וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה בתלונות על הטרדה מינית ואפליה על רקע מין ולאום

נתונים שמפרסת נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה מצביעים על זינוק בפניות בנושאי אפליה על רקע דת ולאום ב-2016. העילה השכיחה ביותר בקרב נשים: אפליה על רקע הריון. העילה השכיחה בקרב גברים - אפליה על רקע גיל

חפירה במשרד. ShutterStock
חפירה במשרד/ShutterStock

זינוק במספר הפניות לנציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה שבמשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים על רקע הטרדה מינית - מ-3 פניות ב-2015 ל-25 פניות ב-2016, מחציתן מאזור ת"א והמרכז, ושליש מהן מאזור חיפה והצפון. כך עולה מנתונים שפרסמה היום הנציבות. בסך הכל טיפלה הנציבות ב-708 פניות ב-2016. גם בפניות על רקע מין (137.1%) נרשם גידול חד, כך ששמינית מהפניות בנושא אפליה על רקע מין היו בנושא פערי שכר.

מנגד נרשמה ירידה בשיעור הפניות על רקע היריון, הורות, טיפולי פוריות, גיל ושירות מילואים. בסך הכל, נרשמה ירידה של 2.9% בפניות לנציבות, בעיקר עקב ירידה במספר הפניות בנושא אפליה על רקע הריון, המהוות השנה רבע (27.3%) מהפניות לנציבות השוויון, לעומת כשליש מהפניות בשנים קודמות. שמינית (12%) מהפניות היו בנושא אפליה על רקע מין, 9.3% בנושא אפליה על רקע לאום, ו-8.9% בנושא אפליה על רקע גיל. בסך הכל כ-57% מהפניות לנציבות היו על רקע ארבע עילות אפליה: הריון, מין, לאום וגיל. כמו כן 31.5% מהפניות ב-2016 היו עקב פיטורים מהעבודה, רבע בקירוב (26.1%) בעניין תנאי עבודה ו 23.0% בעניין קבלה לעבודה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאז הקמת נציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה בספטמבר 2008 ועד סוף 2016 התקבלו בנציבות 6,053 פניות בסה"כ. עד שנת 2013 נרשמה עליה הדרגתית במספר הפניות לנציבות שוויון, ואילו מאז 2013 חלה ירידה הדרגתית במספר הפניות מ 903 פניות בשנת 2013 ל 708 פניות בשנת 2016 – ירידה של 21.6%.

בנציבות מציינים את השונות בנושאי האפליה ובשלבי התעסוקה לפי מין. כמחצית (48.2%) מפניות הנשים היו בנושאי אפליה על רקע הריון ואפליה על רקע מין. מתוך פניות הנשים ישנו נושא אפליה מרכזי ובולט – אפליה על רקע הריון, ששיעורו מכלל הפניות עומד על 36.3%, בעוד ששיעור נושא הפניה השני בשכיחותו נמוך פי שלושה ויותר מנושא האפליה המרכזי – 11.9% פניות בנושא אפליה על רקע מין. נושאי הפנייה השלישי והרביעי הם אפליה על רקע לאום וגיל- 6.7% מהפניות בכל אחד מהנושאים, ובמקום החמישי -4.3% מהפניות הן בנושא אפליה על רקע הטרדה מינית.

לעומת זאת, 51.4% מפניות הגברים מתפרסות על פני ארבעה נושאים עיקריים – אפליה על רקע גיל (14.0% מפניות הגברים), הריון (13.6), שירות מילואים (12.6%) ולאום (11.2%). במקום החמישי פניות בנושאי אפליה על רקע מין ודת (8.4% מפניות הגברים בכל אחד מהנושאים) ומוצא (6.1%).

גם בחינה של שלבי התעסוקה בכל אחד מנושאי האפליה של נשים וגברים מלמדת על שונות בין פניות הנשים לפניות הגברים. כך, פניות של נשים בנושא אפליה על רקע גיל נוגעות בעיקר לפיטורים (46.7% מהפניות של נשים בנושא אפליה על רקע גיל), ורק 30% מפניותיהן בנושא זה נוגעות לקבלה לעבודה, בעוד אצל הגברים המצב הפוך - 53.3% מפניות הגברים בנושא אפליה על רקע גיל נוגעות לקבלה לעבודה, ואילו רק 23.3% מפניותיהם נוגעות לפיטורים.

בתלונות על אפליה על רקע מין של נשים מתרכזות בתנאי עבודה (45.3% מהפניות בנושא זה), בעוד פניות בנושא אפליה על רקע מין של גברים מתרכזות בשלב הקבלה לעבודה (50.0% מהפניות בנושא זה). ועם זאת, פניות בנושא הריון בקרב שני המינים מתרכזות בשלב הפיטורים, אם כי בשיעור גבוה יותר בקרב גברים (79.3% לעומת 64.8% בקרב נשים).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"שוויון ההזדמנויות בעבודה הכרחי ליצירת מוביליות חברתית שמניעה את הכלכלה ומבססת חברה שוויונית ובריאה", אמר שר העבודה והרווחה ח"כ חיים כץ בתגובה לנתונים. "אנו נתגבר את מערך ההסברה ונלווה מעסיקים ככל שיידרש על מנת להטמיע את החשיבות בגיוון ההון האנושי. יחד עם זאת, לא נהסס לפעול נגד מעסיק שיפלה עובד על רקע מינו, מוצאו או דתו".

לדברי עו"ד מרים כבהא, נציבת שוויון ההזדמנויות בעבודה, משרד העבודה והרווחה מובן כי עלייה בתלונות לנציבות אודות נושאים חמורים דוגמת הטרדות מיניות ואפליה על רקע מין משקפים מודעות גבוהה יותר של הצדדים השותפים ביחסי העבודה במשק הישראלי. "אין ספק כי העלייה בתלונות בנושא היא גם תוצאה של השיח בישראל בשנים האחרונות אשר מעודד יותר מהעבר מתלוננים לפנות לגורמים המוסמכים ולדווח על התנהלות לא תקינה במקום העבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully