וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: להגביל את עמלת הסליקה של בתי העסק

עירית אבישר

22.3.2017 / 6:52

עמלת הסליקה של בתי העסק קטנים גבוהה ב-70% בהשוואה לבתי עסק גדולים. הצעת החוק של ח"כ מיקי לוי נועדה לצמצם את הפערים בין המחירים שמשלמים בתי העסק הגדולים והקטנים לחברות כרטיסי האשראי

אילוסטרציה. ליבי, ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock, ליבי

חברי הכנסת אינם מסתפקים בשינויים בתחום הסליקה שהוכנסו באחרונה במסגרת חוק שטרום: ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) הגיש בשבוע שעבר הצעת חוק שלפיה תוגבל ל-1% עמלת הסליקה שיגבו בתי עסק מחברות כרטיסי האשראי.

"חוסר התחרות בשוק הסליקה מביא לפערים עצומים בעמלות בין עסקים קטנים וגדולים, כאשר לעסקים הגדולים יש כושר מיקוח מול חברות הסליקה, בעוד שבקרב העסקים הקטנים כושר המיקוח מוגבל למדי", כותב לוי בהצעת החוק.

עוד הוא מציין כי עמלת הסליקה הממוצעת של בתי העסק הגדולים עומדת על 0.85%, בעוד שבקרב בתי העסק הקטנים היא גבוהה ביותר מ-70% ועומדת על 1.48%.

"מעדויות של עסקים קטנים עולה כי רבים מחויבים בעמלה שמגיעה ל-3% ואף יותר", הוא כותב. "סליקה היא פעולה תפעולית. אין כל סיבה שפעולה פשוטה זו תגיע לרמות מחירים גבוהות כל-כך של עד 3% משווי העסקה, ואין סיבה שיהיו הבדלי מחירים כה קיצוניים בין בתי העסק הגדולים לקטנים", כתב.

כיום הסולק משלם עמלה צולבת של 0.7% למנפיק הכרטיס, כך שלפי המגבלה המוצעת, 1%, המרווח שיישאר בידיו הוא 0.3%.

עוד מציע לוי לאחד את תת-העמלות הנוספות שמשלמים בתי העסק תחת קטגוריה אחת, וגם שם תיקבע תקרת מחיר כדי להקל על בית העסק להשוות מידע והצעות מחיר בין הסולקים.

כמו כן, לוי מציע שחברת כרטיסי האשראי לא תוכל לשנות את התנאים בשירותי הסליקה לבית עסק ללא קבלת אישור ממנו. "מדובר בצעדים הכרחיים, כאשר הממשלה מעוניינת לצמצם את השימוש במזומן, ואף פועלת לאלץ עסקים קטנים להפסיק לקבל תשלום במזומן", כותב לוי.

הצעדים שמציע לוי הם דרמטיים למדי לשוק הסליקה, אולם במערכת הפיננסית לא מתרגשים מהצעת החוק ומעריכים כי הסיכויים שתעבור הם נמוכים. עם זאת, ההצעה של לוי מלמדת כי ענף כרטיסי האשראי בכלל ועמלות הסליקה של בתי העסק בפרט לא ירדו עדיין מסדר יומה של הכנסת, אף שבמסגרת חוק שטרום, שנכנס לתוקף רק באחרונה, נקבעו כללים לשיפור התחרות בתחום הסליקה, כגון הכנסת מאגדים שיעבדו מול בתי העסק הקטנים במתכונת של קבוצת רכישה.

התגברות הרגולציה בתחום הסליקה עלולה להרתיע את רוכשי חברות כרטיסי האשראי הפוטנציאליות, שיבקשו ודאי לגלם את אי-הוודאות הזאת בבואם לרכוש את החברות. זאת נוסף על אי-הוודאות שקיימת עדיין באשר לגובה העמלה הצולבת בשנים הקרובות, שהפיקוח על הבנקים אמור לגבש בחודשים הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully