וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק השקיות בבריטניה הפחית השימוש - ובארץ?

31.7.2016 / 15:44

חוק המחייב תשלום על שקיות ניילון בחנויות בבריטניה הביא להפחתה משמעותית בשימוש בהן. האם חוק דומה שעומד להיכנס לתוקף בארץ יביא לתוצאות דומות? לא בטוח

מערכת וואלה!

חוק החיוב על שקיות שאושר בכנסת וצפוי להיכנס לתוקף בתחילת 2017, ובעקבותיו נשלם 10 אגורות על כל שקית חד פעמית בסופר, הותיר את הארגונים הירוקים סקפטים לגבי המחיר הזעום שישאיר את הצרכנים אדישים. אולם נתונים חדשים על חוק דומה שנכנס לתוף לפני כשנה בבריטניה מצביעים על ירידה דרסטית בצריכת השקיות החד פעמיות.

נתוני משרד הסביבה הבריטי שפורסמו אמש בעיתון הבריטי The Gardian מעידים על צניחה של צניחה של 85% בצריכת שקיות פלסטיק בחנויות מאז החלו הקמעונאים לגבות 5 פני על כל שקית בחודש אוקטובר האחרון. מספר השקיות ירד מ -7 מיליארד ל 500 מיליון, בחצי השנה הראשונה מתחילת החיוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

האם גם בארץ יש סיבה להיות אופטימיים?

"זו תופעה מאוד מוכרת בעולם – בשנה הראשונה שחוק הגבייה על השקיות נכנס לתוקף יש ירידה פנומנאלית בשימוש, אבל לאט לאט הצרכנים מתרגלים לשלם על השקיות וחוזרים להשתמש בהן, אולי השימוש לא יחוזר באותם היקפים שהיה אבל לדעתי זו לא הדרך לטפל בסוגיה", טוענת פרופ אופירה אילון, מומחית למדיניות סביבתית במכון שמואל נאמן בטכניון.

בכל הליך החקיקה, ההמלצות של מכון נאמן התנגדו להטלת האחריות על צריכת שקיות חד פעמיות על הצרכנים. "אנחנו כבר משלמים על השקיות האלה בכל רכישה שעושים בסופר. הן כלולות במחיר הקוטג', כמו שאנחנו משלמים על החשמל ועל הקופאית בסופר במחיר המוצרים. כעת הצרכן ישלם פעמיים, כי אני בטוחה שמחיר הקוטג' לא ירד ב 10 אגורות".

לטענתה של פרופ אילון, האחריות מוטלת על יצרני השקיות ועל הקמעונאים. "חוק השקיות צריך להיות מונע על ידי העיקרון - מזהם משלם, והיצרנים צריכים להיות אלה שיגרמו לקמעונאים שלא להציב את השקיות בצורה חופשית בקופות".

דוגמא אחת למדיניות קמעונאית שכזו היא דוגמת סופר מרקט בארה"ב שמאפשר ללקוחות לקבל 7 שקיות על קנייה של 100 דולר. צרכן שמוותר משל על שתי שקיות שמגיעות לו צובר נקודות, והוא מתוגמל על כך בסוף החודש.

גם הצבת המכונה שבה השקיות נשלפות אחת אחת, שמוצבות כעת בחלק מהסופרמרקטים בארץ מצמצמת את השימוש בשקיות ה-10%, אולם רבים מהקמעונאים לא מקפידים להשתמש בה.

ד"ר ציפי איסר איציק, ראש המרכז להגנת הסביבה במכללה האקדמית נתניה מסכימה עם המדיניות של מכון נאמן, אולם חושבת שהחקיקה מהווה פשרה כתוצאה של תהליך ארוך בו נשקלו אינטרסים שונים, והוא עדיף על מצב ההתעלמות מהמטרד הסביבתי. "כשאני מסתובבת היום בעולם, אני רואה שהדבר הזה כבר לא קיים – שקיות שמוצבות בצורה חופשית בחנויות. חייבים לטפל בנושא הזה, ואני בטוחה שציבור הצרכנים הישראלי שכבר הוכיח את עצמו בנושאים סביבתיים שונים, והמודעות שלו גוברת, יוכיח את עצמו גם בנושא הזה ויצמצם את השימוש בשקיות הרב פעמיות".

לסיכומו של עניין, כנראה שאף אחד מאתנו לא יתרושש מההוצאה על השקיות החד פעמיות, אולם מרגיז שגם הפעם זה יצא מהכיס שלנו ולא מכיסם של היצרנים והקמעונאים. אז כדאי שיחד עם המודעות הסביבתית שנפתח נחסוך לעצמנו את ההוצאה המיותרת גם כשהיא מסתכמת בשקלים או אגורות בודדות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully