וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות יפרטו עבור מה הן גובות "תשלום קבוע"

1.2.2017 / 16:17

ועדת הכלכלה אישרה תיקון לחוק הגנת הצרכן שמחייב את החברות שגובות "תשלום קבוע" לפרט עבור מה נגבה התשלום. באוצר העריכו כי ההצעה תטיל עלויות על החברות, ונציגת רשות החשמל אמרה כי העלויות יגולגלו לצרכן. יו"ר הוועדה: אם ככה נבדוק כל תחשיב ותחשיב של החברות

דו"ח כספי. ShutterStock
דו"ח כספי/ShutterStock

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום לקריאה ראשונה את הצעת היו"ר כבל, וחברי כנסת נוספים, לתקן את חוק הגנת הצרכן ולחייב את החברות השונות הגובות "תשלום קבוע" בעסקות מתמשכות לפרט בדיוק עבור מה נגבה התשלום.

בהצעה שאושרה נקבע כי בעסקה מתמשכת תוכל לגבות "דמי שימוש קבועים" אך ורק אם תפרט בחשבונית את המרכיבים שעבורם נגבה התשלום ואת עלותם. כמו כן נקבע כי ההצעה תיכנס לתוקף 5 חודשים לאחר פרסומה ברשומות. היו"ר כבל הוסיף כי בעת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית ייבחן גם גובה העיצום הכספי שיוטל על החברות שיפרו את החוק, כדי שלא ישתלם להם לשלם את הקנסות.

"כל מה שאנחנו מבקשים זה שקיפות, אם לוקחים מאתנו כסף תגידו על מה, ואני רוצה לראות שמישהו יסרב לתת את המידע הזה לצרכנים", אמר כבל. כמו כן הוא דרש שהפירוט יהיה פשוט, "כדי שלא נצטרך להקים מכוני מחקר כדי להבין מה כתוב שם".

ראש אגף צרכנות, בקרה ופניות הציבור ברשות החשמל, מירב יוסף, אמרה כי כבר ב-2014 קבעה הרשות אמת מידה המחייבת את חברת החשמל לפרק את מרכיבי התשלום הקבוע, וציינה כי ניתן למצוא זאת באתר הרשות ובאתר חברת החשמל. הפירוט כולל עמוד שלם של טבלאות ויוסף ביקשה שלא להוסיף אותו לחשבונית כדי לחסוך בעלויות.

כבל אמר בתגובה: "לא צריך דף שלם מלא טבלאות עם נוסחאות, שהצרכן יצטרך ללמוד נגזרות ולהוציא שורש, מספיקה שורה אחת עם מרכיב החיוב ועלותו". הוא אף סירב לבקשה להעלות את הפירוט רק באינטרנט, ואמר כי לא מעט צרכנים לא יודעים להיכנס לאתרים ולמצוא את המידע וגם להם מגיעה השקיפות.

עו"ד עומר ורדי מרשות המים אמר כי הרשות תומכה בהצעה, אך היא מחילה רגולציה משלה על התאגידים והזהיר שהחקיקה לא תחיל רגולציה כפולה ושונה. היו"ר כבל מתח ביקורת על הדברים ואמר כי כל מה שהוועדה מבקשת זה שהצרכנים ידעו עבור מה הם משלמים. "כולם תמיד מתחילים בזה שהם תומכים בהצעה ואומרים שהיא מצוינת, אבל אז לובשים את חלוק הווטרינר ובודקים איך לסרס אותה", אמר.

נציג האוצר, אסף קזקוב, אמר כי בכל הנוגע לחברות הגז החשש הוא שהדבר יטיל עלויות שיפגעו דווקא בחברות הקטנות, ונציגת רשות החשמל הוסיפה כי ברור שזה יגולגל על הצרכן. כבל דחה גם את הטענה ואמר "זאת חוצפה שלוקחים כסף מהצרכנים בלי להגיד להם עבור מה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully