וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבודה חדשה? כך תדאגו שכל הכסף יעבור איתכם

14.1.2017 / 23:55

פנסיה, קרן השתלמות, ביטוח מנהלים. רבים מאיתנו לא ממש מבינים מה ההבדלים וזורקים את המעטפה שהגיעה מחברת הביטוח בלי לקרוא אותה - וזה עולה לנו אלפי שקלים. מורה נבוכים

עובדת סוציאלית עוזרת לאישה מבוגרת. ShutterStock
עובדת סוציאלית עוזרת לאישה מבוגרת/ShutterStock

הגעתם למקום עבודה חדש? מזל טוב. זה הזמן להתכונן לענות על השאלות הקשות: להיכן אתם רוצים להעביר את ההפרשות פנסיוניות שלכם?

גם אם יש לכם כבר קרן פנסיה, ואתם מרוצים ממנה, כדאי אולי לחשוב מחדש ולבדוק. זוהי אחת ההחלטות הפיננסיות החשובות בחייו של עובד והיא שווה הרבה אלפים של שקלים. אמנם תפגשו בסוכן הביטוח הצמוד למקום העבודה שייעץ לכם. אבל בסופו של דבר ההחלטה תהיה שלכם, ולכן כדאי להגיע מוכנים לפגישה. המדריך להלן יסייע לכם לשקול את העצה שתקבלו, לשאול את השאלות הנכונות ולהחליט מה הכי טוב בשבילכם.

פעם זה היה פשוט: המעסיק היה מעביר את ההפרשות קרנות הפנסיה, לפיצויים וקרן ההשתלמות לבחירתו. בשנים האחרונות עוברת ההחלטה לידי העובדים, ועם הכוח מגיעה גם התלבטות לא פשוטה. ההחלטה היא כבדת משקל. מידי חודש יפריש המעסיק לטובתכם 6-7% מתוך משכורת הברוטו של העובד, בתוספת לפחות 6.5% מכספי המעביד, ועל זה יתווספו עד 8.33% מכספי המעביד לטובת קרן הפיצויים, שעליה נדבר בנפרד. הכסף שיצטבר על פי שנות עבודתנו ישמש, בבוא העת, כהכנסתנו העיקרית מיום הפרישה לגמלאות.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופת גמל – מה זה?

קרן הפנסיה היא קופת חיסכון משותפת לכל החוסכים בה. החוסכים שותפים, איש בהתאם להפרשות שהכניס לקרן המשותפת, בכסף הנצבר ובתשואה שהשיג. רווחיות ההשקעה בקרן תלויה בתשואה שהושגה על ההשקעות, ובניצול החיסכון על ידי הפורשים. מי שפורש לגמלאות מקבל קצבה בהתאם לחלקו בחסכון ובתשואה. יש המנצלים את הקצבה במשך שנות חיים ארוכות לאחר הפרישה, ואז עלותם לקופה המשותפת גבוהה. יש הנפטרים זמן קצר יותר לאחר הפרישה, ואז "מרוויחים" העמיתים הנותרים. הרווחים וההפסדים כתוצאה מניצול קצבות הפרישה יכולים להשפיע על הקצבה שיכולה הקופה לשלם, כמו גם התשואות המשתנות על ההשקעות. לכן קרן הפנסיה מבטיחה קצבה משוערת, אך לא מובטחת לחלוטין.

ביטוח מנהלים היא קרן לחיסכון המשלבת מרכיבים של ביטוח חיים וביטוח למקרה של אובדן כושר השתכרות. גם תכנית ביטוח מנהלים מציעה קצבה התלויה בחיסכון הנצבר אבל מרכיבי הביטוח מפני סיכונים משפיעים על עלויות הביטוח. תכניות ביטוח מנהלים מציעות גם לשריין את גובה הקצבה המובטחת, אולם גם כאן יש לביטוח עלות, המתבטאת בקצבה נמוכה יותר יחסית להפרשות.

קופת גמל היא חיסכון פשוט יחסית: הכסף נצבר לעובד עמית בקופה שלו. בניגוד לקרן פנסיה אין כאן שיתוף בחישוב הקצבאות בתקופת הפרישה וערבות הדדית. בגיל הפרישה ניתן למשוך את כל הסכום שנצבר בתוספת התשואה על ההשקעות, שאינה מובטחת מראש. קופות גמל אינן משלמות קצבה, אבל ניתן להעביר את הסכום הנצבר לקרן פנסיה המשלמת קצבה בהתאם לסכום הצבור.

היכן הכי כדאי להשקיע?

לרוב העובדים כדאי להעדיף קרנות פנסיה, ולו רק בגלל ההטבה המיוחדת מהם נהנים העמיתים: איגרות חוב ממשלתיות בריבית מועדפת. על פי הסכם עם ההסתדרות מושקעים 30% מכספי קרנות הפנסיה באיגרות חוב ממשלתיות הנושאות ריבית של כ-4.8% לשנה. זו ריבית נאה הכפולה כמעט מה ריבית שנושאות איגרות חוב דומות בשוק החופשי. ההטבה הזו שווה לעובדים אלפי שקלים, בהסתיגויות קלות: יתכנו שנים מסוימות בשוק שבהן התשואה של השקעות אחרות בשוק תהיה גבוהה יותר, והחוסכים בקרנות הפנסיה ירגישו שהפסידו מההשקעה באיגרות החוב המועדפות. אולם לרוב אלה תקופות קצרות מאד ולאורך זמן הריבית הממשלתית נראית אטרקטיבית מאד.

ראוי גם לומר שהסכם איגרות החוב המועדפות נכפה על הממשלה על ידי ההסתדרות ומידי פעם נשמעים קולות הקוראים לבטל את ההסכם או לשנות אותו. הסדרים פנסיוניים שונו על ידי הממשלה פעמים רבות בעבר. אחד השינויים המוכרים הוא העלאת גיל הפנסיה בשנתיים. אם התחלתם לאחרונה את חיי העבודה שלכם, יש סיכוי גבוה מאד שגיל הפנסיה שלכם יהיה גבוה בשנתיים-שלוש מהגיל הנוכחי (62 לנשים 67 לגברים).

ההחלטה על השקעה בביטוח מנהלים מורכבת יותר, שכן תכניות מאפשרות גמישות מסוימת והתאמה אישית. יתכן שיש עובדים להם הבחירה הזו מתאימה יותר. כדאי התייעץ עם יועץ פנסיוני הצמוד למקום העבודה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

באיזו קרן, חברת ביטוח או קופת גמל לבחור?

בבחירת האפיק הפנסיוני יש לקחת בחשבון שלושה שיקולים: התשואה הצפויה על ההשקעה, דמי הניהול שגובה מנהל החיסכון, ורמת השירות. השיקול החשוב ביותר הוא דמי הניהול. נכון שהתשואה על ההשקעות תקבע במידה רבה את יעילות ההשקעה (דמי הקצבה יחסית לכסף שהופרש במהלך השנים) אבל התשואה אינה מובטחת: היא תלויה בתשואה שיניבו ההשקעות שעושה מנהל הקרן בכסף שהפקדתם בידיו. לעומת זאת דמי הניהול מובטחים וקבועים מראש, אם כי גם הם יכולים להשתנות, על פי הודעה מוקדמת, במהלך חיי החיסכון.

לפתוח את המעטפות

בעבר יכלו המנהלים לנצל את חוסר המודעות של החוסכים ולגבות מרבים מהם דמי ניהול גבוהים ומופרזים. הודות לפעילות נמרצת של אגף שוק ההון במשרד האוצר, השתנה המצב: בכל הודעה שאנחנו מקבלים על תשואות התכנית הפנסיונית שלנו, חייבות החברות לציין בהבלטה ברורה את דמי הניהול שאנחנו משלמים, בהשוואה לדמי הניהול הממוצעים שמשלמים מיתר העמיתים בתכנית. הנתונים החשובים כבר אינם מסתתרים באותיות הקטנות אלא מובלטים באופן ברור לכל אחד. חובה להסתכל בהודעות שרבים נוטים להשליך לפח או לתייק מבלי לפתוח את המעטפה אפילו. אם אתם משלמים יותר מהממוצע בקרן או בקופת הגמל שלכם, אתם זורקים עם המעטפה לפח אלפי שקלים שאולי יחסרו לכם בעת פרישה. אם אתם משלמים יותר, שווה להתמקח ובעת הצורך אף להודיע על מעבר לקרן או לתכנית אחרת. זה עובד נהדר.

הברירה והמחדל

בסוף השנה נתן משרד האוצר בידי החוסכים לפנסיה כלי חדש ורב עוצמה: קרנות ברירת המחדל. אלה קרנות המציעות דמי ניהול נמוכים ביותר ומנוהלות על ידי שתי חברות מכובדות וידיעות בשוק ההון. מעסיקים שלא קיבלו מעובדיהם, מסיבה כלשהי, הנחיה לאן להעביר את ההפרשות הפנסיוניים שלהם, חייבים להעביר את ההפרשות לאחת משתי הקרנות האלה.

חברת הלמן אלדובי מציעה ניהול קרן פנסיה בעמלה של 1.49% מכל הפקדה ובתוספת 0.001% לשנה מהסכום הצבור בקרן. מיטב דש מציעה עמלה של 1.31% בתוספת 0.01% מהסכום הצבור. ממוצע הענף הוא 3.18% על ההפקדה ו-0.28% מהסכום הצבור. ואם זה נראה כמו הבדלים של שברירי אחוזים, הרי שקרנות ברירת המחדל שוות לחוסכים מאות שקלים לחודש במונחים של קצבת פרישה. קרנות אלה מומלצות במיוחד למי שקרוב יחסית לפרישה: אופי החיסכון המומלץ לחוסכים ותיקים הוא סולידי ואין הבדל משמעותי בין איכות הניהול בסוג זה של חיסכון. לעומת זאת שיעור דמי הניהול על הסכום הצבור בכנסת הוא גורם משמעותי מאד, שכן הסכום הצבור הוא גדול.

בעקבות הפעלתן של קרנות ברירת המחדל ירדו דמי הניהול בקרנות פנסיה אחרות. המתחרים בקרנות ברירת המחדל טוענים שדמי הניהול הנמוכים עלולים לגרום לרמת ניהול נמוכה ולכן מוטב להשוות בין התשואות שהשיגו הקרנות בעבר. בטבלה המצורפת אפשר לראות שקרנות הפנסיה הגובות דמי ניהול גבוהים אינן בהכרח המצטיינות. חברת אילון, שהשיגה את התשואה הגרועה ביותר היתה אחת היקרות בדמי הניהול.

ההנחה המקובלת היא שמנהלים שהצטיינו בניהול השקעות בעבר ימשיכו להצטיין גם בעתיד. זו אפשרות אבל לא וודאות. לכן כדאי להביא בחשבון את התשואה ארוכת הטווח של הקרנות בחמש או לפחות בשלוש השנים האחרונות. באתר משרד האוצר אפשר לראות בדיוק מה הניבה הקרן או קופת הגמל שלכם בהשוואה לאפיקי הפנסיה האחרים.

בחירה באפיק שהניב את התשואה הנאה ביותר אינה בהכרח נכונה. לא במקרה תמצאו באתר משרד האוצר עשרות מסלולי חיסכון שונים. יש אפילו קופות גמל וקרנות פנסיה המותאמות לשומרי מצוות, ומנהליהן מצוידים בהכשר רבני, לאות שהקרן אינה משקיעה בעסקים שאינם שומרי שבת, למשל. אבל אבחנה נפוצה יותר היא בין חוסכים צעירים לחוסכים הקרובים לגיל פרישה. לקראת סיום תקופת העבודה והחיסכון מוטב שלא לקחת סיכונים מיותרים, ולהשקיע באפיקים סולידיים, המציעים תשואה נמוכה אך מובטחת יחסית. לצעירים ממליצים מומחים להשקיע באפיקים בעלי סיכון גבוה יחסית (השקעות במניות ואיגרות חוב ארוכות טווח) שכן אלה מציעים תשואה גבוהה יותר לאורך טווח.

ללכת עם הביטוח

באפיקי ביטוח מנהלים ופנסיה יש מרכיבי חיסכון וביטוח. החיסכון עומד תמיד לזכות המבוטח, אבל יש לעקוב אחר מרכיבי הביטוח ולהתאים אותם למצבים המשתנים בחיים. רובנו מחליפים עבודה מידי כמה שנים ובמשך תקופות מסוימות עלולים לא לעבוד כלל. יש לשים לב שרכיבי הביטוח עלולים להיעלם לאחר תקופה מסוימת (בדרך כלל 5 חודשים ללא תשלום) וכאשר נשוב להפריש לקרן או לביטוח המנהלים תעבור תקופת "הכשרה" עד שרכיבים אלה ישובו לעמוד לזכותנו. לכן חשוב מאד לשמור על רצף תשלומים, גם במצבים של אבטלה או מעבר ממעמד שכירים לעצמאים.

גם ללא שינויים במצב התעסוקתי, כדאי לבדוק את הצורך ברכיבי ביטוח מסוימים. ביטוח החיים חשוב בתקופה בה יש ילדים התלויים במבוטח לפרנסתם. אם אין ילדים או שהילדים בגרו ועומדים ברשות עצמם, אפשר להקטין את רכיבי הביטוח לטובת הגדלת ההפקדה לחיסכון.

כדאי לשים לב להפרשה לפיצויים. ההפרשה נועדה לסייע לנו במקרה של הפסקת עבודה (פיטורים או התפטרות), אבל ברוב המקרים, כאשר שוק העבודה טוב, נמצא עבודה בתוך מספר שבועות או חודשים לכל היותר. רבים מתפתים למשוך את סכום הפיצויים כדי לסגור משיכת יתר או לממן הוצאה גדולה. כדאי לחשוב פעמיים ושלוש. הפיצויים הנצברים לזכותכם במהלך השנים עשויים להגיע לסכום משמעותי מאד בגיל הפרישה, עד כדי שליש מסך הסכום שהצטבר לזכותכם. האדם המבוגר ההוא, שאת או אתה תהייו בעוד כמה עשרות שנים, עשוי להזדקק לכסף הזה הרבה יותר מכם. חשבו עליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully