וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שי לחג – כמה אנחנו באמת מבזבזים על שטויות?

25.9.2016 / 7:44

כמה פעמים קיבלתם תלושים לחנות שאתם לא הולכים אליה, בגד שלא תלבשו אפילו לחתונה של הדודה, וספר שלעולם לא תפתחו? באמריקה מדובר ב-83-250 מיליארד דולר שמבוזבזים על מתנות לחג המולד בלבד. בישראל מוציאים פחות כסף על מתנות לחג, אבל מבחינת הבזבוז אין כל הבדל. דעה

מתנה גרועה. אילוסטרציה, ShutterStock
מתנה גרועה/ShutterStock, אילוסטרציה

יאיר גרבוז תיאר פעם את טקס קניית המתנות לחג במשפחה שלו. לכולם ברור שצריך להביא מכשיר חשמלי, ולכן לפני כל חג הוא הולך וקונה מיקסר או בלנדר. ביום החג, הוא בא לאמא שלו ומגיש לה את השי. היא פותחת את המתנה, אומרת "תודה רבה", מתרגשת מאוד ושמה את המכשיר החדש בארון, לצד עוד כמה עשרות מכשירים דומים שצברה במשך השנים ושבאף אחד מהם, אף פעם, לא נעשה שימוש.

הדוגמה הזאת ממחישה את חוסר היעילות המשווע של מתנות בכלל, ומתנות לחגים בפרט. כמה פעמים קיבלתם כמתנה לחג תלושי חג לחנות שאתם לא הולכים אליה, בגד שלא תלבשו אפילו לחתונה של הדודה, ספר שלא תקראו או סיר שמיועד לבישול מאכלים שאתם לא אוהבים?

בקיצור, מתנות הן אחת הדרכים הבטוחות ביותר להרוס שווי. הסיבה לכך פשוטה: נניח שהיו נותנים לכם סכום כסף. במקרה כזה, הייתם משתמשים בו באופן שהיה מתאים לכם באותו זמן. מן הסתם כדי לקנות משהו שימושי או מבדר, לממן חופשה, או סתם לחסוך לעתיד. אם תתנו את הסכום הזה למישהו אחר ותאפשרו לו לבחור מה לקנות עבורכם - מה הסיכוי שהוא יבחר בדיוק את מה שאתם הייתם בוחרים?

נכון, יש מקרים נדירים שבהם קונה המתנה, במקרה, או בגלל שהוא מכיר אתכם אפילו יותר טוב מכפי שאתם מכירים את עצמכם, יקנה לכם משהו שהוא אפילו טוב יותר מזו שאתם קונים לעצמכם. אבל על כל מקרה אחד כזה, יש הרבה יותר מקרים שבהם המקבל לא היה מוציא על המתנה אפילו רבע ממה שהקונה שילם.

במחקר שנערך בארה"ב, נמצא כי בין עשרה אחוזים לשליש מהשווי של מתנות לחגים הוא פשוט הפסד. במונחים אמריקאים, מדובר בסכום מבוזבז של 83-250 מיליארד דולר בחג המולד בלבד. אמנם בישראל מוצאים פחות כסף על מתנות, אבל נראה שמבחינת הבזבוז, המצב לא שונה בהרבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מי רוצה לקבל כלי מטבח?

באופן שיטתי, סקרים שנערכים בישראל מוצאים שאין התאמה בין מה שאנשים רוצים לקבל ומה שהם מקבלים. כמעט שליש מהנשים מתכוונות לקנות לחברות שלהן כלי מטבח, אבל רק כשמונה אחוזים מהנשים רוצות לקבל כלי מטבח, וכלל לא בטוח שדווקא הן הנשים שאכן מקבלות אותם. לעומת זאת, כמעט שליש מהנשים היו רוצות לקבל כרטיס שי, כנראה בגלל שהוא נותן קצת יותר אפשרויות בחירה, אבל פחות מ-20% מהנשים מתכוונות לתת כזה.

המצב יחסית טוב כשמדובר במתנות מחברים קרובים ואחים - וסביר כשמדובר בהורים. במקרים אלה המתנות הן קרובות בדרך כלל לאלה שהמקבל היה קונה לעצמו, אולי בגלל שחברים טובים והורים שואלים מה המקבל רוצה לפני שהם קונים. אבל מתנות מסבים וסבתות, דודים, ואנשים קצת יותר רחוקים - כולל מתנות מהעבודה - הם מתכון להרס של שווי. בממוצע, מתנות כאלה שוות למקבל רק כ- 60% מכפי שהן עלו לקונה. מתנות לא מתאימות מהעבודה הן גרועות במיוחד מכיוון שלא רק שהן לא שוות לקונה את מה שהן עולות למעביד, העובד עוד צריך לשלם על זה מס.

כך שמבחינת היעילות הכלכלית, אין ספק שהדרך הטובה ביותר לתת מתנה היא לתת מזומן. עם זאת העובדה המדהימה היא שחלק גדול מהאנשים מעדיפים לקבל מתנה על פני מזומן. תחשבו על גבר שבא לפגישה רומנטית, ומביא המחאה עם סכום הכסף שהפרחים והשוקולד היו עולים לו. או שיש אנשים שמעדיפים מתנה לא שימושית ממקום העבודה כדי שהם יוכלו להראות כמה מעריכים אותם, על פני סכום כסף שהם היו יכולים להוציא, אבל שלא משאיר עקבות. מה שמוכיח, כנראה, שלפעמים הכוונה חשובה הרבה יותר מהתועלת.

ד"ר אביחי שניר
המכללה האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפיניטי

  • עוד באותו נושא:
  • שי לחג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully