וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 חודשי עבודות שירות לבעלי "שיפודי ציפורה" לשעבר

אלה לוי-וינריב

21.9.2016 / 13:03

יצחק מצלאוי הורשע בהסדר טיעון באי-הגשת 30 דוחות במועד. ביהמ"ש: "לא ביקש להעלים מסים, נקלע לסחרור כלכלי"

אילוסטרציה. Boris Katsman, ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock, Boris Katsman

"הנאשם בעדותו נוטל אחריות מלאה להידרדרות הכלכלית, ונראה מפועלו כי עשה כל שביכולתו על-מנת לתקן את הנזקים שגרם, ללא הצלחה מקסימלית. התייחסותו של הנאשם מבטאת הבנה, הכרה ונטילת אחריות, ונראה כי המעמד שבו הוא מצוי יש בו כדי להשפיע רבות על הרתעתו האישית מפני ביצוע עבירות נוספות" - כך נימקה, בין היתר, השופטת מירב כפיר את ההחלטה להימנע מהטלת מאסר בפועל על יצחק מצלאוי, הבעלים לשעבר של רשת המסעדות "שיפודי ציפורה", שפשט רגל והורשע, על-פי הודאתו, בעבירות מס ובאי-הגשת דוחות לרשות המסים. מצלאוי נדון ל-6 חודשי עבודות שירות, קנס בסך 75,000 שקל ו-8 חודשי מאסר על-תנאי.

כך נפלתי ואיבדתי הכול: הווידוי של בעלי "שיפודי ציפורה"

מצלאוי הורשע על-פי כתב אישום מתוקן במסגרת הסדר טיעון באי-הגשת 30 דוחות תקופתיים במועד בחברות שהפעילו את רשת המסעדות המזרחיות שהקים, "שיפודי ציפורה". על-פי הודאתו, בין השנים 2012-2013 הוא הגיש 16 דוחות באיחור, 12 דוחות לא הוגשו כלל, ושני דוחות הוגשו ללא תשלום המס הנובע מהם. לו היו מוגשים הדוחות במועד, הייתה קרן המס נטו שהיה על מצלאוי לשלם עומדת על סך של 1.36 מיליון שקל.

גובה המס בגין כלל הדוחות שלא שולמו עומד על סך של כ-2.6 מיליון שקל. בנוסף הורשעו מצלאוי והחברות שהיו בבעלותו בביצוע 9 עבירות של אי-תשלום מס שנוכה בסך של כ-166 אלף שקל.

מצלאוי היה עד לאחרונה הבעלים והמנהל של רשת המסעדות המזרחיות המובילה "שיפודי ציפורה", מהמסעדנים העשירים בארץ, בעל מספר בתים, מסעדות וחנויות, אך בשנים האחרונות חווה התמוטטות כלכלית, הסתבך עם השוק האפור, הוכרז כפושט רגל ואיבד את האימפריה שהקים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

קורבן לתרמית של שותף

אתמול (ג') פורסמה ב"גלובס" עדותו המלאה בבית המשפט, ממנה עלה כי בשיא הצלחתו הוא נפל קורבן לתרמית מצד שותף עסקי, חווה שריפה קשה באחת המסעדות וכן אירועים נוספים שהובילו להפסדים כבדים וליתדרדרותו הכלכלית. המסעדות שבנה במו-ידיו נמכרו לאחרים ועדיין פועלות, אך הוא נותר חסר כל ועובד כיום כשכיר במסעדה של בנו ברעננה בשכר של כ-5,000 שקל לחודש.
כנסו וגלו את המכשיר שיספק לכם את השקט הנדרש

במהלך ההידרדרות הכלכלית הסתבך מצלאוי גם בתיק הפלילי מול רשות המסים, לאחר שכאמור לא הגיש דוחות כנדרש. ואולם, התנהלותו של מצלאוי במהלך הליך פשיטת-הרגל שלו ופירוק החברות שהיו בבעלותו, וכן במסגרת ההליך הפלילי, הובילה להקלה משמעותית בעונשו.

לאחר שמצלאוי העיד בקול רועד ובדמעות בפני בית המשפט על הליך ההידרדרות הקשה שחווה ועל ניסיונותיו ומאמציו הרבים לפרוע את כל חובותיו, ללא הצלחה, העיד גם מפרק החברות של מצלאוי, עו"ד אביחי ורדי, כי מצלאוי ורעייתו הזרימו לקופת הפירוק מאות אלפי שקלים לפידיון דירת המגורים שלהם ועשו מאמצים כבדים לטובת תיק פשיטת-הרגל. בעקבות המאמצים, אמר, עתידות גם רשויות המס לקבל כספים מקופת הפירוק בסיום ההליך.

השופטת כפיר מבית משפט השלום בפתח-תקווה התרשמה כי מצלאוי אכן עשה מאמצים לתקן את המחדלים מול רשות המסים ולשם את חובותיו לכל נושיו. "לא מדובר במי שביקש להעלים מסים, אלא מדובר בנאשם אשר הסתבך מבחינה כלכלית בתום-לב תחילה בשל רמייה של אחד משותפיו, לאחר מכן אחת המסעדות שהפעיל נשרפה, במקביל הבנקים צמצמו לו את האשראי, והדבר הוביל לסחרור כלכלי שהוא לא הצליח לצאת ממנו", כתבה.

"לא מגלגל אחריות"

עוד ציינה השופטת כי מצלאוי ניסה לפתור את בעיותיו הכלכלית והחל במכירת המסעדות שבבעלותו וכן במכירת נכסי המקרקעין שלו, וכי "מעדותו של הנאשם עולה כי הוא אינו מגלגל את האחריות של הכישלון העסקי שלו לפתחם של אחרים, אלא לוקח עליו אחריות מלאה, תוך שהוא עושה מאמצים אדירים לצמצם את הנזקים".

השופטת ציינה כי "אי-הגשת דוחות במועד ואי-תשלום מס פוגעים ביכולתה של רשות המסים, כזרוע של המדינה, לקיים מערכת גבייה תקינה ונשיאה שוויונית בנטל. עקב כך נפגעת מערכת גביית המסים, אשר מושתת על דיווח אמין ובמועד".

עוד הוסיפה השופטת כי "לא אחת הגדיר בית המשפט העליון את עבירות המס כהכנסת יד לכיסה של המדינה, שהרי עברייני מס 'בוחרים' להשאיר בידם כסף שהופקד אצלם במעין נמנות עבור המדינה, ועל כן נקבע כי יש להחמיר עם הנאשמים העושים רווח לעצמם על-ידי אי-העברת הכספים".

ואולם, השופטת התחשבה בכך שמצלאוי, שיוצג בידי עו"ד עדי ברקאי, הודה ונטל אחריות על מעשיו, פעל להסרת המחדל על-ידי החזרת כספים ככל שיכל וניסה לפרוע חובות. "לא מדובר במי ששקט על שמריו ולאחר שהתמוטט כלכלית הותיר אחריו חובות בחוסר אכפתיות", ציינה השופטת. "בא-כוח הנאשם (עו"ד צבי וול, א' ל"ו) והנאשם השקיעו משאבים וזמן רב, ובכלל זה מאות פגישות שנערכו עם המפרק והגשת בקשות לבית המשפט, והכול לצורך קידום פירעון החובות והסקת המחדלים".

בין היתר, על-מנת לפרוע את חובותיו, ומעבר למכירת המסעדות, מכר מצלאוי את כל רכושו - 4 בתים ו-4 חנויות שהיו בבעלותו - ואת כל הכספים שקיבל העביר לכיסוי החובות.

השופטת התחשבה אף במצבו המשפחתי של מצלאוי - אב לשישה, שהקטן ביניהם בן 4 שנים בלבד. "מדובר במשפחה שחוותה התמוטטות כלכלית... הפרשה כולה גרמה לסכסוך משפחתי, הילדים חוו משברים קשים שמתבטאים בחרדות, עצבות, חוסר ודאות וירידה בלימודים".

תרם לנזקקים

עוד עמדו לטובת מצלאוי עדויות רבות כי תרם מזמנו ומכספו רבות לטובת נזקקים - "מעבר למקובל" - וכן הסיוע שנתן לכל עובדי הרשת הכפופים לו בעשרות מקרים בתחומים שונים, ובכלל זה סיוע כספי, כאשר מצבו הכלכלי היה שפיר.

פרקליטו של מצלאווי, עו"ד עדי ברקאי, מסר בתגובה: "אנו שמחים שבית המשפט הנכבד קיבלת את עמדתנו, לפיה במכלול הנסיבות אין להטיל על מר מצלאווי עונש מאסר בפועל. מדובר במקרה מצער של הסתבכות של איש עסקים ישר והגון, אשר דאג לפרנסתן של מאות משפחות ופעל בתום-לב ומתוך דאגה ומסירות למשפחתו וללקוחותיו. פסק הדין מלמד כי הגם שישנה מגמה של החמרה בענישה בעבירות מס, ייתכנו מקרים שבהם בתי המשפט יכירו בנסיבות שבהן ניתן וראוי להקל, ואנו מברכים על מדיניות שיפוטית זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully