וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תצפו להנחות: מחירי החשמל לא ירדו

דני דנן

27.2.2017 / 14:55

חוסר מודעות ותפישות מוטעות בנוגע לעלות ההתקנה מונעים את הפיכת המערכות הסולאריות להפקת חשמל על גגות של בתים פרטיים לנפוצים, ומקשים על הצרכן הישראלי לשמור על הוצאות שפויות במחירי החשמל

חברת חשמל. David Silverman, GettyImages
חברת חשמל/GettyImages, David Silverman

בשנים האחרונות המדינה סערה סביב תגליות הגז, והמתווה הנכון להוצאתן מהאדמה. מבין שלל הטענות שהתגליות העלו לסדר היום הציבורי, הטענה הרווחת היתה שהתגליות יבטיחו לאזרחי ישראל אופק רחב של ביטחון אנרגטי, ויביאו להורדת תעריפי החשמל, באמצעות שימוש באנרגיית הגז הזולה, והפחות מזהמת. לאחרונה אף התבשרנו כי הנהלת חברת החשמל צופה שמתווה רפורמת ההפרטה החדש יפחית את תעריף החשמל במשק ב-2018-2028 בכ-11%.

צר לי להיות נושא הבשורה המרה, אך מחירי החשמל צפויים לעלות, ולא לרדת. מדוע? התייקרות החשמל תורגש בעקבות הליך התייקרות הגז שרוכשת חברת החשמל ממונופול תמר, כמפורט בחוזה הגז שאישרה הממשלה ורשות החברות. מתווה הגז כולל מחיר בסיס גבוה, עם שתי התייקרויות אוטומטיות במחיר בעשור הקרוב (אחת למדד המחירים לצרכן האמריקאי, השנייה תוספת אחוז למחיר הגז כל שנה עד 2021).

חברת החשמל שמבקשת לעבור משימוש בפחם זול ומזהם, לעבר גז זול ונקי לסביבה, לא יכולה לעשות זאת, ונותרת תלויה במונופול הגז שמייקר את תמהיל הדלקים שבו היא משתמשת. התוצאה היא התייקרות מחירי החשמל לכולנו. אם לא די בכך הרי שלחברת החשמל יש הוצאות עתידיות רבות נוספות, שסביר להניח שיגולגלו חזרה לצרכן. עם אלה נמנים גירעון של יותר מ-70 מיליארד שקל, אותו חברת החשמל תצטרך לכסות, כמו גם את הריבית עבור גירעון אסטרונומי זה. כמו כן פיטורים של חלק מעובדי חברת החשמל כדי לבצע את ההתייעלות הכלכלית הנדרשת, נראים רחוקים מתמיד בשל חוזקו של ועד העובדים; ובנוסף - הצורך בהשקעה של מיליארדים לצורך תיקון רשת החשמל הארצית, שהיא רשת ישנה מאוד, שלא זכתה לטיפול זה שנים רבות עקב ויכוחים בתוך רשות החשמל על תקציב השיפוץ.

אבל יש אלטרנטיבה יעילה להוזלת מחירי החשמל לצרכן הביתי והיא שימוש באנרגיה סולארית. אלטרנטיבה זו פשוטה בהרבה ממה שאנשים חושבים, ויכולה להוות מהפך של ממש בדרך בה צרכנים ביתיים מקבלים חשמל. הממשלה כבר החלה תהליך של הכרה ביתרונות הרבים שיש בניצול אנרגיית השמש הקיימת בשפע במדינתנו, והקלה משמעותית ברגולציה ובביורוקרטיה לאימוץ הטכנולוגיה הסולארית. כחלק מכך אימצה הממשלה את שיטת ה"מונה נטו", המאפשרת לצרכן הפרטי לייצר חשמל באופן עצמאי ולקבל זיכוי מול חברת חשמל על הייצור, כאשר החשמל המיוצר באנרגיה סולארית מתקזז מהצריכה הקיימת בבית. כמו כן, אם בעבר לצורך הקיזוז עם חברת החשמל על החשמל שנצבר, היה צורך במעמד של עוסק מורשה, כיום המדינה החליטה להעניק פטור מוחלט מכך, עד להיקף צבירת חשמל של 24 אלף שקל בשנה. ועדת הפנים והגנת הסביבה גם אישרה בדצמבר 2016 מתן פטור מהיטל השבחה, פטור ממס הכנסה ופטור מארנונה למערכות סולאריות להפקת חשמל שיותקנו על גגות של בתים פרטיים.

למרות העידוד הממשלתי במעבר לטכנולוגיה סולארית ליצירת אנרגיה, הצרכן הפרטי עדיין לא עושה שימוש נרחב באנרגיית שמש לטובת חיסכון בחשמל. מדוע? ככל הנראה בשל חוסר מודעות ותפישות מוטעות בנוגע לעלות ומידת הביורוקרטיה להתקנת לוחות סולאריים. אלא שהשקעה בלוחות אלה פשוטה הרבה יותר ממה שחושבים, חוסכת כ-50% בעלויות צריכת חשמל למשפחה בעלת שימוש ממוצע-גבוהה, מובילה לחיסכון של יותר מ-100 אלף שקל ב-20 שנה, מביאה לתשואה של כ-13%, ומעבר להכל, תאפשר לצרכן הישראלי לשמור על הוצאות שפויות במחירי החשמל ברגע שהמחירים יעלו, והם יעלו. זה הזמן שהצרכן הישראלי ייקח בעלות על ייצור החשמל בעצמו, וירוויח בו זמנית גם מחיסכון כספי, וגם מתרומה חיובית לסביבה.

הכותב הוא דני דנן, מנכל חברת Enerpoint ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully