וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד חברתי כלכלי של ערי ישראל: ירושלים ראשונה מהסוף

2.11.2016 / 14:40

כך נראה הפער: כמעט חצי מאוכלוסיית ישראל מתגוררת ברשויות מקומיות שמדורגות חברתית-כלכלית נמוך מהממוצע. כך עולה מסקירה שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מבין הערים - בירת ישראל מדורגת במקום האחרון. ומה הדירוג של היישוב שלכם?

ברכת הכהנים המסורתית, רחבת הכותל המערבי, ירושלים. אוקטובר 2016. נועם מושקוביץ
"על ממשלת ישראל להיחלץ למשימת חיזוק ירושלים"/נועם מושקוביץ

132 רשויות מקומיות, שבהן מתגוררים 46% מהאוכלוסייה, זכו לערך מדד שלילי, מתחת לממוצע, במדד החברתי-כלכלי של אוכלוסיית הרשויות המקומיות. לעומתן, 123 רשויות מקומיות, שבהן מתגוררים 54% מסך האוכלוסייה, נמצאו עם ערך מדד חיובי, מעל הממוצע. נתונים אלה עולים ממדד חברתי-כלכלי של אוכלוסיית הרשויות המקומיות בשנת 2013 שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

הניתוח של הלשכה המרכזית כולל 255 רשויות מקומיות, מתוכן 201 עיריות ומועצות מקומיות ו-54 מועצות אזוריות, לפי המפה המוניציפלית לשנת 2013. בציון הנמוך ביותר במדד - 2.344- דורגה מועצה אזורית נווה מדבר, ואילו בציון הגבוה ביותר דורגה סביון עם הציון 3.058.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה נמדדה באמצעות שילוב של תכונותיה הבסיסיות של האוכלוסייה בתחומים הבאים: הרכב דמוגרפי, השכלה וחינוך, רמת חיים, תעסוקה וגמלאות. באפיון הרשויות המקומיות עסקה ועדת ההיגוי שבה השתתפו נציגים מהאקדמיה, ממשרדי ממשלה, מגופי מחקר ומהרשויות המקומיות.

מבין הערים הגדולות דורגה במקום הראשון תל אביב. אחריה דורגו ראשון לציון, פתח תקווה וחיפה. סוגרות את הדירוג, עם ערך מדד שלילי, אשדוד ובירת ישראל, ירושלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ערך המדד מייצג את המרחק של הרשות המקומית מהממוצע ביחידות של סטיות תקן. למשל, רשות שקיבלה ערך מדד 1.000- נמוכה מהממוצע בסטיית תקן אחת מבחינת הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה. רשות שקיבלה ערך מדד 2.000- נמוכה יותר - במרחק של שתי סטיות תקן מהממוצע. ערך חיובי של המדד מצביע על כך שהרמה החברתית-כלכלית של אוכלוסיית הרשות גבוהה מהממוצע, והערך הגבוה ביותר מעיד על הרמה החברתית-כלכלית הגבוהה ביותר.

גם באשר ליכולת של היישובים לשנות את מיקומן בדירוג אין בשורות טובות. מבדיקה שערך הלמ"ס עולה כי בין השנים 2008-2013 לא חל כמעט כל שינוי בדירוג האשכולות של יישובי ישראל – ואם כבר נרשם שינוי, הרי שבדרך כל הוא היה לרעה.

בין שנים אלה ירדו בדירוג האשכולות: בית אל, ירושלים, יבניאל, קרית מלאכי, מצפה רמון, הר חברון, ערד, מגדל העמק, שפיר, חבל יבנה, מטה בנימין, קרני שומרון, אפרת, הגליל התחתון, אלקנה, תל מונד, עומר.

עיריית ירושלים: "ייצרנו רנסנס של תרבות"

מעיריית ירושלים לדירוגה הסוציו-אקונומי על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נמסר: "אין צורך בהגדרות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כדי לדעת שירושלים זקוקה לתקציבים ממשלתיים משמעותיים. הגדרת ירושלים באשכול סוציו אקונומי 3 תשקף נאמנה יותר את העיר כפי שאנו מבקשים זמן רב, תאפשר העברת תקציבים גדולים יותר לירושלים שיורגשו על ידי התושבים ותגדיל את הצדק החלוקתי.

לבירת ישראל אתגרים לאומיים עצומים שאינם בכוחה של העירייה לבדה, אלא הם מהווים משימה לאומית של ממשלת ישראל. על ממשלת ישראל להיחלץ למשימת חיזוק ירושלים ביתר שאת ולהגביר את ההשקעות בה עד עמידתה של בירת ישראל על רגליה, כראוי לה. זהו אינטרס לאומי ממדרגה ראשונה.

בשמונה השנים האחרונות הפך ראש העיר ניר ברקת את מגמת הדעיכה של ירושלים למגמת צמיחה. נטישת המשפחות הצעירות נעצרה וכיום רואים גידול במגזר הציוני הבוחר לבנות את ביתו בעיר, היקף התעסוקה בעיר קפץ, פרויקטים אדירים של תשתיות ותחבורה משנים את העיר ללא היכר, מהפכת החינוך הובילה את מערכת החינוך הירושלמי להישגים ברמה הלאומית וייצרנו רנסנס של תרבות, פנאי וספורט שמהווה גם הוא השקעה כלכלית שיצרה מקורות פרנסה רבים לתושבי העיר.

המפתח לעתידה של ירושלים הוא פיתוח מקומות עבודה בדמות רובע העסקים החדש אותו אנו בונים בימים אלה ממש ומרכזי עסקים נוספים, פיתוח תעשיות עתירות ידע והשקעה מאסיבית בתשתיות תיירותיות. זה הזמן הנכון לממשלת ישראל לממש את תכנית "ירושלים 2020" להבטחת עתידה של ירושלים אותה מוביל ראש העיר. אנו זקוקים לתקצוב וסיוע מהממשלה לטובת מינוף התשתיות שכבר הנחנו לצמיחה של ירושלים ובטוחים שממשלת ישראל תשים את בירת ישראל על ראש שמחתה.

לדירוג הערים המלא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully