וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האנליסטים ממליצים: להתרחק ממניות הבנקים בארה"ב – להשקיע בחברות נדל"ן

4.3.2017 / 12:34

לקנות: מניות נדל"ן מסחרי בתל אביב, ובנאסד"ק להשקיע במניות היי-טק, אנרגיה ותעשיות ביטחוניות. הדולר ימשיך לעלות - אבל ממה כדאי לברוח? אנליסטים ממליצים

רויטרס

למרות עליות השערים החדות, בעיקר בשוק המניות בארצות הברית, ממשיכים האנליסטים והברוקרים להמליץ על השקעה בשוקי המניות, ובעיקר בשוקי חו"ל: בבורסה הישראלית ממליצים להשקיע במניות הנדל"ן המסחרי. בחו"ל ממליצים בעיקר על ארצות הברית: מניות היי-טק, אנרגיה ומניות של תעשיות ביטחוניות.

בסקירת לאומי שוקי הון אומרים כלכלני הבנק כי עליות השערים בשווקים מקבילות לשיפור של המצב הכלכלי בעולם וייתכן שעליות השערים האלה היו מתרחשות גם בלי "אפקט טראמפ". שוקי המניות המועדפים אינם בהכרח בבורסה הישראלית אלא בארצות הברית, גרמניה ויפן.

בישראל, מזהירים הכלכלנים, היתה עלייה חדה בשערי איגרות החוב של החברות (קונצרניות) בדירוגים הנמוכים והבינוניים. הם מזהירים מפני השקעה באגרות חוב של חברות הנדל"ן. המלצות נוספות שפורסמו לאחרונה על ידי לאומי: להתרחק מהשקעה במניות הבנקים בארצות הברית (שעלו יותר מדי) ולהשקיע בחברת כיל (כימיקלים לישראל) – חברת הענק שסבלה מירידות שערים קשות בשל ירידת מחירי האשלג בעולם, זעזועים בהנהלה וצרות אחרות.

בחברת ההשקעות אקסלנס דווקא התלהבו מהדו"חות האחרונים של חברות הנדל"ן וממליצים על השקעה בחלק מהחברות הגדולות כמו חברות הקניונים מליסרון, עזריאלי וחברת הנדל"ן גזית גלוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

הדולר עולה

אפיק השקעה מומלץ נוסף הוא הדולר: הכוונה המתחזקת להעלות את הריבית בארצות הברית כבר בחודש הקרוב וגם בהמשך השנה, מביאה להתחזקות הדולר בעולם וגם אצלנו. אנליסטים מעריכים כי הדולר עשוי להגיע בזמן הקרוב עד לשער של 3.9 שקלים, כלומר, 5.4% מעל לשער הנוכחי.
כלכלני בנק איגוד מציעים שלא להגדיל את חלקן של המניות מעבר ל-36% בתיק השקעות ספקולטיבי, ולהשקיע 60% מתיק המניות בחו"ל: "סביבת הריביות הנמוכה יחסית צפויה להימשך בארץ ובעולם מה שממשיך לתמוך באפיק המנייתי המהווה אלטרנטיבת השקעה מעניינת כחלק מהתיק בהתאם לאהבת הסיכון.

מומלצת השקעה גם במניות גלובאליות בעלות תזרימי מזומנים יציבים ובעלות מדיניות חלוקת דיבידנד. אנו ממשיכים בהמלצתנו להיחשף לדולר גם באמצעות האפיק המנייתי. "
מבחינת הסקטורים המובילים בארה"ב מומלצת השקעה" כותבים האנליסטים. בהמלצות ממוקדות יותר ממליצים הכלכלנים על חברות אנרגיה, ביוטק וחברות אמריקאיות העוסקות בתחום הביטחוני ועשויות ליהנות מהחלטת הנשיא דונלד טראמפ להגדיל את תקציבי הביטחון. בהקשר זה ראוי לציין שבישראל עלתה מניית "מגל" בעשרות אחוזים מאז בחירתו של טראמפ: החברה עוסקת בגדרות ומערכות ביטחון אלקטרוניות, והספקולנטים מקווים שהיא תזכה בחוזים שמנים – להשערות אלה אין אחיזה במציאות ובימים האחרונים דועכת ההתלהבות.

המשקיעים באים

השמועות על מותה של הבורסה בתל אביב ובריחת הציבור הרחב משוק המניות המקומי היו מוקדמות

נראה כי השמועות על מותה של הבורסה בתל אביב ובריחת הציבור הרחב משוק המניות המקומי היו מוקדמות. מאז סוף השנה, מדווחים בכירים בשוק ההון, חוזר הציבור ומשקיע בבורסה, בעיקר באמצעות קרנות נאמנות. הקרנות הפופולריות ביותר להשקעה הן קרנות גמישות וסולידיות יחסית, המשקיעות 10%-30% מנכסיהן במניות, והיתר באיגרות חוב. מיליארדי השקלים שמזרימים המשקיעים לקרנות אלה גרמו להיפוך מגמה והביאו לעלייה במחזורי המסחר במניות ובאיגרות חוב, לאחר שנים של דעיכה.

נתונים מפתיעים שפורסמו השבוע חושפים זינוק בזרימת הכסף לקרנות הנאמנות: בפברואר גייסו קרנות הנאמנות המשקיעות במניות כ-2.2 מיליארד שקל. ההון שזרם לקרנות מתקרב מתחילת השנה ל-3 מיליארד שקל, בהשוואה ל-3.65 מיליארד שקל שהזרים הציבור לקרנות הנאמנות ב-2016 כולה. 2016, אגב, היתה שנת שיא בהשקעות הציבור בקרנות הנאמנות, מאז החלה הבורסה לפרסם את הנתונים, בשנת 1999.

קרנות הנאמנות נחשבות למכשיר העיקרי שבאמצעותו משקיע הציבור הרחב בבורסה: רוב הציבור אינו יודע ואינו מסוגל לבחור מניות לתיקי ההשקעה שלו. קרן הנאמנות מציעה ניהול מקצועי של תיק השקעות, כך שהמשקיע צריך לבחור רק במדיניות ההשקעה העדיפה עליו, וזאת בהתאם להתמחותה של הקרן: הקרנות מציעות הרכבים שונים של ניירות ערך או אפשרויות להשקעה בענפי שוק שונים, כגון פיננסים, נדל"ן, תעשייה, היי-טק וכדומה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנאומו הראשון בקונגרס, וושינגטון.  1 במרץ 2017. רויטרס
הביא ל"ראלי טראמפ"/רויטרס

היקף ההשקעה של הציבור הרחב בבורסה משקף בעיקר את תנודות השוק: כששערי המניות תקועים או יורדים - יורד גם עניין הציבור. עליות שערים ותשואות גבוהות להשקעות מעוררות גם את תאבון הציבור. זהו כנראה ההסבר העיקרי לעניין המחודש: בניגוד לתחזיות של רבים מהמומחים, בנובמבר האחרון החלה גאות בשוקי המניות.

ההסבר הנפוץ לעליות השערים האלה הוא בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב. במהלך מסע הבחירות שלו הבטיח טראמפ להיטיב עם העסקים, הבנקים וחברות הענק, והמשקיעים מצפים שמילוי הבטחות הבחירות יעלה את ערך המניות. עליות השערים תחת השפעתו של הנשיא החדש מכונות "טראמפ ראלי". מאז בחירתו של טארמפ עלו מניות הטכנולוגיה בארצות הברית ב-22%, המדד הכללי של המניות S&P500 עלה ב-12%. גם שערי המניות בישראל הושפעו מהגאות בשווקים הבינלאומיים ועלו בשיעור צנוע יותר של 6%.

מעדיפים להשקיע בישראל

אלון גלזר, סמנכ"ל חברת ההשקעות לידר שוקי הון, חושד שעליות השערים בבורסה אינן הסיבה היחידה ואולי אפילו אינה העיקרית לנהירה המחודשת לבורסה. "משרד האוצר מנהל בימים אלה מלחמה, מוצדקת אולי, נגד המשקיעים בשוק הנדל"ן. המשקיעים האלה הם אנשים מבוססים יחסית שיש להם כסף פנוי להשקעה. העלייה המסחררת במחיר הדירות והמס על בעלי דירה שלישית גורמים היום למשקיעים לחשוב פעמיים אם להמשיך להשקיע בענף הנדל"ן. הריבית הנמוכה במשק לא משאירה בידיהם אפשרויות רבות, והבורסה נתנה בזמן האחרון תשואות נאות. זה מסביר לפחות חלק מזרימת הכספים לבורסה".

הכסף הזורם לבורסה אינו בהכרח כסף שמגיע ממכירת דירות של משקיעים: אלה כספים פנויים שהיו בעבר מופנים לשוק הנדל"ן, והיום מועברים לבורסה. תופעה זו מסבירה אולי גם את הירידה החדה שגילתה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במכירת דירות חדשות.

למרות שעליות השערים החדות היו עד כה בעיקר בארצות הברית, מעדיפים המשקיעים הישראלים לשים את כספם דווקא בטריטוריה המוכרת: "הציבור רוכש בעיקר קרנות שמשקיעות במניות ישראליות", אומר איל גורן, מנכ"ל פסגות קרנות נאמנות. "נכון שהמדדים הכלליים של המניות בתל אביב דשדשו, אבל קרנות שידעו להימנע מכמה ממניות החברות הגדולות בתל אביב הניבו תשואה נאה".

רפי ניב, מנכ"ל מיטב-דש קרנות נאמנות מציין בהקשר זה את השפעת התרסקותו של הדולר: "משקיעים רבים בחו"ל עשו תשואה נאה, אבל כאשר ההשקעה היא דולרית, גרמה הירידה בשער הדולר לשחיקה משמעותית ברווחי המשקיעים, שלא היתה קיימת בהשקעה בבורסה המקומית".

מצפים להמשך עליות בבורסה

"השווקים לא נמוכים ואין כאן הזדמנות מדהימה. עם זאת שוק המניות הוא עדיין השוק שעולה הכי הרבה לאורך זמן"

גם לאחר גל עליות השערים אין כמעט בשוק אנליסטים ומנהלים שאומרים שהמחירים גבוהים מדי, והציפייה הכללית היא שהשווקים ימשיכו לעלות. "נתוני הצמיחה בישראל ובחו"ל תומכים בעליות השערים ולכן אפשר לומר שהן מוצדקות. גם אם המחירים גבוהים יותר זה לא אומר בהכרח שיהיו בקרוב ירידות", אומר ניב ממיטב-דש, ועדיין מציע להיזהר: "מי שרוצה להיכנס היום לשוק קרנות הנאמנות צריך לעבור דרך יועץ השקעות ולבחור ברמת הסיכון המתאימה לו. הייתי ממליץ על קרן נאמנות עם חשיפה של 20%-30% לשוק המניות. מוטב לבחור בקרן שהניבה תשואה לאורך זמן ולאו דווקא בקרן שהראתה את הביצועים הכי טובים בחודש האחרון.

גם אלון גלזר ממליץ על השקעה שאינה עולה על 20%-30% מתיק ההשקעות במניות. "השווקים לא נמוכים ואין כאן הזדמנות מדהימה. עם זאת שוק המניות הוא עדיין השוק שעולה הכי הרבה לאורך זמן".

אייל גורן מפסגות מזהיר את המשקיעים מניהול עצמי חובבני של תיקי השקעות, ומניסיון "לתזמן את השוק" באמצעות כניסה ויציאה. זהו מתכון בטוח להפסד. צריך לבחור את אפיק ההשקעה הנכון ולהשקיע לאורך זמן. "אני חושב שהשוק עדיין זול ויש למקום לעליות שערים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully