וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להקטין אי שוויון: כמה תחסוך לנו מהפכת הגגות הסולאריים?

שליש מכמות החשמל הנדרשת למדינה יכולה להיות מיוצרת על ידי האזרחים עצמם בבתיהם. האם אנחנו על סף מהפכה של ממש בעולם האנרגיות המתחדשות? ואיך כולנו יכולים להרוויח מזה?

דודי שמש. ראובן קסטרו
דודי שמש/ראובן קסטרו

אחרי שזה יקרה לא תבינו למה לא עשו את זה קודם, ממש כמו גלגלים למזוודה, משיכת מזומנים מכספומט של בנק אחר או כיסוי לפלאפון נגד נפילות. לא תבינו למה לקח כל כך הרבה זמן להבין שקרני השמש סתם פוגעות בזפת שעל גג הבניין שלכם, כל יום מחדש, ואף פעם לא עשיתם בהן שימוש. ככה זה שינויים טכנולוגיים, מתרגלים אליהם מהר, וכשחשמל יתחיל לזרום מהגג אל המקרר והמזגן שלכם, תוכלו לחייך בנוסטלגיה אל התקופה שבה הדרך היחידה להפיק חשמל הייתה לשרוף דלק מזהם. הנבואה האופטימית הזו, מבוססת ממצאים, עולה מעבודת מחקר כלכלית חדשה שבוצעה על ידי גל שופרוני, סטודנט למנהל עסקים וסביבה מהאוניברסיטה העברית.

אז כמה חשמל כבר אפשר לייצר על גגות בנייני המגורים שלנו? השורה התחתונה עשויה להפתיע - המחקר מראה כי שליש מכמות החשמל שצורכת המדינה יכול להיות מיוצר על ידי האזרחים עצמם בבתיהם. אומנם, כולנו יודעים שבמדינה שטופת שמש כמו ישראל יש פוטנציאל גדול לייצור חשמל סולארי, אבל משקי הבית, ובמיוחד אלה שמתגוררים בבנייני מגורים משותפים, נשארו מחוץ למשחק עד כה. מטרת המחקר היתה לחשוף את מידת הכדאיות עבור משקי הבית בייצור חשמל על גגות מבני מגורים ואת התועלת לכלכלה הישראלית ממהפכה סולארית בסדר גודל ארצי. המחקר מבוסס על נתוני שטחי הגגות ומספר הקומות של כלל מבני המגורים בארץ נכון לשנת 2012, וכן על מיקומם הגיאוגרפי.

במדינה שטופת שמש, רובנו לא מזהים את הערך הכספי של משאב הטבע, גם כשהוא פוגע לנו ישר בעיניים ביציאה מפתח הבית, מקסימום שמים משקפי שמש או מביטים הצידה. עד עכשיו האפשרות לתפוס את קרני השמש ולהמירן לחשמל לא הייתה זמינה עבור מרבית משקי הבית, אבל בשנים האחרונות חלו שיפורים טכנולוגיים שמאפשרים כמעט לכל אחד מאתנו לכרות את משאב השמש טוב יותר, מהר יותר וזול יותר. הפיתרון שמציע המחקר הוא הפאנל הפוטו-וולטאי.

האמת, קשה לעקוב אחרי עולם הפאנלים הפוטו-וולטאים. רובנו זוכרים שברי מידע לגבי רגולציה, מכסות ייצור, תעריפים ובעיקר הרבה בירוקרטיה שכרוכה בהקמתם. בעבודתו עושה שופרוני סדר בסוגיה: כמו עם כל תחום טכנולוגי חדש ששועט קדימה, הרגולציה משתדלת לשמור על הקצב, ומרבית חבלי הלידה הראשוניים הוסרו בשנים האחרונות. אומנם בבנייני מגורים משותפים יש צורך לטייב את הרגולציה סביב חלוקת ערך החשמל המיוצר בין הדיירים, אבל כיום הרבה יותר פשוט וקל לייצר חשמל על הגג. זאת בשילוב עם מחיר הפאנלים שירד באופן משמעותי בשנים האחרונות, הבשילו את הקרקע לתחילתה של מהפכת ייצור חשמל ביתי זול וירוק.

אבל המהפכה לא מסתכמת רק בחשמל נקי והפחתת זיהום אוויר. לפי עבודת המחקר של שופרוני מסתבר שאור השמש מסוגל גם לצמצם פערים חברתיים. בבדיקה כלכלית שבוצעה בשיתוף עם מחלקת המחקר של הביטוח הלאומי נמצא שמדד ג'יני, שמבטא את אי השוויון בהכנסות בחברה, יצטמצם ב-2% בעקבות מעבר לייצור חשמל ביתי. הסיבה לכך פשוטה, אוכלוסייה חלשה נוטה להתגורר במבנים נמוכים - מה לעשות, לא לכולם יש כסף ללובי ומעליות, וככל ששטח הגג מתחלק בין פחות דיירים, ככה הנתח של כל דייר ממשאב השמש גדל. עבור העשירונים התחתונים באוכלוסייה, שההוצאה על חשמל מהווה חלק ניכר מכלל ההוצאות שלהן, חסכון זה הוא משמעותי. בנוסף, פיזור מקורות החשמל על פני כלל המדינה מהווה ניהול סיכונים נכון יותר ויתרום לביטחון האנרגטי ולצמצום הפסקות החשמל. יתרון נוסף בקירוב מקור הייצור למוקד הצריכה, הוא בהקטנת אובדן חשמל של 4% כיום שנגרם בהולכתו מתחנות הכח אל הבתים שלנו.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
דודי שמש. ראובן קסטרו
דוד השמש יחזור לבוידעם/ראובן קסטרו

אנרגיה ירוקה

נוסף ליתרונות הכספיים, מדובר כמובן באנרגיה ירוקה - אם נחזור לדבר על שריפת דלק, בקצב שאנחנו עושים את זה, מים יכסו לנו את הגגות לפני שפאנלים יספיקו להיות מותקנים עליהם. ההתחממות גלובאלית היא עסק רציני ומדינות העולם, ובתוכן ישראל, התחייבו ליעדים מרחיקי לכת לשילובן של אנרגיות מתחדשות בתמהיל החשמל הארצי שלהן, יעדים אשר דורשים הקצאת קרקעות. אבל ישראל, בניגוד למדינות אחרות, היא מדינה קטנה עם עתודות קרקע נמוכות, מצוקת דיור משתוללת וכמות קטנה של שטחים פתוחים פנויים. כפי ששופרוני מראה בעבודתו, קיים רק אזור אחד שיכול להכיל כל כך הרבה פאנלים סולאריים, והוא מצוי בכל מקום שבו אנחנו מתגוררים, זהו השטח הבנוי מעל הראש שלנו. בנוסף, שמירה על השטחים הפתוחים של ארצנו, מגנה על הטבע ומשמרת בתי גידול ואקוסיסטמות טבעיות בעלות חשיבות.

עלות ההקמה של מערכת פוטו-וולטאית היא המפתח להתחוללות המהפכה, שהרי ללא הכדאיות הכלכלית למשק הבית, הסיכוי שיעדי המדינה יושגו הוא נמוך. מתברר שאחרי שהסינים נכנסו לתחום ייצור התאים הפוטו-וולטאים ומאז שנת 2009 ירדו מחיריהם הגלובליים בשיעור של 75%, מה שהופך את החיסכון בהוצאות החשמל לרווחי במרבית סוגי המבנים בארץ.

האתר של שופרוני שמוקדש למהפכה הסלארית מציע לכל אחד לקבל אומדן ראשוני למידת הכדאיות של ייצור חשמל ביתי לפי מקום מגוריו וכן לקרוא את עבודת המחקר המלאה או קטעים נבחרים ממנה. ומה עם דוד השמש שלכם אתם שואלים? הוא יחזור למקומו הטבעי בבוידם שלנו, ובשטח הגג שיתפנה הפאנלים הפוטו-וולטאים ייצרו מספיק חשמל גם לחימום מי המקלחת וגם להפעלת מכשירי חשמל נוספים בבית, כך על פי הערכת המחקר.

העתיד נראה בהיר ושמשי. אומנם למהפכה סולארית בסדר גודל ארצי ייקח זמן להתרחש, וקליטתה ברשת החשמל יעשה באופן הדרגתי ובמקביל לשיפור הרגולציה הנוכחית, אך ניתן לומר בביטחון שהמהפכה יצאה לדרך וכמו מהפכות רבות שחוללנו לפניה, הילדים שלנו לא יבינו איך חיינו לפני כן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully