וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההחלטה על מיסוי אפל: האם החברה תברח להונג קונג?

31.8.2016 / 8:46

המשקיעים לא התרגשו מהחלטת האיחוד האירופי כי על אפל לשלם מיליארדים במס על פעילותה באירלנד והחברה עשויה להעביר פעילותה למדינה אחרת. ומה הקשר בין הפרשה הזו לברקזיט?

אפל, טים קוק, אייפון 6, apple watch, שעון חכם. AP
טים קוק/AP

"חברות ענק ימשיכו לפעול ממדינות בהן יש שיעורי מס מופחתים, גם אם לא ניתן יהיה לעשות זאת מאירלנד", כך מעריכה נציבת מס הכנסה לשעבר, עו"ד טלי ירון אלדר. ירון אלדר אמרה את הדברים בעקבות החלטת מועצת הנציבות האירופית לחייב את חברת אפל בתשלום הפרשי מס בהיקף של 13 מיליארד יורו, לאחר שזכתה להטבות מס ניכרות כשפעלה מאירלנד. להערכתה עשויות חברות הענק לנתב בהמשך את הרווחים להונג קונג, הממשיכה לשמש גם היום "מקלט מס", ואין בה מדיניות נוקשה של הגבלים עסקיים.

אירלנד נחשבת לבסיס פעולה מועדף על ידי חברות אמריקאיות, מכיוון שהיא מציעה לחברות שיפעלו משטחה הטבות מס מפליגות. חברות ענק כמו פייסבוק, אפל ואחרות רושמות באירלנד חברות שאליהן הן מנתבים את רווחיהן הגדולים, ובכך הן נמנעות מתשלום מס. "היוזמה לגבות מאפל את הפרשי המס הגיעה דווקא מצד הממונה על ההגבלים העסקיים בנציבות האירופית", מסבירה ירון אלדר. "הממונה על ההגבלים הגיע למסקנה שהטבות המס שמקבלת אפל באירלנד נותנות לה יתרון בלתי הוגן על המתחרים שלה, ולכן עליה לשלם את ההפרש".

האם יש לפסיקה השלכות כל ישראל ועל חברות ישראליות רב לאומיות?

אלדר: הפעולה באמצעות אירלנד מתאימה יותר לחברות אמריקאיות וחברות ישראליות אינן פועלות בדרך זו. גם הטבות המס שמקבלות חברות ישראליות כאן אינן דומות להטבות המס באירלנד. המס בישראל הוא מעל 10% לחברות הגדולות לעומת אחוז בודד באירלנד".

אפל הודיעה כי תערער על החלטת הנציבות האירופית, אך למרות המהלומה הפיננסית שעשויה אפל לספוג כתוצאה מההחלטה, לא ניכרה אמש פניקה בקרב המשקיעים ומניית החברה הגיבה לחדשות בירידה מתונה של 0.8%. המשקיעים העדיפו להתמקד בהודעה שפרסמה אפל בעתוי מושלם, על השקת הדגם החדש אייפון 7 שתתקיים בשבוע הבא. למאבק של אפל כנגד ההחלטה צפויה להצטרף גם ממשלת אירלנד, החוששת שחברות הענק האמריקאיות ינטשו את האי.

עו"ד ירון אלדר מעלה אפשרות שאת מקומה של אירלנד, הכפופה להחלטות הנציבות האירופית, עשויה לתפוס אנגליה, המציעה כבר היום הטבות מס ניכרות לאנשי עסקים וחברות הפועלות מתחומה. "אנגליה כבר החליטה להיפרד מהאיחוד האירופי וההחלטה לבטל את הטבות המס באירלנד עשויה להאיץ את תהליך ההיפרדות ולהפוך את אנגליה למקלט המס של החברות האמריקאיות", העריכה ירון.

החלטת הנציבות האירופית היא חלק ממאבק כלל עולמי נגד מנהגן של חברות רב לאומיות לנתב את רווחיהן למקלטי מס, במטרה להימנע מתשלום מסים בשיעור המקובל במדינות המערב. החברות רושמות חברה בת של הקבוצה במדינה שהיא מקלט מס, ומייחסות לחברה זו את הרווחים שהן צוברות על פני הגלובוס. הבעיה העיקרית בה נתקלות החברות היא שהן אינן יכולות להחזיר את הכסף הרשום במקלט מס למדינת האם שלהן, מבלי לשלם עליו את מלוא המסים שחסכו במקלט המס. כתוצאה מכך מחזיקה אפל ברחבי העולם כמאתיים מיליארד דולר, שבאופן רגיל היו אמורים להגיע למרכז החברה שבקליפורניה. אולם אם אפל תחזיר "הביתה" את הכסף, היא תצטרך לשלם עליו מס בסכומים של עשרות מיליארדי דולרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully