וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי החגיגות: כמה עולה להגיע לשטיח האדום באוסקר?

6.3.2017 / 9:56

מעבר לכבוד המקצועי, כמה שווה זכייה באוסקר? כמה עולה לגרום לסרט שהפקת לזכות? וכמה עולה הטקס עצמו? בדקנו את כל המספרים מאחורי החגיגה השנתית של כוכבי הוליווד

אימג'בנק GettyImages

בוידאו: טעות בהקראת הסרט הזוכה בפרס הסרט הטוב ביותר בטקס האוסקר

פרסי האוסקר האמריקאי שמחולקים לסרטים, שחקנים ואנשי הקולנוע הטובים ביותר בכל שנה, כוללים, איך לא, גם לא מעט היבטים כספיים.

יצאנו לגלות מה המספרים העומדים מאחורי קדחת האוסקרים - החל מעלות הטקס, דרך עלות הקמפיין להשגת הזכייה, ועד הסכומים והרווח שמתקבל בעקבות הזכייה בפרס הנחשק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מפיק, תביא חשבון - כמה עולה טקס האוסקר?

טקס פרסי אקדמיית הקולנוע האמריקאית הם אירוע של כסף גדול. מהדו"ח הפיננסי השנתי של האקדמיה, הכולל פרטים בסיסיים על העלויות של הטקס, עולה כי ב-2016 הוציאה האקדמיה 44 מיליון דולר על הטקס ושלל "פעילויות קשורות" לאירוע. עם אלה נמנים ארוחה מיוחדת הנערכת למועמדים, בעלות של 260 אלף דולר, פרס על הישג חיים (Governors Award) בעלות של 865 אלף דולר, מסיבה המתקיימת אחרי הטקס - אירוע ה-Goveners Ball - בעלות צנועה של 1.8 מיליון דולר, וכמובן שעלויות הטקס עצמו שנאמדות ב-21-22 מיליון דולר.

אבל נוסף על הנתונים הגלויים יש לא מעט סעיפי עלות צנועים יותר, שאם מברים אותם יחדיו נחשפת מכונת כספים מתוקתקת ומשומנת. בין השאר הכוונה לשכר של כ-100 אלף דולר לכל אחד מהמפיקים הראשיים, שכר של 15 אלף דולר - שהוא הסכום המינימלי של איגוד השחקנים - למנחה האירוע ג'ימי קימל, תשלום לאולם האירועים Dolby Theater, שהאקדמיה חתמה עם בעליו על הסכם ל-20 שנה, עלויות אבטחה של 350 אלף דולר, וכמובן שכירת השטיח האדום המפורסם, ב-25 אלף דולר.

גם פסלי האוסקר עצמם מהווים הוצאה, עם עלות של כ-900 דולר לפסל, העשוי ארד המצופה זהב 24 קראט.

הכוכבות על השטיח האדום בטקס האוסקר 2017. GettyImages
השטיח עולה 25 אלף דולר/GettyImages

עלויות הקייטרינג ל-1,500 המוזמנים לארוחת הערב המסורתית שלאחר הטקס לא מפורטות במדויק, אך כדי לקבל הצצה לסכומים המדוברים די בציון העובדה שבטקס של 2016 הוציאה חברת הקייטרינג לא פחות מ-20 אלף דולר על שוקולד בלבד.

מול העלויות האלה יש לא מעט הכנסות ואפילו רווח גדול. ב-2015, למשל, קיבלה האקדמיה 113.1 מיליון דולר מחטיבת הפרסים שלה, וגזרה רווח של 69.1 מיליון דולר. החלק הגדול ביותר בהכנסה הגיע מחברת דיסני, ששילמה כ-75 מיליון דולר על זכויות השידור ב-ABC. ב-2015 הכניסה ABC 110 מיליון דולר משידור פרסומות במהלך השידור של הטקס. התעריף היה לא פחות מ-2 מיליון דולר עבור פרסומת של 30 שניות.

ויש עוד: האקדמיה גובה מהמשתתפים כסף עבור כרטיסים לטקס - 150-750 דולר לאדם, באולם הכולל 3,400 מושבים.

כל שנותר לשאול אחרי העלויות העצומות סביב הענקת הפרסים, היא אם אי אפשר למנוע פדיחה כמו הענקת הפרס לסרט הלא זוכה, אחרי שכבר הוציאו 44 מיליון דולר.

כמה יעלה לי לזכות באוסקר?

מדי שנה מוציאים אולפני הקולנוע מיליוני דולרים על קמפיינים לקידום סרטיהם בקרב כ-6,000 חברי אקדמיה הבוחרים את הזוכים בפרס האוסקר. אף שלא מדובר על סכום שמנהלי האולפנים בהוליווד אוהבים לדבר עליו, נאמדת ההוצאה הזו ב-100-500 מיליון דולר בכל שנה.

מפיק הקולנוע והבלוגר סטיבן פולואס גיבש באתר שלו את הרשימה המלאה של מרכיבי הקמפיין לזכייה באוסקר, שעשוי להגיע ל-10 מיליון דולר לכל סרט.

פרסומות: בעונת האוסקרים נוהגים האולפנים להוציא הון עבור פרסומים בעיתונות העוסקת בתחומי הקולנוע והבידור. פרסומת בעמוד הראשי של עיתון ענף הבידור הוותיק "וראייטי", או ב"הוליווד ריפורטר", למשל, תעלה 72 אלף דולר.

מי שהוכיחה שההשקעה הזו מניבה את המצופה ממנה היא השחקנית מליסה ליאו. לנוכח היעדר הכיסוי התקשורתי על הסרט "פייטר" שבו שיחקה ב-2011, החליטה ליאו לשלם בעצמה על פרסומים שהתייחסו להופעה שלה. אמנם גורמים בענף האשימו את ליאו ב"שבירת כלים", אבל עם הצלחות קשה להתווכח: ליאו זכתה בפרס שחקנית המשנה של אותה השנה.

טריקים מלוכלכים: תחת הסעיף הזה אפשר למצוא תשלום ליועצי אוסקר המכונים גם "קמפיינרים של אוסקר". מדובר בקבוצה מצומצמת ונבחרת של אנשים שהעבודה שלהם היא להכניס את הסרטים לתודעה של חברי האקדמיה. בתמורה הם מקבלים 10-20 אלף דולר, ובמקרה שהסרט מקבל מועמדות או זוכה בסופו של דבר – הסכום הזה משלש את עצמו.

יועצי האוסקר נהנים מקשרים ענפים בקרב חברי האקדמיה, אך עיקר יתרונם הוא בכך שהם מכירים את כללי המשחק וגם את גבולות הגזרה של פעילות קידום המכירות שבה הם עוסקים.

חברי האקדמיה מוזמנים למבחר מצומצם של הקרנות בלוס אנג'לס, ניו יורק או לונדון. "הם יחצ"נים בתשלום-גבוה, כרישים במקצוע שלהם, שמכירים את חברת האקדמיה, יודעים כיצד להגיע אליהם ויודעים מה הם אוהבים", אומרת כתבת Hollywood Reporter גייל מרפי. שוחד ישיר כמובן אסור, אך חברי האקדמיה מוצפים במתנות וצ'ופרים זמן רב לפני ההכרזה על המועמדות הרשמית של הסרטים.

ב-2011 הכניסה האקדמיה תקנות רשמיות ואסרה על כל קידום ישיר של מועמדים בדואר אלקטרוני או בטלפון. כמו כן נקבע כי לאחר ההכרזה על המועמדים לאוסקר בקטגוריות השונות, נאסר על האולפנים לאמץ את הטקטיקה שמועדפת עליהם במשך שנים: לערוך הקרנות חגיגיות שבהן הוגשו דברי מזון ומשקאות בחינם.

קתרין ביגלו מקבלת את פרס האוסקר לבימוי. רויטרס
הסרט זכה - למרות המשחק המלוכלך בדרך. מטען הכאב/רויטרס

לא לקמפיין שלילי. ניסיון "להטיל אור שלילי" על סרטים יריבים, נחשב בענף כמעשה שלא ייעשה. מי שניסה לעשות זאת ושילם על כך מחיר הוא ניקולאס שארטייה, אחד המפיקים העומדים מאחורי הסרט מטען הכאב, שהיה מועמד לאוסקר ב-2010. שארטייה שלח מיילים לחברי האקדמיה ובהם ביקש מהמצביעים לתמוך בסרט שלו ולא במה שהגדיר "סרט של 500 מיליון דולר", כשכוונתו היתה לסרט המתחרה באותה הקטגוריה. מטען הכאב זכה אמנם, אבל שארטייה שילם על המהלך הזה מחיר ונאסר עליו להיכנס לטקס הענקת הפרסים.

למרות האיסור נהוג לחשוב גם כיום כי יועצי הקמפיינים אחראים, לפחות באופן חלקי, לזרם הסיפורים השליליים שמופיעים בעיתונות של סרטים או שחקים בעונת הפרסים.

"יש לנו תרבות של התחנפות לאקדמיה", אומר היחצ"ן הוותיק במבל וורד. "חברי האקדמיה יכולים לאכול במסעדות ארוחות צהריים וערב, מדי יום במשך כל עונת האוסקרים. זה חלק מהמשחק".

יצירת המסלול הנכון עבור סרט עוברת בבכורה בפסטיבל הנכון, ארגון אירועים מושכי תשומת לב ועוד.

עוד הוצאות חשובות בדרך לזכייה בפרס, הן יחצ"ן יועץ מתמחה, בעלות של 10-50 אלף דולר, פרסום ב-1 מיליון לפני המועמדות ושל 800 אלף דולר לאחר מכן, פרסום בטלוויזיה ופרומו, בעלות של 1.5 מיליון דולר.

ויש עוד הוצאה כבדה, הנאמדת ב-900 אלף דולר, והיא הבאת הכוכבים הגדולים, מושכי התקשורות, להקרנות ולאירועים של הסרט. הקרנה בבתי הקולנוע תעלה כ-160 אלף דולר, וקמפיינים לפרסים אחרים, שעולים 500 אלף דולר, נחשבים לחלק מהקמפיין הרחב בדרך לפרס האוסקר.

כמה אני צפוי להרוויח מהעניין?

כל שחקן חולם לזכות באוסקר. אחרי הכל, יחד עם היוקרה והזכות לבחור בקפידה את התפקידים הבאים, הפסל המוזהב מגיע עם לא מעט פוטנציאל כספי נוסף.

על פי מחקר של אנליסט המידע אדמונד הלמר, שפורסם ברויטרס, הזכייה באוסקר תתורגם לעלייה של כ-3 מיליון דולר בלבד בממוצע עבור הסרטים הזוכים ב-12 השנים שלאחר מכן. אם מביאים בחשבון את מיליוני הדולרים שהאולפנים מוציאים על קידום הסרטים המועמדים, אפשר לגלות די מהר איך סרטים יכולים גם להסב הפסד נקי.

הלי ברי לובשת מרקזה בטקס פרסי האוסקר, הוליווד, פברואר 2011. Frazer Harrison, GettyImages
זינוק בשכר. הלי ברי/GettyImages, Frazer Harrison

שחקנים, מצד שני, מקבלים לרוב שכר קבוע, ולא נהנים מהרווחים. במרבית המקרים שכרם של השחקנים עולה לאחר שהצליחו לקחת את הפסלון הקטן הביתה. כשהאלי ברי זכתה באוסקר ב-2002 על תפקיד במונסטר בול, למשל, השכר הממוצע שלה לתפקיד עלה מ-118,750 דולר ל-6.5 מיליון דולר, על פי ניתוח של חברת MoneyNation. מדובר בשכר שבבת אחת גדל פי-50. ממחקר שפורסם ב-2014 עולה כי זכייה בפרס האוסקר מגדילה את השכר של השחקן ב-3.9 מיליון דולר ואילו את שכרן של השחקניות ב-500 אלף דולר בלבד.

הסרט שרשם את הזינוק המשמעותי ביותר בהכנסותיו לאחר ההודעה על מועמדותו לזכייה בפרס האוסקר הוא "צלף אמריקאי" - סרט הביוגרפיה השנוי המחלוקת על כריס קייל, חבר יחידת ה"Navy Seal". מייד עם ההכרזה זינקו ההכנסות בקופה ב-90%. סרט נוסף שמוזכר בהקשר זה הוא מיליון דולר בייבי של קלינט איסטווד, שרשם עלייה של 56% בהכנסות בקופות לאחר הזכייה באוסקר ב-2005.

בשני מקרים אלה כדאי לסייג את הדברים ולהזכיר שיכול להיות שגם אסטרטגיית שיווק ערמומית שלא הסתמכה או צפתה להכרה מהאקדמיה תרמה לעלייה בהכנסות.

אבל המשמעות של זכייה באוסקר היא הרבה יותר מכסף. היא תורמת לפוליטיקה בהוליווד מזכה את המועמדים והזוכים בהכרה מעמיתים לענף.

כפי שאדמונד הלמר מנסח זאת בעצמו, הן גלובוס הזהב והן האוסקר הם "לא רק על מכירת כרטיסים לסרטים שיזכו. הפרסים מביאים הזדמנויות למנצחים - וההכרה הלא ניתנת לכימות של תחושת הניצחון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully