וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מרוויח יותר בשנת העבודה הראשונה – מזכירה או עורך דין?

30.4.2017 / 13:01

האם התואר האקדמי, הסטאז' ובחינות הלשכה שדורשים מקצועות כמו עריכת דין או ראיית חשבון מזכים את אנשי המקצוע בשכר גבוה? מתברר שממש לא, לפחות לא בשנת העבודה הראשונה. כמה מרוויחים אנשי מקצוע שונים ומהו המקצוע המשתלם ביותר מבחינה כלכלית כבר בתחילת הדרך?

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

סיימתם שלוש שנות לימוד במוסד אקדמי כלשהו, קיבלתם את התואר הנכסף ועתה אתם פונים למציאת העבודה הראשונה שלכם כאנשי מקצוע. עבור לא מעט סטודנטים השיקול המנחה בבחירת מסלול הלימודים קשור קשר הדוק לרמות השכר הצפויות במשלח היד הצפוי לאחר השלמת הלימודים. אבל גם אם מתייחסים למקצוע ולרמות השכר המצויות בו בטווח הרחוק – יש משמעות לא מעטה לשכר הראשוני הצפוי למי שמתחיל לעסוק בו. וכאן, מתברר שצפויות לסטודנטים לשעבר, לא מעט הפתעות. הפער במשכורת הראשונה הצפויה לעובדים חדשים בשלל תחומים רחב ביותר.

בסיוע חברת עוקץ מערכות, שעוסקת באספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם, ניסינו לברר מי ירוויח את השכר הגבוה ביותר בשנת העבודה הראשונה בכמה מקצועות. לצורך כך, בחנה החברה את נתוני השכר כפי שמופיעים בתלושים של 85 עובדים ועובדות בשנת העבודה הראשונה שלהם, כלומר ללא ניסיון קודם, בשלל תחומים: עריכת דין, ראיית חשבון, מזכירות משפטית, ניהול חשבונות, ריכוז גיוס, חשבות שכר, טכנולוגיית מזון, הנדסת כימיה, הנדסת תוכנה ואנליזה מערכות מידע.

הנתון המדהים ביותר שעולה מן הבדיקה הוא השוואה בין השכר של עורכי דין לשכר של מזכיר או מזכירה משפטית – שעומד על 6,300 שקל ו-6,350 שקל בהתאמה. נראה ששנות הלימוד המרובות, הסטאז' ובחינות הלשכה הקפדניות לא מזכות את עורכי הדין ביתרון כספי על פני קולגות למשרד שתפקידם לא דורש השכלה כלל.

"כמובן שהנתונים מתייחסים לשנת העבודה הראשונה, כך שעורך דין מוכשר ואמביציוזי בהחלט עשוי לשלש את השכר שמשולם לו ואף למעלה מכך תוך מספר שנים ואילו תקרת שכר של מזכירה היא נמוכה הרבה יותר", מסביר עמי ברגמן, מנכ"ל משותף בחברת עוקץ מערכות. "לצד זאת, המציאות מלמדת כי ישנן מזכירות בכירות ומנוסות שמרוויחות גם שכר בגובה של 15,000 שקל ואף יותר".

השכר הנמוך של עורכי דין מתחילים עומד בקנה אחד עם הצפת השוק והקושי של הבוגרים הטריים למצוא עבודה בתחום בתום לימודי משפטים ולהתפרנס ממנה. "המשק לא זקוק לעוד עורכי דין, מוסיף ברגמן, "אולם להבנתי, בהחלט יש מקום לשקול ללמוד משפטים שכן את הידע ניתן ליצוק לתוך תפקידים רבים. לדוגמא, בשנה האחרונה ישנם יותר ויותר עורכי דין שעושים הסבה לתחום חשבות השכר, בו נדרש ידע מעמיק בתחום יחסי העבודה וזכויות סוציאליות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
הנתונים המופיעים בטבלה מתייחסים לשכר הבסיס בלבד, ללא בונוסים, במקרה שיש כאלה./מערכת וואלה, צילום מסך

מגמה דומה ניתן לראות גם בתחום הכספים – רואי חשבון שהכשרתם מצריכה תואר אקדמי, סטאז' ובחינות לשכה מרוויחים בשנה הראשונה 6,350 שקל בממוצע, פחות מחשבי שכר שמרוויחים 6,500 שקל וממנהלי חשבונות שמרוויחים 6,550 בממוצע, שלא צריכים תעודה או הכשרה אקדמית כדי לעסוק במקצועם. "ידוע שרואי חשבון הם עבדים נרצעים בשנה הראשונה ומבצעים את כל העבודות השחורות עבור המעסיק", מסביר ברגמן. "השכר מתחיל לעלות רק לאחר מכן וכמובן שבהמשך רואי חשבון יכולים להרוויח פי שניים ואף שלושה ממנהלי חשבונות וחשבי שכר".

כמובן שהמקצועות שבהם מרוויחים הכי הרבה כבר בשנת התעסוקה הראשונה הם מקצועות ההנדסה. מהנדסי תוכנה מרוויחים 15,300 שקלים בממוצע ומהנדסי כימיה 10,200 שקלים. גם אנליסטים של מערכות מידע התברגו בראש הרשימה עם שכר ממוצע של 11,100 בשנה הראשונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully