וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתגרשים? כספי הפנסיה שייכים לשניכם

רחל מירון

1.2.2017 / 12:06

החיסכון הפנסיוני שצברתם שייך שווה בשווה לכם ולבן הזוג שלכם. שינוי החוק מאפשר לבצע את החלוקה הכלכלית מיד עם הגירושים, במקום להמתין עד לגיל הפרישה. איך עושים זאת נכון מבלי לשלם מסים מיותרים? מדריך

זוג צעיר עם בעיות בזוגיות. ShutterStock
זוג צעיר עם בעיות בזוגיות/ShutterStock

עבור אלפי זוגות שמתגרשים מדי שנה, ההליך נתפש כתקופה משברית עבורם ועבור ילדיהם המשותפים. אם לא די בכך הרי שתוך כדי התמודדות עם המצב המורכב הזה עליהם לקבל החלטות בדבר חלוקת הרכוש המשותף, למשל הדירה, החסכונות וגם הפנסיה. אף שלא מעט אנשים סבורים כי החיסכון הפנסיוני הוא אישי, הרי שעל פי החוק הזכויות הפנסיוניות משותפות ושייכות לשני בני הזוג שווה בשווה. מאחר שמדובר בחיסכון בהיקף של מאות אלפי שקלים, ובקרב זוגות ותיקים הוא מגיע למיליוני שקלים, הרי שמדובר בסכום שדומה ולעתים אף גבוה מזה של דירת המגורים.

חלוקת הכספים הפנסיוניים המשותפים היא הליך מורכב, מאחר שרוב הכספים הצבורים בחיסכון הפנסיוני אינם נזילים ומשיכת הכספים כרוכה בתשלום מס. כמו כן, עד לא מזמן התבצעה חלוקת הרכוש הפנסיוני רק בעת מימוש הכספים או יציאתו של החוסך לפנסיה. כך קרה שזוג שהתגרש בשנות ה-30 לחייו נאלץ להמתין לעתים 30 שנה ויותר עד לסיום חלוקת הרכוש הפנסיוני.

לפני קרוב לשנתיים שונה החוק כך שניתן לחלק את רוב הנכסים הפנסיוניים באופן מיידי, עם אישור הסכם הגירושין על ידי בית המשפט, והאחריות לחלוקה חלה על הגוף הפנסיוני ולא על בן הזוג לשעבר. השינוי מאפשר לבני הזוג המתגרשים להיפרד כלכלית ולבצע תכנון מס נכון עוד לפני החתימה על הסכם הגירושים, ובכך להיטיב עם שני הצדדים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

מה קובע החוק?

על פי החוק שנכנס לתוקפו בפברואר 2015 כספים שנצברו בקרנות פנסיה חדשות, קופות גמל, או פוליסות ביטוח מנהלים שקיימת בהן הפרדה בין מרכיבי הביטוח לחיסכון – יחולקו מיידית בין בני הזוג. גם כספי פיצויים הנמצאים בהסדר רצף פיצויים או רצף לקצבה – יחולקו בין בני הזוג. לעומת זאת כספי פיצויים של המעסיק הנוכחי יחולקו רק במועד סיום עבודה ושחרור הכספים על ידי המעסיק.

ואולם אין כל חובה לפעול על פי החוק, וההסכם בין בני הזוג יכול לקבוע חלוקות כספים אחרות – וטוב שכך. חלוקת הנכסים הפנסיוניים מורכבת וכוללת היבטי מיסוי שונים לגבי סוגי הכספים השונים הנמצאים בתוכניות הפנסיוניות. מסיבה זו מומלץ לבצע חישוב כדאיות, על ידי מומחה פנסיוני עוד לפני שמחליטים אם לפעול לפי החוק. חישוב זה יביא בחשבון וישקלל את תקופת צבירת הפנסיה ואת תקופת החיים המשותפת, וכפועל יוצא מחישוב זה יתקבל אחוז מסוים המהווה את חלקו של בן הזוג לשעבר בצבר זכויות הפנסיה של בן הזוג העמית.

איך החלוקה אמורה להתבצע בפועל?

הגוף המשלם, כלומר, קרן הפנסיה, קופת הגמל או חברת הביטוח, יקבל את הסכם הגירושין שקיבל תוקף של פסק דין, יפתח חשבון חדש על שם בן הזוג לשעבר ויעביר אליו את כל הסכומים שלהם הוא זכאי מהיתרה הצבורה של בן הזוג החוסך. מאחר שהעברת הכספים לחשבון חדש על שם בן הזוג לשעבר נחשבת כאירוע מס - יש להצטייד באישור משלטונות המס על גובה המס לתשלום, עוד לפני העברת הכספים.

כלל אצבע קובע כי אם היתרה הצבורה של החוסך בכל קופות הגמל על שמו נמוכה מתקרה של כ-1.5 מיליון שקל, כל הסכום המועבר פטור ממס. לעומת זאת, אם היתרה הצבורה גבוהה מסכום זה – חלה חבות מס של 21% על ההפרש בין היתרה הצבורה לבין התקרה.

בנוסף, במקרה שבן הזוג לשעבר בוחר לפדות את הכסף ולא להשאירו בחיסכון פנסיוני – הוא יחויב בתשלום מס לפי שיעור המס השולי של החוסך שמחשבונו מועברים הכספים לבן הזוג לשעבר. בכל מקרה כדאי לזכור כי הסכום הפטור ממס מתעדכן מדי שנה.

איזה חסכונות פנסיוניים לא ניתן לחלק באופן מידי?

כספים שנצברו בקרן פנסיה ותיקה, בהסדר פנסיה תקציבית או בפוליסות ביטוח ותיקות, שבהן לא קיימת הפרדה בין מרכיבי הביטוח לחיסכון, למשל פוליסות מסוג "גמלה" ו"מעורב", אינם ניתנים לחלוקה מידית. במקרים אלה החלוקה תתבצע רק בעת מימוש הפנסיה או הכספים.

האם גם מי שהתגרש לפני תיקון החוק יכול ליהנות ממנו בדיעבד?

מי שמחזיק פסק דין בעניין גירושין מלפני 6/2/2015 יכול לפנות לבית משפט לענייני משפחה שנתן את פסק הדין ולהגיש בקשה להתאים את פסק הדין המקורי לדרישות החוק החדש.

הכותבת היא מתכננת פנסיונית בכירה בקלי פרימיום מקבוצת קלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully