וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך עברתם את החופש בשלום? הלוואות מהמעסיק

שרדנו את החופש הגדול ולא רק כדי לספר עליו, אלא גם כדי להחזיר את ההלוואות שלקחנו כדי לממן אותו. הורים רבים שלא עומדים בקריטריונים של הלוואות מהבנק, נאלצים לפנות למעסיק ולבקש הלוואה – לעיתים בגובה השכר

מערכת וואלה!

החופש הגדול מציב אתגר כלכלי גדול עבור ההורים ורבים נאלצים למצוא מקורות מימון נוספים לקיץ הישראלי.
כשהלוואה אחת רודפת אחרת במציאות ההורית בישראל 2016, הבנקים וכרטיסי האשראי כבר לא מאפשרים לכולם ליטול הלוואה חדשה. אולי זו הסיבה להתרחבות התופעה שבה יותר ויותר עובדים פונים אל המעסיק בבקשה להלוואה - מה גם שמדובר בהליך פרוצדוראלי פשוט יותר, בלי הצגה של ביטחונות וערבים, עם ריבית נמוכה יותר ותנאי החזר נוחים משמעותית.

מסקר חדש של חברת עוקץ מערכות עולה כי רוב נוטלי ההלוואות (כ-17%) מרוויחים בין 6,000 ל-7,500 שקלים וגובה ההלוואה הממוצע למשתכרים במדרגת השכר הזו עומד על 5,800 שקלים. ככל שעולים במדרגות השכר, אחוז נוטלי ההלוואה יורד ומגיע עד לחצי אחוז בלבד אולם הגובה שלה עולה ומגיע עד ל-9,500 שקלים. התופעה לא פוסחת גם על מרוויחי שכר המינימום – 13.40% מהעובדים במדרגת שכר זו לוו כספים מהמעסיק, וגובה ההלוואה עמד על 2,700 שקלים בממוצע, יותר ממחצית מהשכר החודשי.

"הנתונים מטרידים ומלמדים על העמקת דשדושם של עובדים רבים בבוץ הטובעני של נטילת הלוואה ומשקפים את יוקר המחייה שהולך וגובר בישראל" טוען עמי ברגמן, מנכ"ל משותף בחברת עוקץ מערכות העוסקת באספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם. "במציאות בה כל יציאה מהבית עם הילדים מסתכמת בהוצאה של מאות שקלים, די ברור מדוע הורים רבים לא עומדים בנטל ונאלצים למצוא מקורות מימון נוספים כגון נטילת הלוואות מהמעביד", מוסיפה ליאור רותם גורדון, מנהלת מועדון הצרכנות של האימהות "מאמא גורו", "את האצבע המאשימה יש להפנות בין היתר לממשלת ישראל שעדיין לא השכילה לבצע התאמה בין מספר ימי החופשה של הילדים לאלו של ההורים".

דיווח על הלוואה שניתנת לעובד מופיע במסגרת תלוש השכר, שמופק לעובד ע"י שימוש בתוכנה של עוקץ מערכות. במסגרת הסקר, נבדקו כ 10,100 תלושי שכר של עובדים המועסקים ב-297 חברות במגזר הפרטי, שהתייחסו לשכר יוני 2016 .

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

החוק בישראל מתייחס רק לריביות של הלוואות מהמעסיק

"נכון להיום, אין בישראל חוק שעוסק בקביעת תנאיה של הלוואה שנותן המעסיק לעובדיו. תנאי ההלוואה, ובכלל זה גובה הריבית ותקופת ההחזר של ההלוואה, נקבעים על-ידי המעסיק", מסביר עו"ד חמי לפידור, מומחה לדיני עבודה ממשרד לפידור ושות', "ההיבט היחידי שהחוק מתייחס אליו בהקשר זה הינו החיוב במס בגין ההלוואה שנתן המעסיק לעובד. בסעיף 3(ט) לפקודת מס הכנסה נקבע כי במקרה שעובד קיבל ממעבידו הלוואה, וההלוואה היא ללא ריבית או בריבית נמוכה מזו שקבע שר האוצר, יחשב הפרש הריבית כהכנסת עבודה בידי העובד. הפרש הריבית הינו ההפרש בין הריבית שנצברה בפועל על יתרת ההלוואה לבין הריבית שהיתה נצברת אילו חושבה לפי שיעור הריבית שקבע שר האוצר כאמור".

האם כל מעסיק יכול לקבוע את הקריטריונים שלו למתן הלוואות לעובדים? לדברי עו"ד לפידור, לרשות המעסיק הזכות לקבוע את הקריטריונים למתן ההלוואה, אולם בו בעת, לא אחת, ניתנת ההלוואה ללא כללים מוגדרים מראש, בעקבות בקשה ספציפית של עובד שנקלע למצוקה כלכלית. המציאות מלמדת כי, במקרים רבים, ההלוואות ניתנות באמצעות בחינה של שורת קריטריונים בהם צריך לעמוד העובד, כגון: המטרות או המצבים בהם העובד יכול לבקש לקבל הלוואה, הוותק המינימלי במקום העבודה הנדרש לקבלת הלוואה או הזמן שצריך לחלוף מתום החזרת ההלוואה הקודמת.

  • עוד באותו נושא:
  • הלוואות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully