מכפיף אותם לאלפי חוקים ותקנות מבלי שתהיה להם זכות לערער או לשנות אותם. בהצבעה היה גם מרכיב של מחאה חברתית של המעמד הבינוני והנמוך, מול הבנקאים, החברות הגדולות והאליטות הפוליטיות שחששו מאוד מההשלכות הכלכליות של היציאה מהאיחוד.

מה מחיר היציאה ומי ישלם אותו?

הבריטים עצמם התקשו להעריך את הרווחים וההפסדים מהפרישה. הממשלה ואנשי העסקים בטוחים שהנזק יהיה כבד, והם אומדים אותו בעשרות מיליארדי דולרים. אנגליה תשלם בהרעת תנאי הסחר, ירידה בהשקעות ובצמיחה, ירידה בתוצר הלאומי וגידול באבטלה. כבר הבוקר צונחים שוקי המניות הבינלאומים בקרוב ל-10%. יש החוששים שסקוטלנד, התומכת בהישארות באיחוד האירופי, תחדש את מאמציה להיפרד מהממלכה המאוחדת, אולם אפשרות זו אינה נראית סבירה, נוכח המצב הכלכלי שהגביר בשנתיים האחרונות את התלות הכלכלית של סקוטלנד בממלכה.

האיחוד האירופי יפסיד 18% מהתוצר המשותף של החברות, ירידה בכוחו הכלכלי והפוליטי, ומסתכן בפרישות נוספות עד כדי התפוררות מוחלטת העתיד. בעולם כולו מזעזעים שוקי המניות והסחורות, והטלטלה לא תשכך במהירה.

מה המשמעות לגבי ישראל?

מיתון עולמי הוא הדבר האחרון שכלכלת היצוא שלנו צריכה, ויש מעריכים שיציאת בריטניה עשויה לדרדר את העולם כולו למשבר גדול אף מזה של 2008. משבר עולמי משמעותו ירידה חדה ביצוא ובהשקעות, וסכנה מחודשת לאבטלה. לרוע המזל כל זה מתרחש כאשר היצוא הישראלי ממילא בירידה, והשבוע הזהיר המדען הראשי במשרד הכלכלה שגם הקטר המוביל של הכלכלה, ענף ההיי-טק, נמצא בסכנה מוחשית. חברות ישראליות שהשקיעו בנכסים באנגליה צפויות לדווח בקרוב על הפגיעה בהן כתוצאה מירידה בערך השקעותיהן.

מה אפשר לעשות כדי לצמצם נזקים?

הרגישות הגבוהה ביותר היא כרגע בשוקי ההון, ואלה זמנים לא טובים להחזיק במניות או במטבעות כמו ליש"ט ויורו. בשווקים הפיננסים חוששים בעיקר ממשברי נזילות ובבנקים המרכזיים נערכים להתערבות מיידית במקרה של סכנה ליציבות המערכת הבנקאית. לא מן הנמנע שיבוצעו הזרמות חירום לשמירה על נזילות הבנקים. בהמשך יפעלו הממשלות ליצירת מערכת הסכמים כלכליים שתשמר את מעמדה של בריטניה בסחר הבינלאומי כלפי האיחוד האירופי, ארצות הברית ושאר העולם. אולם תיקון הנזקים יארך זמן ממושך. בעתיד עשוי האיחוד האירופי לשוב ולהיות ארגון כלכלי בלבד, המאגד באופן חלקי גם את אנגליה.

עוד באותו נושא

הקורבן הראשון של הברקזיט: אתר הקניות "אסוס" נפל

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אתר אסוס/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully