וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2 וחצי סיבות לכך שהפנסיה שלכם תהיה נמוכה משל הוריכם

6.8.2016 / 15:39

אם אתם בני 20-40 רוב הסיכויים שהפנסיה שתקבלו, אם בכלל, תהיה נמוכה מכדי שתוכלו לאפשר לעצמכם חיים שיזכירו במשהו את רמת החיים הנוכחית שלכם

עריכה: ניר חן צילום: רוני כנפו

עוד מעט יגיעו אלינו חגי תשרי המבורכים, ילדי הגן יביאו הביתה איגרות שנה טובה, ובתום סוכות יניפו דגלי שמחת תורה. כמעט בכל הדגלים שיונפו יופיעו ילדים שמחים בחולצות לבנות לצד זקנים מחויכים לבושים בבגדי חג, כשעל פניהם משוכה אופטימיות בריאה וביטחון שהעתיד יהיה טוב יותר. כך נטבעה בנו האמונה הזו. כילדים, לומדים קצת, כשמתבגרים עובדים, מקימים משפחה, עובדים שוב, ואחר כך יוצאים לפנסיה ונהנים איכשהו משארית חיינו.

אם אתם בני 50-60 יש סיכוי גבוה שבדומה לקשישים האופטימיים המצוירים על איגרות ראש השנה, גם אתם תזכו לחיי גמלאות סבירים. ייתכן שאפילו תוכלו לעזור לילדיכם ונכדיכם, ובלבד שזכיתם לפנסיה תקציבית, עבדתם בצבא או זכיתם ליהנות מהסדרי פנסיה ישנים שאי אפשר לקבל היום. אבל אם אתם בני 20-30 ואפילו 40, רוב הסיכויים שהפנסיה שתקבלו, אם בכלל, תהיה נמוכה מכדי לחיות חיים שיזכירו במשהו את רמת החיים הנוכחית שלכם.

יש שתיים וחצי סיבות שמסבירות למה הפנסיה שלכם תהיה נמוכה מהפנסיה של אבותיכם: התארכות תוחלת החיים וגובה הריבית העולמית, שמשקף את התשואה של שוק ההון. הבעיה היא שאין לנו כל יכולת להשפיע על שני הפרמטרים האלה, אבל כל עוד תגדל תוחלת החיים, והתשואות בשוק ההון יהיו אפסיות – לא תהיה לנו פנסיה מהותית.

חצי סיבה נוספת שמשפיעה מהותית על הפנסיה היא גובה דמי הניהול שנלקחים בדרך. אמנם היא פחות מהותית משתי הסיבות הקודמות, אבל היא מהותית מספיק כדי שנשים אליה לב. ולהבדיל משתי הסיבות הקודמות היא הגורם היחידי שיש לנו אפשרות להשפיע עליו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

400 שקלים משמעותיים

מעבר להפרדה בין אוכלוסיית המבוגרים עם הסדרי פנסיה טובים לבין האוכלוסייה הצעירה יותר עם הסדרים גרועים, יש עוד הפרדה משמעותית והיא מי הבוס שלכם. יש מעבידים שדואגים ומקבלים עבור העובדים דמי ניהול נמוכים מאוד, בעיקר במקרים שבהם מדובר במעבידים טובים או גדולים. אבל יש ציבור רחב של עובדים המועסקים במקומות קטנים שמתקשים להשיג דמי ניהול נמוכים, או שכלל לא מודעים לחשיבות סוגיית גובה דמי הניהול.

בעבור אנשים אלו האוצר יצא במכרז למציאת שתי קרנות פנסיה שיציעו הצעות לדמי ניהול הנמוכים משמעותית ממה שעובד מן השורה יכול להשיג כיום בכוחות עצמו. ואכן, הקרנות שזכו במכרז, גובות דמי ניהול נמוכים למדי: כ-1.5% מההפקדה השוטפת החודשית ושיעור נמוך מאוד – 0.01% - כלומר כמעט לא כלום מהקופה הכללית שנצברה. מובן שיש מעסיקים גדולים שהצליחו להשיג דמי ניהול נמוכים יותר, אך אני מעז להמר שרוב העובדים במשק משלמים דמי ניהול גבוהים יותר.

במשרד האוצר טרחו לציין גם מה משמעות דמי הניהול הנמוכים על הפנסיה הצפויה: אם גיליתם במקרה שדמי הניהול שגובים מכם הם בשיעור המקסימלי מהמעבר לאחת מהקרנות הזוכות יניב לכם חיסכון של כ-20%, ושל 10% במקרה שדמי הניהול שאתם משלמים הם איפשהו באמצע. אל ייקל הדבר בעיניכם: מדובר בסכום של 400 או 500 שקל, שיגיעו אליכם אחרי 4,000 השקלים הראשונים שתקבלו מהפנסיה, וייתכן שאחרי שתשלמו מסים עירוניים, ותקנו קצת אוכל ותרופות, 400 השקלים האלה יכריעו אם תוכלו לפתוח את החימום כל ימי החורף או להתקמצן ולהסתפק בחימום למשך שעות ספורות ביום.

האחריות על הפנסיה הייתה שלכם תמיד ועכשיו רק דרך ההגשה מוקצנת. לעתים קרובות מגיעים אלי עובדים ומבקשים שכמעסיק אדאג שיהיו להם תנאים טובים או את המקסימום האפשרי. אני תמיד מסביר להם שהאחריות וההחלטה שלהם בלבד, ושכמעביד לא אהיה לידם כשיגיעו לגיל 60/62/65/67, ושגם לא אקח אחוזים אם תהיה להם תשואה טובה ולא אשתתף במקרה (הצפוי הרבה יותר) שהקצבה שלהם לא תספיק.

עד כה היו לכל מעביד או סוכן ביטוח חברת ביטוח אחת שדאגה להסדרים נוחים ולדמי ניהול נמוכים. כך קרה שאיכשהו, רוב העובדים בארגון מסוים, היו מוצאים את עצמם מחוברים לחברה הזו. אבל החוק כבר שנים רבות מתיר את הבחירה בידי העובדים, מכריח את כל המעבידים לאפשר לעובדיהם בחירה חופשית של אפיק הפנסיה או חברת הביטוח שיעבדו עימה, המכרז החדש נותן לאפשרות זו של בחירה שיניים חזקות פי כמה כך שכל עובד יוכל לבחור את הקרנות שזכו במכרז האוצר ומציעות את דמי הניהול הנמוכים הללו.

תזכרו, אין יותר משמעות לחברת הביטוח המועדפת שעמה עובד הארגון שלכם. סביר להניח שחברות הביטוח הישנות ינסו לומר שהתשואות שלהן יותר טובות, נבחן אם יש בכלל הבדל בין חברות הביטוח? התשובה העצובה למדי, היא לא. אתם באמת חושבים שכל גאוני ההשקעות הלכו ל"מנורה", וכל הגרועים הלכו ל"פניקס"? האם סביר להניח שהמבריקים התקבצו ב"כלל", והשמרנים ב"מגדל"? פשוט לא. כל הגופים משקיעים ב"טבע" וכולם מחזיקים בכל מניות הבנקים באחוזים מסוימים, אז יש גופים שמחזיקים 33% מהכסף במניות ויש כאלו שמחזיקים 39%, אבל אין כאן גופים שמהמרים על כל הקופה, אלא גופים שנוקטים שמרנות ופיזור (וטוב שכך). מאחר שאף אחד לא יכול לנבא כמה ירוויח גוף מסוים בשנה או שנתיים הקרובות – כדאי להתעסק במה שכן אפשר לנבא ואפילו בדיוק מבהיל: דמי הניהול שתשלמו בשנתיים האלה.

למי שתוהה מה טיב השירות שהקרנות הזכות יספקו נשיב: יכול להיות שבגלל המגוון ודרך ההפצה הישירה של הקרנות "החדשות" רמת השירות תהיה נמוכה יותר; ויכול להיות שהיא לא תהיה נמוכה יותר כי אין להם את המנגנונים הגדולים והמסואבים של חברות הביטוח הגדולות. אם אתם צעירים ומשלמים דמי ניהול שקרובים לקצה הגבוה – תדאגו לעצמכם ותתעניינו במעבר. בנג'מין פרנקלין אמר: אתה יכול לדחות, אך הזמן אינו דוחה דבר.

הכותב הוא מנהל כספים בחברה תעשייתית

  • עוד באותו נושא:
  • פנסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully