וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה במספר העסקים שנסגרו - רובם במגזר השירותים

5.1.2017 / 11:10

65% מהעסקים הפעילים במשק הם של נותני שירותים, אבל הם מייצרים רק 30% מהפדיון המצרפי במשק

עסק קטן. ShutterStock
עסק קטן/ShutterStock

עלייה במספר העסקים שנפתחו בישראל ב-2016 – אך גם עלייה במספר העסקים שנסגרו, כך עולה מסקירה שמפרסמת דן אנד ברדסטריט ישראל. על פי הסקירה מספר העסקים הפעילים בישראל בתום שנת 2016 עמד על 560 אלף. בשנת 2016, נפתחו כ-55,300 עסקים - עלייה של כ-4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. באותה שנה נסגרו כ-43,500 עסקים, זו עלייה של 2.35% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כך שתוספת העסקים למשק בשנה זו עמדה על 11,800 עסקים - כ-2% מסך העסקים הפעילים במשק.

"ב-4 השנים האחרונות אנחנו מבחינים במגמת עלייה בתוספת השנתית של עסקים למשק, כאשר העלייה בתוספת העסקים נראית בעיקר בענפי המסחר והשירותים", נכתב בסקירה. "מהמחצית השנייה של 2016, אנחנו מזהים התרחבות מסוימת בתעשייה, בהיקפי יצוא סחורות והשקעות, אך לא ברור אם מדובר בתחילת מגמה ארוכת טווח או שמא מדובר בהשקעות למטרת תחזוקה והתייעלות".

מניתוח תוספת העסקים לפי מגזר כלכלי, ניתן להבחין בחולשה מתמשכת בענפי התעשייה והחקלאות, כאשר עיקר תוספת העסקים היא בענפי השירותים. נותני שירותים מהווים כ-65% מהעסקים הפעילים במשק, אבל הם מייצרים רק 30% מהפדיון המצרפי במשק, לעומת ענפי התעשייה המהווים כ-5% מהעסקים הפעילים בלבד, אבל תורמים כ-23% מהפדיון המצרפי. תרומת התעשייה לפדיון המצרפי ירדה בשנים האחרונות מ-27% לכ-23% ותוספת המפעלים לעסקים הפעילים היא שלילית ב-4 השנים האחרונות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

פתיחות, סגירות ותוספת עסקים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

30% מהעבקים נסגרים אחרי שנתיים

הסקירה מתייחסת לעסקים שנסגרו. "מניתוח מאפייני העסקים שנסגרו, מצאנו שקרוב למחצית מהעסקים שנסגרו הם נותני שירותים קטנים. כמות העסקים בענפי השירותים מהווה כ-60% מכלל העסקים במשק, ועל כן סביר היה שנראה שהמגזר המוביל בהיקף סגירות עסקים יהיה מגזר השירותים. כאשר בוחנים את רמת הסיכון בענפי השירותים, ניתן לראות שהן מתחת לרמת הסיכון הממוצעת במשק וההסתברות לסגירת עסק בקרב מגזר השירותים עומד על 7%, לעומת כ-7.8% במשק. כ-68% מהעסקים שנסגרו הינם עסקים שלא העסיקו עובדים, כ-25% מהעסקים שנסגרו, הם עסקים שהעסיקו עד 4 עובדים וכ-7% העסיקו מעל 5 עובדים".

על פי הסקירה מספר הליכי כינוס נכסים המשיך לעלות אך בקצב מתון בהשוואה לשנים קודמות. בשנת 2016, החלו כ-15,674 הליכי כינוס, לעומת 15,249 בתקופה המקבילה אשתקד, זו עלייה של 2.8%. מרבית הליכי הכינוס נבעו מחובות שנוצרו מפעילות עסקית ולא ניתן לפרוע אותם.

וכמה זמן מחזיקים העסקים מעמד? 50% מהעסקים שנפתחים, נסגרים אחרי 5 שנים. כ-30% מהעסקים שנפתחים, נסגרים אחרי שנתיים – הסיכוי שעסק ייסגר בשנה הראשונה עומד על 1 ל-7 ובשנה השנייה, הסיכוי עומד על 1 ל-6.5. אם העסק עובר את שנת הפעילות השנייה, ככל שישרוד זמן רב יותר, הסיכוי שלו לכשל יורד. כך למשל, בשנה התשיעית לפעילות, הסיכוי שייסגר עומד על בערך 1 ל-40.

הסקירה בדקה גם את הקשר בין הסיכון לסגירת העסק למיקומו. "לצורך הבדיקה, בחנו את רמת הסיכון הממוצעת של העסקים הממוקמים בכל אשכול, כפי שהוא מוגדר מדד החברתי-כלכלי של הלמ"ס. מצאנו שקיים קשר מובהק וככל שהמעמד הסוציו אקונומי נמוך יותר, כך רמת הסיכון הממוצעת של העסקים באותו ישוב או עיר, גבוהה יותר", נכתב בסקירה.

אחוז העסקים שנסגרים לפי שנות פעילות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ומה יהיה ב-2017?

בדצמבר 2016, עלה מדד דן אנד ברדסטריט להערכת החוסן הפיננסי במשק ועמד על 31.72, זוהי עליה מתונה של 0.1% לעומת החודש הקודם. בראיה שנתית, חלה ירידה של 0.9% במדד החוסן הפיננסי במשק. הערכתנו לשנת 2016 הייתה ירידה של 1.5% במדד. ברבעון השני של 2016, ראינו שיפור במדד, הודות להתרחבות מהירה של העסקים, ולביקושים מקומיים חזקים, ועלייה בהיקף ההשקעות בציוד בתעשייה.

צח ברקי סמנכ"ל בכיר מנהל אגף כלכלה מידע ומחקר בחברה אמר כי "בשנת 2017, אנו מעריכים שרמת הסיכון תעלה, בעיקר כתוצאה מהערכתנו להתמתנות הביקושים המקומיים. אנו מודאגים מהעלייה המהירה בריבית המשכנתאות, שתשפיע לרעה על גובה ההחזר של נוטלי המשכנתאות ותפחית את יכולת ההחזר שלהם. ייקור המשכנתאות יביא להערכתנו להתמתנות הביקושים המקומיים וישפיע לרעה על מנועי הצמיחה של המשק בשנים האחרונות – הצריכה הפרטית של משקי הבית, והתחלות הבניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully