וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תהרסו את השירות הציבורי

אבי ביצור

11.1.2017 / 14:53

מינויים פוליטיים לדירקטורים של החברות הממשלתיות יביאו לאובדן אמון הציבור בשירות המדינה, ויפגעו ברכוש ששייך לכולנו. דעה

ישיבת ממשלה מיוחדת בעיריית חיפה בעקבות גל השריפות, 27 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
ישיבת ממשלה/ערן גילווארג

ועדת השרים למינויים במגזר הציבורי התכנסה לפני כמה ימים וגיבשה שורה של המלצות משמעותיות מבחינת השירות הציבורי ונציבות שירות המדינה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושריו טוענים זה כשנה שהם נבחרו כדי למשול, אך בפועל ידיהם כבולות שכן הם אינם יכולים למנות את נאמניהם לתפקידים בכירים (סמנכ"ל, מנכ"ל) מבלי שיעברו ועדות איתור.

הוועדות לרוב מונעות מינויים של מועמדים בעלי זיקה פוליטית לשר הממנה, או כאלה שכישוריהם אינם תואמים את התפקידים, כמו חוסר השכלה מספק, העדר ניסיון מקצועי-כלכלי וסיבות נוספות. גם היוזמה של רשות החברות הממשלתית להקים "נבחרת הדירקטורים", במטרה לבנות מאגר דירקטורים מקצועיים בעלי ידע וניסיון משפטי-עסקי וחסרי תלות פוליטית - גורם כעס במפלגות הקואליציה. כמה מהמפלגות האלה מבקשות למנות דירקטורים לחברות ממשלתיות מקרב עסקניהם, אף שבמקרים רבים הם נעדרי ניסיון כלכלי מספק ובעלי תלות פוליטית ברורה.

לפי ההחלטה שמתגבשת בוועדת השרים למינויים נבחרת הדירקטורים תבוטל וכל שר יוכל להציע דירקטורים לפי בחירתו. עם חברי הוועדה נמנים שרת המשפטים איילת שקד, שר התיירות יריב לוין, יואב גלנט שר השיכון, אריה דרעי שר הפנים ויובל שטייניץ שר האנרגיה. נראה כי השרים מעודדים מדברי נתניהו – "נבחרנו כדי למשול. אני מבקש לבטל את וועדות האיתור"; וכן מדבריו על כך ש"אנחנו צריכים לשלוט כמו שטראמפ אמר והנשיא האמריקאי מאייש מאות משרות שאינם דורשות וועדות איתור". מה שנתניהו שכח לציין הוא שחלק מהמועמדים לתפקידים הבכירים של טראמפ יעברו שימוע פומבי בקונגרס ובסנאט בשידור חי בטלוויזיה עם שאלות במגוון נושאים, כולל הונם האישי והאינטרס העסקי, לפני שימונו לתפקידם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

מחפשים נציב נוח יותר

נציב שירות המדינה, עו"ד משה דיין, אמור לפרוש מתפקידו בתוך חמישה חודשים. נתניהו מעוניין במחליף שאפשר יהיה להגיע איתו להבנות לגבי מינויים בכירים בשירות הממשלתי. דיין, שמונה בזמנו על ידי נתניהו לתפקיד הנציב, נזעק להגן על הנציבות כשאמר: "מאות מינויים פוליטיים יביאו לאובדן אמון הציבור בשירות המדינה".

הנציבות הוקמה כארגון המטה האחראי והמוסמך לניהול ההון האנושי והמערך הארגוני בשירות המדינה. "הנציבות מופקדת על יזום, הובלה, בקרה של ההון האנושי תוך הבטחת ערכיו, מצוינותו, התנהלותו ותקינותו" (אתר הנציבות). מכוח החוק והחלטות ממשלה הנציבות אחראית לקביעת מסלולי קידום לתפקידים בשירות, לטיפול במשמעת ואכיפתה, לקידום האיכות והמצוינות ולאישור התקנים בשירות הציבורי. בתקשי"ר מפרטת הנציבות את הצורך במכרזים וכן בוועדות איתור למינוי עובדים. אם הממשלה תצליח לעקוף זאת, סבור דיין שתיגרם פגיעה קשה בשירות לציבור. ימי מינויים פוליטיים מתקופת מפא"י עברו מהעולם. ביטול נבחרת הדירקטורים, לאחר שמאות דירקטורים ללא שייכות פוליטית הוכשרו בקורסים ובהשתלמויות מקצועיות, הופך ללעג את רשות החברות הממשלתיות והיו"ר שלה, אורי יוגב.

הדירקטורים מטפלים ברכוש ציבורי שהם חברות ממשלתיות, ומינויים לא מתאימים משמעותם זלזול בכסף ששייך לציבור. שירות ציבורי נועד לתת מענה ראוי לאזרחים בכל תחום הנוגע לחייהם. מינויים פוליטיים בשירות ממשלתי מעוררים הסתייגות ציבורית. כפי שהמכון הישראלי לדמוקרטיה העיר שקיים צורך לערוך בדיקה מקיפה של איכות ואופי שירות הכולל מינויים כאלה. צריך לקוות שנתניהו ושריו יימנעו מפגיעה בציבור ולא יבצעו מינויים של נאמניהם כגמול על שירותם הפוליטי שהוא דבר פסול מיסודו.

ד"ר אבי ביצור, מרצה בכיר במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א), לשעבר מנכ"ל משרד הגמלאים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully