וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העלאת קצבאות הנכים: הדרך לצדק עוד ארוכה

אייל פייפר

25.4.2017 / 14:29

שר האוצר משה כחלון הודיע על הקצאת 4 מיליארד שקלים להעלאת קצבאות הנכים - אך העלאה זו לא תביא למצב בו כל הנכים יוכלו לחיות בכבוד. מה צריך לעשות?

הפגנת הנכים בחיפה 19 באפריל 2017. שלומי גבאי
הפגנת הנכים בחיפה/שלומי גבאי

לאחרונה החליט שר האוצר משה כחלון להקצות תוספת של 4 מיליארד שקל לקצבאות הנכים. כחלון הודיע על כך לאגף התקציבים וביקש ממנו לבנות מתווה להעלאת הקצבאות. כיום סך קצבאות הנכים עומדות על 9 מיליארד שקל וקצבת הנכות שלה זכאים הנכים (כ-5% מאזרחי ישראל), היא 2,342 שקל בחודש או למטה מכך.

כידוע, המוסד לביטוח לאומי מופקד על הביטחון הסוציאלי של תושבי ישראל ומשלם קצבאות לזכאים ולמבוטחים בזמן משבר אישי, כמו פיטורין, נכות ופגיעה בעבודה. קצבת נכות משולמת למי שעקב נכותו נקבע שאינו מסוגל לעבוד או יכולתו להשתכר פחתה לפחות ב- 50%. מעבר ליוזמה הנוכחית להעלות את הקצבאות, במוסד לביטוח לאומי מתלוננים על העובדה כי כבר בשנת 2030 קיימת אפשרות לגרעון אקטוארי וחוסרים בתשלומי קצבאות זקנה לאור הגידול בתוחלת החיים. לצד הגידול בזקנה ובתשלומי הזקנה והסיעוד, גדלים מידי שנה גם התשלומים בענף קצבאות הנכות הכללית. הסיבה לכך היא, כמובן, היכולת להתמודד עם מחלות שבעבר גרמו לפטירה.

מלבד התשלומים הגדלים בענף הנכות הכללית, גם התשלומים בענף נכות העבודה גדלים בהתמדה, שכן מידי שנה מעסיקים מפרים ברגל גסה את הוראות הבטיחות בעבודה. רק לאחרונה צפינו בתאונות המנופים באתרי הבנייה הממחישות את אזלת ידם של מעסיקים שרק רוצים לחסוך בעלויות על חשבונם של פועלי הבניין, ובעקבות כך ביטוח לאומי נאלץ לשלם גמלאות נכות עבודה גבוהות יותר. בעניין זה, המחוקק צריך לקבוע כי מעסיק שעובדיו חשופים לתאונות עבודה, ישלם דמי ביטוח בשיעורים גבוהים.

אם כבר מחליטים לשנות את החוק, יש לקבוע הגדלה מדורגת של הקצבאות. כלומר, אדם שהנכות שלו נמוכה יותר, יזכה להגדלה קטנה יותר. בנוסף, יש להבדיל בין נכים המוגדרים במצב קשה לבין אלו שלא. לגבי נכים המוגדרים במצב קשה ואשר אינם מסוגלים לעבוד, יש להגדיל את תשלומי הקצבה באופן משמעותי כך שיאפשרו להם יכולת קיום מינימלית. לגבי אלו המוגדרים במצב קל יותר ומסוגלים לצאת לעבודה, יש לומר בקול ברור, כי הקצבה שלהם לא תפחת במקרה שיחזרו לשוק העבודה. ככל שציבור הנכים ידע כי המוגבלות שלו לא תפחת במידה ויעבוד, סיכוייו להשתלב במעגל בעבודה יגדלו. כיום יש לא מעט נכים שנמנעים לעשות זאת, בשל החשש כי יאבדו את הקצבה המגיעה להם.

עניין חשוב ממנו הממשלה בחרה להתעלם, הוא הקשחת ספר הנכויות של המוסד לביטוח לאומי. בשנת 2016, החליטו במוסד לביטוח לאומי לרענן את חוקי ספר הנכויות, שצימצמו את מספר הזכאים לקצבאות נכות בקרב חולי לב, סוכרת ומחלות נוירולוגיות. למשל, אם בעבר חולי לב שהתקשו לתפקד זכו לקצבאות נכות, כיום בשל התיקון הם מתקשים לקבל את קצבת הנכות המגיעה להם. במקרה בו נתקלתי לאחרונה, חולה לב שעבר 4 צנתורים בשנה האחרונה ומתקשה ללכת, קיבל זכאות ל-25% נכות. אם המקרה שלו היה נדון לפי כניסתם לתוקף של החוקים החדשים בספר הנכויות - היה זכאי לקבל 40% נכות.

תוספת של 4 מיליארד שקל לקצבאות הנכים היא יוזמה חשובה אך אינה מספקת וצריך לראות כיצד היא מתממשת. רצוי שנציגנו בממשלה ובכנסת, ידאגו לשמור על זכויותיהם של הנכים בארץ. ברוב המקרים הם אינם מסוגלים להשמיע את קולם ולדרוש את זכויותיהם. מדובר באוכלוסייה שבקושי רב מתמודדת עם הבעיות הגופניות והנפשיות ועם בעיה קיומית של חוסר הזכות לחיות בכבוד.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

הכותב הוא עורך דין המתמחה בתביעות נגד הביטוח הלאומי ומייסד האתר ביטוח לאומי - עשה זאת בעצמך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully