וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך: כך תבחרו שואב אבק רובוטי

אירה אימרגליק ודוד רוזנטל

4.4.2017 / 11:19

המוצר החם ביותר בשנים האחרונות הוא השואב שיעשה עבורכם את העבודה. איך בוחרים את המכשיר המתאים עבורכם? רפי בוסידן מ"הייטק זון" מתגייס להדריך, אנחנו מנסים להתאים לכם רובוט לפי ההנחיות שלו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איך בוחרים אותם? תעקבו ותראו/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנים האחרונות הפך הרובוט השואב למוצר הכי לוהט לפני החגים. ערב ראש השנה וליל הסדר מדרבנים אותנו לנקות את הבית, ואם כבר מנקים, מדוע שמישהו לא יעשה את זה בשבילנו?

סקירות רבות נעשו על השוק הזה לאורך הזמן, גם כאן בוואלה! עסקים. אבל איך בוחרים רובוט? רפי בוסידן, מנהל מחלקת סחר און-ליין ב"הייטק זון", מועדון הצרכנות של עובדי חברות הייטק, מנסה להשיב לכמה קווים מנחים. אנחנו, מצדנו, ננסה לתרום את חלקנו בהתאמה משוערת (ולא מחייבת) של רובוטים לצרכים שלכם. יש לציין כי דעתנו, שמצוינת כ"פסק הביניים שלנו", אינה מייצגת גם את דעתו של בוסידן, שנותן סקירה אובייקטיבית לחלוטין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

על אילו היבטים צריך לחשוב טרם רכישת שואב רובוטי?

כדי להתאים את גודל השואב לרהיטים בבית כדאי למדוד את המרווח בין הרצפה והספות, ובכך למנוע מצב שבו גובהו אינו מאפשר מעבר חלק

נוחות תפעול: ישנם רובוטים המצוידים במערכת "בינה מלאכותית" לומדת, שכוללת גם את השפה העברית ומתריעה על תקלות בעבודת השואב. בנוסף, חשוב לבחון בחנות את הקלות בה ניתן לפרק את השואב ולנקות את המסנן. יש כאלה שניתן להפעילם באמצעות אפליקציה. מדובר בגימיק נחמד אך לא מחויב המציאות.

עוצמת רעש: עוצמת הרעש של השואב נמדדת בדציבלים. אין שואבים שעובדים בשקט מופתי, שכן פעולת המנוע מרעישה. עוצמת רעש של כ-75 דציבל נחשבת שקטה, אך קיימת בשואבים ספורים. מוטב לא לחרוג מעוצמת רעש של 85 דציבלים שכן זה עלול להיות בלתי נסבל.

מעבר מהמורות: אחת ממחלות הילדות של שואבי האבק הרובוטיים היתה חוסר היכולת להתמודד עם הפרשי גובה בין המישורים בבית. כך למשל, רבים היו נתקעים במעבר בין השטיח לרצפה. היום, מרבית השואבים החדשים מסוגלים לעבור את המהמורה ללא קושי, אך חשוב לבחון זאת עוד בחנות ולכל הפחות לוודא זאת עם המוכר טרם הקנייה.

פסק הביניים שלנו: לקריטריונים אלה, ה-LG Hombot טורבו+ הוא המתאים ביותר. מדובר ברובוט מעוצב היטב ואולי השקט ביותר בנמצא. הוא מהבודדים שיכולים לעשות את העבודה בכל שעה ביממה בלי להפריע לשכנים. הטורבו+, דור מתקדם של ההומבוט הקלאסי, מצויד באפליקציה שלא רק מפעילה אותו, אלא גם מספקת מצלמת אבטחה. המיכל גדול וקל לניקוי, המכשיר נוח לפעול המכשיר עולה כ-3,500 שקל לפני הנחה, לא זול אבל שווה את הכסף, גם באספקט העיצובי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכי שקט שיש. ההומבוט טורבו פלוס/מערכת וואלה!, צילום מסך

גודל השואב: חשוב להתאים את גודל השואב לרהיטים בבית. כך למשל, יש למדוד את המרווח בין הרצפה והספות, על מנת למנוע מצב בו גובהו אינו מאפשר מעבר חלק. ככלל, מומלץ לרכוש שואב קטן יחסית כך שמעבר ליכולת לאחסנו בקלות, גודלו לא יהווה שיקול בבחירת ריהוט או חפצים אחרים לבית.

טווח ניקיון: חשוב להתאים את השואב ומשך השאיבה שלו לגודל הבית. ישנם שואבים רובוטים שמספיקים ל-80 מ"ר בטעינה אחת, וישנם כאלה המסוגלים לנקות בתים גדולים עד 350 400 מ"ר ב-2 עד 3 טעינות ואפילו לזכור באילו אזורים של הבית עוד לא ניקו על מנת להמשיך מאותה הנקודה.

שיטת הניקיון: השואבים המתקדמים והמוצלחים יותר כוללים לרוב מברשות ראשיות העשויות מסיליקון, אשר מחזיקות מעמד זמן רב ואינן מצריכות החלפה בכל מספר חודשים כמו מברשות השיער בדגמים הישנים.

מה קורה בבית שיש בו פרקט? רצפת פרקט מטבעה עדינה יותר ונשרטת בקלות. יש לוודא כי גלגלי השואב מותאמים לעבודה על רצפה כזו.

ובית עם כלב או חתול? שערות של בעלי חיים זו "מכה", שמצריכה נפח אחסון גדול של אבק ולכלוך. על מנת להימנע מהטרטור שכרוך בריקון תכוף שלו, מוטב לרכוש שואב עם נפח של 3-4 ליטר.

פסק הביניים שלנו: הגענו למגרש הביתי, תרתי משמע, של הרומבה 980 מבית Irobot. הוא נחנך לפני כשנתיים, ועדיין מכה כמו ענק בכל החזיתות. כמו ה-LG, גם הוא יכול להיות מתופעל דרך אפליקציה ולא זול, החל מ-3,600 שקל לפני מבצעים, אבל הוא סוס עבודה אמתי שלא מתעייף ולא מתכלה. הגלגלים עדינים, מברשות הסיליקון מחזיקות לאורך זמן והוא נמוך דיו כדי להיכנס מתחת למיטות, חלק מהספות וגם צוקלים במטבח. בנוסף, הוא מתמודד היטב עם שיערות של בעלי חיים. בעינינו, זה הרובוט הטוב ביותר לבית הממוצע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חיה רעה שלא מתכלה. רומבה 980/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוצמת השאיבה: בשואבים רגילים (חוטיים), עוצמת השאיבה נמדדת כך - WSP - Walt Suction Power. בשואבים הרובוטים והאלחוטיים, הפועלים על סוללות, אין התייחסות "לסקשיין וואט", אבל השואבים החזקים יותר מכילים מנועי BLDC, ללא פחמים וללא מברשת, והם פועלים בעצמה גבוהה יחסית. לצד זאת, לרוב הם יהיו רועשים יותר (בשל עצמת שאיבה טובה יותר) לבין אחרים הפועלים על מנועי AC וחלשים יותר.

פסק הביניים שלנו: בכל הקשור לעוצמות שאיבה, ה-Powerbot Vr9300 של סמסונג מנצח בענק וללא תחרות. זהו מכשיר קצת יותר יקר מהאחרים, עולה 3,990 שקל, ונראה כמו הכלאה בין רובוט לשואב אבק קלאסי. זה בדיוק הייעוד שלו - הוא שואב בשיטה הצקלונית בעלת העוצמה המפלצתית, שתגרום לכם להרגיש שבבית יש שואב אמתי. מדובר במכשיר ששואב בכוח של עד פי 180 מרובוט סטנדרטי, מנוע ללא פחמים וכמו מכשירים מתקדמים אחרים, עם שלט.

הפאוורבוט מטבעו רועש, אבל גם יונק בהתאם, מנקה מצוין את הבית וחולש על שטחים גדולים תוך כדי סריקה מהמצלמה המשובחת. זהו מכשיר שמתאים לאנשי הביניים – אלה שלא מצליחים להתרגל לרעיון שרובוט ישאב עבורם, אבל היו שמחים להתקדם בחשאי עם הטכנולוגיה. מתאים מאוד לבתים גדולים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לאלה שרוצים להרגיש אולד סקול אבל להתקדם בכל זאת עם הטכנולוגיה. סמסונג פאוורבוט/מערכת וואלה!, צילום מסך

דגשים כלליים

הטענה: מרבית השואבים שנמכרים כיום כוללים תחנת עגינה, שממוקמת בנקודה מסוימת בבית והשואב מתוכנת לשוב אליה בתום הניקוי. מדובר בפוקנציה מהותית, שכן פעולת השאיבה צורכת אנרגיה רבה ונדרשת הטענה שוטפת של המכשיר. בנוסף, יש להתאים את חוזק הסוללה לגודל הבית . ישנם מפרטים שכוללים פירוט של זמן העבודה המרבי וישנם אחרים שמפרטים את הטווח המקסימאלי לניקוי. לצד זאת, חשוב גם לבחון את משך הזמן שנדרש לטעינה מלאה. לרוב זה נע בין שעתיים לחמש שעות.

מניעת שבירת חפצים: ככל שיש בבית חפצים עדינים כגון אגרטלים וכו' שמונחים על הרצפה, מוטב לשקול לרכוש שואב אבק שממפה את הבית בצורה חכמה או באמצעות צילום הבית או באמצעות חיישני לייזר (כמה שיותר חיישנים, בשילוב תוכנת זיהוי סביבתית טובה בדומה לזו שנמצאת בשואבים כמו Neato, רומבה וה-iClebo Arte . הרובוט סורק את החלל ויודע להמנע ממגע שמסכן אותו. בנוסף, ניתן לרכוש כיום התקן אלקטרוני, שיוצר מעין קיר וירטואלי. הקיר שולח מעין סיגנל באמצעות קרן אינפרא אדומה ומונע מהשואב לחצות את הגבול. ישנם שואבים שמגיעים עם הרכיב הזה, ובאחרים נדרש לרכוש אותו בנפרד. כמו כן, נמכרים כיום שואבים בהם מותקנים חיישני פגוש, שמיועדים להקטין את עוצמת הנסיעה של השואב בעת מגע עם חפץ.

מניעת נפילה במדרגות: מרבית השואבים מהמותגים הגודלים והמוכרים שנמכרים כיום מגיעים כסטנדרט עם פונקציה שמזהה מדרגות ומונעת מהם ליפול במהלך השאיבה.

סינון: השואב פולט לחלל החדר אוויר בעת פעולתו, כך שחשיבות איכות המסנן קריטית. בכל שואב מותקן לפחות מסנן אחד לסינון האוויר החוזר, וככל שמספר דרגות הסינון גדול יותר הסינון יהיה יעיל יותר, וכמות הלכלוך והאבק שתחזור לחלל החדר תהיה מינימלית. מסננים בעלי התקן הבינלאומי HEPA או S-CLASS הם בעלי כושר הסינון הגבוה ביותר.

אחריות: האחריות שניתנת לרוב על שואבים היא בין שנה לשלוש שנים, כאשר ישנם יצרנים שמפצלים את האחריות בין המנוע או הסוללה ובין השואב עצמו, לרוב שנה לשואב ושנתיים למנוע. היות ומדובר על מכשיר עם בלאי גבוה – מוטב לרכוש שואב שכולל אחריות לפרק זמן ארוך ככל שניתן גם על הסוללה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תוכנת זיהוי סביבתית טובה. ICLEBO ARTE/מערכת וואלה!, צילום מסך

בונוס לסיום: הקטגוריה הזולה

הרובוטים שצוינו בסקירה טובים עד מעולים, אבל בהחלט לא זולים. כמו בשוק הסמארטפונים, היום תוכלו למצוא ברשת מכשירים סיניים בחצי ואפילו בשליש מחיר, שיתנו לכם תמורה נאותה לכסף.

שלומי בלבול, אחד הנסיינים שלנו, הזמין רובוט ברשת ומספר על אופציה זולה ומעולה שכנראה לא שמעתם עליה - השואב של שיאומי Xiaomi mi robot.

"היתרונות של השיאומי, המוכר משוק הסמארטפונים, רבים. עוצמת השאיבה שלו זהה לזו של הסדרה האחרונה של iRobot, הוא ניתן להפעלה בסיסית מהמכשיר עצמו וגם להפעלה ושליטה מרחוק באמצעות אפליקציה. בהפעלה הראשונה השואב יסרוק את הבית ולאחר שימפה אותו יתחיל במלאכת שאיבה מדויקת לכל אורך ורוחב הבית מבלי לפספס אף נקודה. עם סיום העבודה תקבלו פירוט של כל המקומות בהם עבר. אני מתגורר בסביבה מלאת בנייה וסובל מלא מעט אבק ולכן אני יכול לציין לטובה את מידת ניקיון הרצפה. גם ברשת הוא כבר להיט – עם עשרות סרטוני השוואה שטוענים כי הוא מנצח את אחיו הגדול iRobot 980. כל זה עוד לפני שדיברתי על העיצוב המינימילסטי והיפהפה. יש גם חיסרון: האפליקציה. היא... בסינית. למרות זאת, היא פשוטה להבנה והפעלה ויש תרגום מלא של התפריט ברשת (גם בעברית!), כך שאם זה לא מפריע לכם – מדובר בדיל משתלם במיוחד. המחיר הסופי (כולל משלוח) עומד על כ-1,750 שקלים. פחות מחצי המחיר של הסדרה האחרונה של iRobot. לקנייה דרך אתר גירבסט".

קיבלנו גם המלצות על ה-Ilife V5S, מכשיר מייד אין צ'יינה די בסיסי, אבל עושה את העבודה. מחירו כ-1,000 שקלים והמשתמשים בו דיווחו על שביעות רצון, כך שסיכון גדול אין פה. עם זאת, חייבים לזכור - על המכשירים הללו אין אחריות בישראל, כך שאם הם מתקלקלים אין לכם ממש לאן לפנות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זול זה לא בהכרח יקר. שיאומי MI/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully