וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמישה שינויים קטנים שישפרו לכם את מצב הרוח והשקט הנפשי

28.3.2017 / 12:35

אורח החיים שלנו תובעני, אבל לפעמים כדי לשפר את היומיום אין צורך במהפכות גדולות אלא מספיק לגוון לעצמנו קצת את השגרה. אז איך לדאוג לבריאות שלנו? קבלו כמה טיפים קטנים

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

החיים המודרניים מלחיצים ממגוון סיבות. החברה בעולם המערבי היא הישגית, קצב החיים מהיר, ישנו חוסר ודאות בשוק העבודה, המצב הכלכלי של רבים אינו יציב, טרור ומחלות שונות מאיימים עלינו ובתוך כל זה אנחנו מנסים למצוא קצת שקט ושלווה. לפעמים מספיקה חריגה קטנה מהשגרה, גיוון בחיי היומיום שלכאורה נראה זניח, כדי ליצור שינוי קל שישפיע עלינו לטובה. אז איך לדאוג לבריאות שלנו בלי מהפכות גדולות? הנה כמה דרכים להפוך את החיים שלנו לשמחים יותר ופחות מלחיצים, בין אם מדובר בפעולה יומיומית קבועה ובין אם מדובר בפעולה שנעשית אחת לכמה זמן.

לפתוח את הבוקר עם שיר שאתם אוהבים

היה זה הפילוסוף פרידריך ניטשה שקבע כי "מוזיקה היא שפתם של המלאכים", אבל איננו זקוקים למחקרים בריאותיים או למסות תיאולוגיות כדי לדעת שמוזיקה פשוט עושה לנו טוב. כל מה שצריך זה לשמוע שיר שאנחנו אוהבים – וכבר אנחנו מרגישים שינוי לטובה. אז כדי להיכנס ליום בהרגשה נינוחה, כדאי לקפוץ מהמיטה עם שיר חדש בלב ולשמוע מדי בוקר כמה צלילים שיגרמו לנו לצאת מהבית עם חיוך. גם ביציאה מהבית כדאי לקחת את המוזיקה איתנו – עם אוזניות המחוברות לסמארטפון כשאנחנו נוסעים בתחבורה הציבורית או הולכים ברגל, או לחילופין כפלייליסט במכונית שיהפוך את המסע האטי בפקקים לנעים הרבה יותר.

לישון יותר

החיים המודרניים גורמים לנו לישון פחות. מחקרים מראים כי בעיות השינה שלנו מחמירות עם השנים, וזו כנראה הסיבה לכך שבשנים האחרונות שינה הפכה להיות אחד הנושאים הנחקרים והמדוברים ביותר בעולם הבריאות. אחת הסברות בנוגע לשאלה למה אנחנו ישנים פחות נשענת על תיאוריית זיהום האור הגורסת כי האור הכחול מהמסכים השונים - טלוויזיה, סמארטפון או טאבלט - מעכב את יצור הורמון השינה, המלוטנין, ובכך נמנעת שינה איכותית. מכיוון שכיום כמעט כולם ישנים עם הטלפון לצד המיטה ורבים עובדים גם מהבית ובשעות מאוחרות, הבעיה הזו לא פוסחת על איש. כך או כך, חוסר בשינה, במיוחד אצל צעירים, עלול להוביל להשמנה, דיכאון, סוכרת ומחלות כלי דם בגילאים מתקדמים יותר.

בעיות בריאות הן לא הבעיות היחידות, שכן עייפות גורמת גם לחוסר ריכוז, חוסר סבלנות ועוד. טווח שעות השינה המומלץ לאנשים בגילאי 18-64 הוא בין 7 ל-9 שעות בלילה, והפתרון הכי טוב הוא לדעת למתוח קו אדום ולארגן לעצמנו עוד שעת שינה מעבר למה שאנחנו רגילים. לשעה הזאת תהיה השפעה חיובית על הגוף בטווח הרחוק.

דרך נוספת לשפר את התפקוד – בהנחה שאפשר – היא תנומה קצרה במהלך היום. power nap, ובעברית -תנומת כוח. מומחי שינה מציעים לישון רק לפרקי זמן קצרים במהלך היום, ותנומה האורכת בין 10 ל-20 דקות היא למעשה כמו ריסט לגוף ולמוח. לא משנה אם זה בצהריים, בבוקר, בערב, לפני או אחרי מבחן, תנומת הכוח יכולה להעלים את העננים שמכסים לנו את המחשבה בחלקים מסוימים של היום ולהחזיר לנו את האנרגיה.

לאמץ תחביב חדש

זוכרים שבכיתה א' למדתם פסנתר ועכשיו פתאום מתחשק לכם לחזור לנגן? יש לכם יותר זמן פנוי עכשיו ואתם רוצים לגוון לעצמכם את היומיום? בין אם אתם סטודנטים שמתחילים את החיים, בעלי משפחה שמחפשים לעשות קצת למען עצמכם או כאלה שיצאו לגמלאות ורוצים ליהנות מכל רגע, תחביב הוא מה שאתם צריכים. שילוב מנצח של פעילות פנאי קבועה, שמשפרת יכולות או מקנה מיומנויות חדשות, ולרוב גם מרחיבה את המעגל החברתי.

האמרה "נפש בריאה בגוף בריא" מוכיחה את עצמה וכדאי מאוד לאמץ תחביבים אשר משלבים פעילות גופנית. השמנה היא כבר מזמן מגפה עולמית והעובדה שאנחנו יושבים במשך שעות ארוכות במהלך היום – במכונית, במשרד ועל הספה בבית – מנוונת את הגוף שלנו. לכן כדאי שהתחביב יהיה ספורטיבי. בין אם מדובר בקבוצת רכיבה על אופניים, שחייה, חוג ריקוד או אימון קיקבוקס - כל מה שתעשו למען הגוף שלכם יעשה לכם טוב.

לשנות הרגלים לא בריאים

מרוצים ממה שאתם רואים במראה? אם לא, אז יש דרך נוספת לשפר זאת והיא דורשת מעט השקעה, לא מעט כוח רצון והרבה התמדה – לנצח את ההרגלים שלנו. לכל אחד יש גילטי פלז'ר או שניים, חטא קטן ומתוק שגורם לו הנאה. בין אם מדובר בעישון סיגריות, חיבה למאפים או שתייה מרובה של קפה, כשהצריכה מוגזמת הבריאות נפגעת.

איך עושים זאת? מחליטים. גמילה מעישון היא אתגר גדול אך אפשרי. ארגון הבריאות העולמי הכריז על עישון כגורם המוות מספר אחת בעולם הניתן למניעה. מחקרים מוכיחים כי שיעור התמותה בקרבם גבוה פי שניים–שלושה משיעור התמותה של אנשים שלא עישנו מעולם, והסיכוי שמעשנים ימותו מסרטן ריאות גבוה ביותר מפי 20 מאשר לא מעשנים.

החלטה להיגמל מעישון היא שינוי גדול. ישנן החלטות פחות מאתגרות ושינויים פחות גדולים, אך עדיין כאלה שמובילות לשיפור הבריאות שלנו. לדוגמה אכילת יותר פירות וירקות, העדפת אוכל מבושל על פני אוכל מטוגן, הפחתה בצריכת מוצרי חלב לאלה הרגישים ללקטוז או להפחית בצריכת הפחמימות. שינוי תזונתי או גמילה מהרגל מגונה ישפרו את מצב הבריאות שלנו ויגדילו את הסיכוי להאריך ימים.

עוד באותו נושא

לשמור על הבריאות בשלושה צעדים פשוטים

לכתבה המלאה

לעשות סדר בביטוח הבריאות

לדאוג לגוף ולנפש בימים רגילים זה חשוב, אבל לדאוג להם למקרה שיבואו ימים קשים יותר זה חשוב שבעתיים. הרי מספיקה פציעה מפעילות ספורטיבית כדי להפוך כל פעולה בסיסית ושגרתית ביומיום לכואבת ומורכבת. לכן עלינו לדאוג מפעם לפעם לכיסוי הביטוחי שלנו. זה נראה מסובך אבל למעשה זה מאוד פשוט: שבו עם סוכן הביטוח שלכם ודאגו לקבל עדכון מקופת החולים שלכם פעם בשנה, כדי להבין מה מכסה הביטוח שלכם ומה לא, ולהתאים את הפוליסה למה שאתם צריכים.

כדי לחסוך בכסף ולהימנע מכפל ביטוחי כדאי להיעזר באינטרנט. באתר Wobi השיקו לאחרונה מערכת המאפשרת לכל אחד לקבל מידע מקיף אודות כל הביטוחים הרפואיים שלו. לאחר הרשמה קצרה למערכת תקבלו את כל המידע הקיים לגביי ביטוחי הבריאות שלכם ושל יקירכם בצורה פשוטה וקלה להבנה. המערכת תציג לכם מה הוא כולל, מה חסר ולא פחות חשוב מכך האם באפשרותכם לצמצם עלויות, שכן המערכת בודקת האם קיימות עבורכן הצעות לחיסכון מבלי לפגוע בשירות ובכיסוי.

עוד בנושא:

ענו וגלו: עד כמה אתם בטוחים שאתם מבוטחים?
לשמור על הבריאות בשלושה צעדים פשוטים
מה זה שב"ן? תרגמנו לכם את ביטוח הבריאות לעברית
מדריך: מהי רפורמת ביטוחי הבריאות ואיך זה קשור אליכם
"פוליסה ישנה פחות טובה": כל מה שחשוב לדעת על ביטוחי הבריאות. ריאיון

וואלה! NEWS בשיתוף wobi
  • עוד באותו נושא:
  • בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully