וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו זה מדעי: כלכלנים הם אנוכיים יותר

4.10.2016 / 11:27

האם כלכלנים שונים מאחרים, או שלימודי כלכלה הם אלא שעושים אותם כאלה? מחקר שבחן עמדות של סטודנטים ממקצועות שונים בתחילת לימודיהם ובסופם – זיהה במדויק מי ידאג לאינטרס שלו בלבד. מאחר שיישומה של כמעט כל החלטה פוליטית עובר דרך משרד האוצר, כדאי להבין את המשמעות

איש עסקים משתמש בטאבלט. ShutterStock
איש עסקים משתמש בטאבלט/ShutterStock

לימודי הכלכלה מבוססים על ההנחה שבני האדם הם רציונליים, וכחלק מכך מעוניינים למקסם את התועלת שלהם. בלא מעט הקשרים, הפירוש המקובל של מיקסום התועלת הוא לדאוג לאינטרס הפרטי. לא מעט כלכלנים חולקים על כך, וגם אלו שמסכימים עם הפירוש הזה חושבים שלדאוג לאינטרס הפרטי לא בהכרח מתנגש עם הרצון לשפר את המצב של כולם. ובכל זאת רבים הם אלה שחושבים כי אחרי שלוש או ארבע שנים של לימודי כלכלה, הבוגרים יוצאים אנוכיים יותר, פחות משתפי פעולה ויותר אגואיסטיים בהשוואה לבוגרי תארים אחרים.

אריאל רובינשטיין, לדוגמה, הראה בסקרים שערך כי בוגרי כלכלה היו מוכנים לפטר מספר רב של עובדים, כדי להגדיל את הרווחים של חברה ש"בניהולם", לעומת בוגרי מקצועות אחרים שחשבו יותר על טובת העובדים. נוסף על ההשפעות שיכולות להיות להבדלי האופי בין כלכלנים לבין אחרים על סגנון החיים, הרי שיש לכך גם משמעויות פוליטיות וכלכליות רחבות. במדינות רבות, נמצאים כלכלנים בצמתים חשובים של קבלת החלטות. הם נמצאים שם גם כאנשי מקצוע, מכיוון שהיישום של כמעט כל החלטה פוליטית עובר דרך משרד האוצר; וגם כפוליטיקאים. בישראל, לדוגמה, ראש הממשלה מתגאה פעמים רבות בהשכלה הכלכלית שלו.

בניסיון להבין מה והאם בכלל קיימים הבדלי תפיסה של מושגים בסיסיים בין כלכלנים לאחרים, ערכו שני חוקרים סקר באוניברסיטה בבריסל. השאלה המרכזית בשאלון בחנה עד כמה כל נשאל מסכים עם הקביעה הבאה: "האם באופן כללי, כאשר שני אנשים מחליפים ביניהם מוצר או שירות בתמורה לכסף, העסקה משפרת את מצבם של שני הצדדים?"

החוקרים בחרו דווקא בשאלה הזאת, מכיוון שהיא מגדירה היטב את התפיסה שעומדת בבסיס לימודי הכלכלה, ולפיה אנשים עושים עסקות כדי לשפר את מצבם: הקונה משפר את מצבו כי הוא רוכש שירות ששווה לו את המחיר, ואילו המוכר מרוויח כי המחיר מכסה את העלות שלו. כלכלנים סבורים כי אם העסקה לא היתה משפרת את מצבו של כל אחד מהשניים, היא לא היתה מתבצעת. בעולם שבו הטענה הזאת אינה מתקיימת, אין טעם במסחר, ואין גם טעם בלימודי כלכלה. לכן אם קיימים הבדלים בפרשנות בין כלכלנים לאחרים, החוקרים סברו שהם יתבטאו בפרשנות לקביעה הזאת.

החוקרים ערכו את הסקר במספר סבבים. הסבב הראשון היה בקרב סטודנטים שרק התחילו ללמוד, וזאת כדי לראות אם קיימים הבדלי תפיסה בין סטודנטים שלומדים כלכלה לבין סטודנטים שלומדים מקצועות אחרים וזאת עוד לפני שהסטודנטים התחילו ללמוד. לאחר מכן, הם ערכו את הסקר בקרב סטודנטים שסיימו את השנה הראשונה ובקרב אלו שסיימו את השנה האחרונה.

במחקר נשאלו סטודנטים לכלכלה, מינהל עסקים, משפטים, פסיכולוגיה ומדעי החברה. החוקרים רצו לבחון גם את הסטודנטים למתמטיקה, אבל כשנגשו לראש החוג כדי לבקש ממנו אישור, הוא הודיע להם שהוא לא משתף פעולה עם כלכלנים מכיוון שהם אנוכיים ואגואיסטיים. כך קרה שאת התשובה שהחוקרים רצו לקבל בסקרים, הם קיבלו ישירות מראש החוג. התוצאות שהתקבלו מאלה שכן קיבלו אישור לבחון מסוכמות מוצגות בתרשים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתרשים אפשר לראות שעוד לפני שהסטודנטים התחילו ללמוד, כלכלנים הסכימו עם הקביעה שמסחר מסייע לשני הצדדים יותר מאלו שבחרו ללמוד פסיכולוגיה ומשפטים. ככל שהסטודנטים העמיקו את לימודיהם, כך הכלכלנים שבהם נטו להסכים יותר ויותר עם האמירה הזאת, ואילו תלמידי הפסיכולוגיה והמשפטים, הסכימו אתה פחות. התוצאה קיצונית במיוחד אצל תלמידי הפסיכולוגיה: לפני שהתחילו ללמוד, נטו מרביתם להסכים עם הקביעה שמסחר חיובי לשני הצדדים. אבל עמדתם השתנתה עד סוף התואר שלהם, ומרביתם נטו שלא להסכים אתה.

עוד נמצא כי בממוצע נטו תלמידי הכלכלה בתחילת לימודיהם להסכים עם הטענה, הרי שהיה פיזור רב בתשובותיהם, אך עד סוף התואר, הפיזור הזה נעלם והם נעשו אחידים למדי בתשובותיהם. גם בשאר המקצועות הפיזור נעשה קטן יותר – שכן כולם נטו להסכים פחות – ובכל זאת במידה פחותה בהשוואה לכלכלנים.

גם התשובות של הסטודנטיות השתנו: בעוד שנשים נטו בתחילת התואר להסכים פחות עם האמירה שמסחר טוב לשני הצדדים, עד סוף התואר הן נעשו דומות לגברים שלמדו אתן. כלכלניות נעשו דומות לכלכלנים בהסכמה שלהם, ופסיכולוגיות נעשו דומות לפסיכולוגים באי ההסכמה.

כך שלמי ששואל האם כלכלנים שונים מאחרים, ואם לימודי כלכלה עושים אותם כאלה, התשובה קצת פחות פשוטה. סטודנטים כנראה הולכים ללמוד כלכלה כי הם מאמינים, מראש, יותר מאחרים, שמסחר משפר את המצב של כולם, ועד סוף התואר הם משתכנעים בכך עוד יותר. לעומתם, כל השאר, אמנם לומדים משהו על מסחר, אבל מה שהם לומדים זה שמסחר פחות משתלם מכפי שחשבו לפני שהתחילו ללמוד.

אם נרחיב את היריעה ונתייחס לרגע לבחירות לארה"ב, אפשר להבין משהו על העמדות של המועמדים כלפי ציבור הבוחרים. שני המועמדים באו מסביבה של אנשי עסקים, שניהם עסקו רבות במסחר והרוויחו ממנו – ובכל זאת שניהם בחרו לאמץ את הקו שלפיו מסחר פוגע באמריקה. טראמפ הכריז שסין אונסת את אמריקה, וקלינטון התחייבה להגן על החברות האמריקאיות מול התחרות מחו"ל. די ברור שלא חשוב עד כמה המועמדים מאמינים בכלכלה כדרך להשיג הון אישי – שניהם מאמינים שרוב הבוחרים למדו דווקא מקצועות אחרים.

ד"ר אביחי שניר
המכללה האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפיניטי

  • עוד באותו נושא:
  • כלכלנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully