וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוקלים לעשות רילוקיישן? רשויות המס והביטוח הלאומי בעקבותיכם

רו"ח טארק בשיר

9.8.2016 / 15:38

הפיקוח של רשויות המס על ישראלים שמעתיקים את מקום מושבם לחו"ל ויורדים מהארץ מתהדק. מומלץ לכל מי ששוקל לבצע את המעבר לחו"ל לספור את ימי השהות בישראל, ולהימנע מנוכחות בארץ מעבר לתקופות אלה. כך תעשו זאת נכון

קרדיט תמונה: רויטרס

עזבתם את הארץ ועברתם לגור בחו"ל לבד או עם המשפחה? רשויות המס והביטוח לאומי עלולות לסווג אתכם כתושבי ישראל שחייבים במס ובביטוח לאומי, גם על ההכנסות מחו"ל. נזכיר כי המשמעות של אי דיווח על הכנסות אלה למס הכנסה ולביטוח לאומי יכולה להוביל להטלת קנסות ואף להאשמות בפלילים.

יציאה לחו"ל לצורכי עבודה או הגירה ללא תכנון מוקדם מול רשויות המס והביטוח לאומי עלולה להביא למצב שבו הרווח שנצבר במהלך העבודה בחו"ל ישולם בסופו של דבר לרשויות בישראל

תיקון חוק שנכנס לתוקף השנה, מחייב ישראלים שגרים בחו"ל ואינם מגישים דוחות מס בישראל, לדווח לרשויות המס על המעבר לחו"ל. בדיווח זה יש לצרף נימוקים עובדתיים ומשפטיים שיכולים לתמוך בטענה כי מאחר שהחלטתם להעתיק את מקום מושבכם לחו"ל ניתקה גם התושבות לצורכי מס מישראל.

ההוראה הזו חלה על כל מי ששהה בארץ בשנת מס מסוימת יותר מ-183 ימים או מעל 30 ימים בשנה מסוימת - ובסה"כ 425 ימים ב-3 השנים האחרונות. בכל אחד מהמקרים האלה מתקיימת חזקת הימים שלפיה מדובר בתושב ישראל לצורכי מס, אף שניתן לסתור אותה בעובדות ובמסמכים.

תיקון החוק נועד להדק את הפיקוח של רשויות המס על ישראלים שמעתיקים את מקום מושבם לחו"ל ויורדים מהארץ, ולשים אותם מעל הרדאר, על כל המשתמע מכך. על כן, מומלץ לכל מי ששוקל לבצע את המעבר לחו"ל לספור את ימי השהות בישראל מדי שנה, ולהימנע מנוכחות בישראל מעבר לתקופות אלה. לצורך העניין מומלץ להיות על הצד הבטוח ולספור הן את יום הנחיתה והן את יום העזיבה - כימים שבהם שהיתם בישראל.

החוק החדש לא חל על אלה שלא שהו בארץ בשנת מס מעל למספר הימים המצוין מעלה. במקרים אלה עולה הסיכוי להימנע מתשלום מס בישראל על רווחים בחו"ל, ובלבד שמצליחים להראות שמרכז החיים עבר לחו"ל.

יציאה לחו"ל לצורכי עבודה או הגירה ללא תכנון מוקדם מול רשויות המס והביטוח לאומי עלולה להביא למצב שבו הרווח שנצבר במהלך העבודה בחו"ל ישולם בסופו של דבר לרשויות בישראל. הבעיה יכולה להחמיר במקרים שבהם שולם מס במדינה אחרת בטענה ששם גרים - ובדיעבד יתברר שלמרות הכל עסקינן בתושב ישראל - כך שכפל מס עלול להיות מוטל בשתי מדינות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

בין תכנון לתחמון

מי שחשב שעצם המעבר לחו"ל מנתק את התושבות שלו בישראל ופוטר אותו ממס בישראל, טעה. החוק הישראלי ומרבית אמנות המס שעליהן חתומה ישראל, קובעים כי אדם שגר בחו"ל ייחשב לישראלי לצורכי מס בישראל אם מרכז חייו נמצא בישראל. לצורך בדיקה זו יש להביא בחשבון מספר רב של פרמטרים ובהם: מספר ימי השהייה בישראל, מיקום בני המשפחה, היקף הנכסים בישראל ובחו"ל, מקום ההכנסה, וכן קיומם של דירת מגורים, חשבונות בנק, תשלומי ביטוח לאומי, כלי רכב או חברות בארגונים מקומיים וישראלים.

מובן שההכרעה בשאלה אם אדם הוא תושב ישראל לצורכי מס אינה מלאכה פשוטה ונתונה לשיקול דעת משפטי מורכב. אך אם אדם יסווג כישראלי לצורכי מס או ביטוח לאומי, יהיה עליו לשלם מס וביטוח לאומי מלאים על כלל הכנסותיו הן בישראל והן בחו"ל ולהגיש דוחות בהתאם. ישראלים שיימנעו מכך ללא הצדקה, חשופים לא רק לתשלום החובות רטרואקטיבית, אלא גם לקנסות ולהרשעה פלילית.

המקרה של הדוגמנית בר רפאלי שעלה לכותרות לאחרונה מהווה דוגמה לחקירה הצפויה מצד רשויות המס במקרים דומים. נזכיר כי רשות המסים טענה שרפאלי היא תושבת ישראל למרות הצהרתה כוזבת, לטענתם, לגבי מגוריה.

אפשר לחלוק על קביעת הרשויות

אחת הדרכים להפחית את רמת הסיכון היא להיוועץ עם מומחים ולהצטייד בחוות דעת משפטית שתבסס טענות ולפיהן אינכם ישראלים לצורכי מס לאחר המעבר לחו"ל, ולבסס אי הגשת דוחות המס עליה.

כמובן שרשויות המס אינן ששות לקבל טענות של ניתוק תושבות ואף טוענות לעתים קרובות שניתוק התושבות הוא תהליך ארוך, שאינו מתרחש בסמוך לעזיבה או כתוצאה ממגורים קצרים יחסית בחו"ל. מנגד, בתי המשפט דווקא הכירו בניתוק התושבות גם לאחר תקופות קצרות יחסית.

בפסק דין של בית המשפט העליון בעניין אריה גונן, למשל, נקבע כי המערער הצליח לנתק את תושבותו למרות שהות קצרה בת שנה וחצי בארה"ב; ובפסק דין בעניין ספיר, הוכר אדם כתושב חוץ למרות שהיית משפחתו בישראל וביקוריו התכופים בישראל.

גם במקרה של יעל צור קבע בית המשפט שניתן לנתק תושבות גם אם המעבר לחו"ל נעשה מטעם ולבקשת המעסיק הישראלי וגם אם הרילוקיישן נקבע לתקופה שהוגדרה מראש.
התמונה מורכבת? צודקים. רק עיון בפסקי הדין ובהיקף הדיונים מול רשויות המס בשאלה זו מחדד את מורכבות התמונה ועל כן הזהירות נדרשת.

עוברים לחו"ל? מה צריך לעשות

אם אתם עוברים לגור בחו"ל, יש לדאוג מראש לניתוק הזיקות לישראל בצורה המקסימלית האפשרית ובהקדם האפשרי. כך למשל אם אתם מחזיקים בדירה בישראל עדיף למכור אותה ולמצער להשכיר אותה לתקופה ארוכה; ומנגד לרכוש דירה בחו"ל ולפחות לשכור דירה לתקופה ארוכה.

יש לשמור על כלל המסמכים שמוכיחים את טענותיכם. בהיעדר מסמכים הופכת משימת הוכחת טענותיכם לקשה. מומלץ להצטייד בחוות דעת משפטית לגבי ניתוק התושבות עליה תבוסס עמדתכם. כמו כן כדאי לקבל יעוץ נכון לגבי דיני המס שחלים במדינה המארחת כדי להימנע מתחולת מס גבוה יותר מבעבר ומהטלת מס כפול בשתי המדינות.

לבסוף, זכרו שבכל מקרה יש להתכונן ליום סגריר שבו יוכח שהייתם תושבי ישראל לאורך תקופת שהייתכם בחו"ל, כך שנוסף על חוות הדעת המשפטית מומלץ לשמור על כלל ההוצאות הקשורות למגוריכם, לתשלום המס במדינות זרות, לעלויות הטיסות וחינוך ילדיכם בחו"ל בשים לב שהוצאות אלה עשויות להיות מוכרות בישראל ולהפחית את תשלום המס בישראל.

הכותב הוא עו"ד ורו"ח, מומחה מס ומיסוי בינלאומי ורילוקיישן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully