וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה למאגר תמר: מצריים לא תייבא גז כמתוכנן

18.12.2016 / 12:47

חשש בענף הגז: הסכם ההבנות ליצוא גז למצרים ממאגר תמר יבוטל. המצרים יספקו גז למתקן ההנזלה ולא יסתמכו על הגז הישראלי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסדת הקידוח תמר/מערכת וואלה!, צילום מסך

מכה להסכמי ההבנות של שותפות תמר ליצוא גז למצרים: חברת האנרגיה האיטלקית ENI וממשלת מצרים הגיעו להסכמה שחלק מהגז שיופק משדה זוהור יופנה למתקן ההנזלה יוניון פנוסה בדמיאטה, שבו שותפה החברה האיטלקית.

לפני שנתיים חתמה שותפות תמר על הסכם הבנות בלתי מחייב ליצוא גז למתקן דמיאטה. באוקטובר 2014 נחתם בין חברת יוניון פנוסה, מפעילת מתקן ההנזלה המצרי, לשותפות תמר הישראלית, "הסכם הבנות" על פיו אמורה היתה החברה לרכוש כחמישית מהגז בתמר, בהיקף של 1.3 מיליארד דולר לשנה. הסכם ההבנות אינו חוזה מחייב, אך עצם חתימתו הוצגה כהתקדמות ניכרת במגעים ליצוא גז ישראלי למצרים. הוא הוזכר רבות בדיונים על מתווה הגז ובטיעונים שהעלתה המדינה לערכו האסטרטגי של המתווה ותרומת המתווה לקידום יחסי החוץ.

על פי הודעות קודמות במצרים, אמור היה כל הגז שהתגלה בזוהור לשמש את המשק המצרי, ולא ליצוא באמצעות מתקני ההנזלה. עם זאת נראה כי בינתיים נקלעה ממשלת מצרים למצוקה מול החברות הזרות שהקימו את מתקני ההנזלה בהשקעות של מיליארדי דולרים. המתקנים הוקמו על סמך התחייבות של ממשלת מצרים לספק להם גז שיעבור תהליך הנזלה ויוצא לחו"ל. ההסכמים נחתמו בתקופה שבה היה מחיר הגז הטבעי גבוה והגיע במזרח הרחוק למחיר של 12 דולר ליחידת חום, פי-שניים מהמחיר הנוכחי.

מאז נחתמו ההסכמים חלו שינויים רבים בשוק: תפוקת הגז המצרי קרסה, ומצרים הפכה מיצואנית גז, בין היתר לישראל ולירדן, ליבואנית גז. בעוד משק האנרגיה סובל ממחסור חמור הגורם להפסקות חשמל וירידה בתפוקה התעשייתית, נאלצה מצרים להפסיק את יצוא הגז באמצעות ההנזלה, העומדים כמעט ללא שימוש במשך שלוש שנים. החברות הזרות השולטות במתקני ההנזלה דורשות ממשלת מצרים למצוא פתרון שיציל את השקעתן במתקנים. החברות הזרות הן ENI האיטלקית ויוניון פנוסה הספרדית השותפות במתקן דמיאטה, וחברת BG (שנרכשה בתחילת השנה על ידי של) השותפה במתקן ההנזלה באידקו.

יוניון פנוסה דורשת מממשלת מצרים פיצויים בסכום עתק של 8 מיליארד דולר על הפסקת האספקה. חברת BG עם ממשלת מצרים מו"מ ממושך להסדרת חובות בהיקף של למעלה מ-10 מיליארד דולר.

אחד הפתרונות שנשקלו היה שימוש בגז שייובא מישראל. אולם המו"מ ליבוא גז מישראל הוקפא על ידי ממשלת מצרים, בעקבות הליכי הבוררות והערעור המתקיימים בין חברת החשמל לחברות ממשלתיות מצריות בפרשת ההפסקה ביצוא גז מצרי לישראל בשנת 2012.

בענף האנרגיה בישראל הופתעו מהמהלך המצרי המסכל ככל הנראה את הסכם ההבנות הנחתם עם מתקן יוניון פנוסה. גורמים בענף מעריכים שהסכם חלופי עם חברת של אינו נדון בשלב זה. אם תוסר ההקפאה עליה הכריזה ממשלת מצרים, עשוי להיחתם הסכם ליצוא גז ישראלי ישירות למשק המצרי, שכן, הגז שיופנה מזוהור למתקני ההנזלה יחסר למשק האנרגיה המצרי, שעדיין סובל ממחסור חמור בגז.

בתוך כך טוענים מקורות ברוסיה שחברת רוסנפט, שהשלימה רכישת 30% מהיתר שורוק הכולל גם את שדה זוהור, מתכננת הנחת צינור גז ליצוא ישיר ממצרים לאירופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully