וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט קופיקס? מחירי הקפה נשארו גבוהים

רשתות הקפה הגדולות לא ממש התרגשו מכניסת המתחרות הזולות לשוק ומחירי הקפה בישיבה במקום לא ירדו בצורה משמעותית. בעקבות הוזלת הטייק אווי בקפה קפה - בדקנו מה קורה בשוק

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

רשת קפה קפה הודיעה על הוזלה של קפה רגיל בטייק אווי ל-6 שקלים - מחיר זהה לקפה של קופיקס. יצאנו לבדוק האם הרשתות האחרות יישרו קו והוזילו את הקפה? מי עדיין מוכר לנו ביוקר?

את ההפוך הזול ביותר ניתן להשיג היום ברשת מקדונלד'ס שהשיקה לפני כ-6 שנים את המק קפה ומוכרת קפה טייק אווי קטן (בחלק מהרשתות נחשב לגודל רגיל) ב-4.90 שקל. רשת COFFIZZ המתחרה הישירה של קופיקס, שפועלת בקונספט דומה, עדיין מוכרת הפוך ב-5 שקלים. עם כניסתן של קופיקס וקופיז לשוק הקפה הישראלי, הוזילו הרשתות ארומה וקפה קפה את מחירי הקפה טייק אווי בשני שקלים בממוצע. קפה קטן טייק אווי בארומה נמכר ב-8 שקלים, וקפה בישיבה נמכר ב-11 שקל. "ההצלחה של ארומה טמונה בכך שמדובר במוצר הכי ישראלי משוק בתי הקפה, הוא מתאים ל-80 אחוז מהאוכלוסייה ב-80 אחוז מהזמן", מסביר תמיר בן שחר מנכ"ל "צ'מנסקי בן שחר ושות". "לכן רשת ארומה הפכה לפלאפל של בתי הקפה, והיא תמשיך להצליח כל עוד היא תשמור על הישראליות שלה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

מחירי הקפה בישיבה במקום עדיין מופקעים

למרות שרשת קפה קפה הוזילה את משקאות הטייק אווי, מחיר הקפה הגדול בישיבה במקום הוא בין היקרים בשוק – 17 שקל. גם רשת קפה גרג שמוכרת קפה טייק אווי במחירים זולים יותר מאשר קפה בישיבה (9 שקלים להפוך קטן ו-16 שקלים להפוך גדול) מוכרת את ההפוך הגדול היקר ביותר בישיבה מבין הרשתות שנבדקו – 18 שקלים.

ברשת קפה קפה טוענים שהורדת המחירים על משקאות הטייק אווי הכניסה לקוחות חדשים לסניפים והביאה לגידול של עשרות אחוזים במכירות. אולם לא כל הרשתות דוגלות במדיניות זו, רשתות כמו קפה לנדוור, רולדין וקפה רוטשילד מוכרות קפה בישיבה וקפה טו גו באותם מחירים. נראה גם שמחירי הרשתות האלה לא הושפעו כלל מכניסתן של השחקניות הזולות לשוק הקפה. קפה קטן בטייק אווי עדיין נמכר שם במחירים שבין 12-14 שקל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"קופיקס הביאה בשורה לצרכנים שלא היו מסוגלים לצרוך את המוצרים האלה במחירים הקיימים, ולכן פתחה שוק חדש שלא מאיים על בתי הקפה הקלאסיים", טוען בן שחר. "קופיקס הציעו ללקוחות כוס קפה קטנה יותר וכיסא בחוץ, אולם לא פגעה במוצרי פרימיום ובישיבה המסורתית בבתי הקפה הנהוגה גם כיום, ולכן רוב הרשתות לא הרגישו את התחרות ולא הורידו מחירים".

"יש הבדל משמעותי בין רשתות שמוכרות חוויה לעומת רשתות דיסקאונט שמוכרות רק מוצר במחיר זול", מסביר עו"ד גיא קולן, מומחה לזכיינות. "למרות שהיו חששות עם כניסתה של קופיקס לשוק הם היו מוגזמים ובפועל לא הייתה פגיעה בבתי הקפה הקיימים. לכן מי שינסה לעשות מהלכים דרמטיים כדי להידמות לקופיקס יעשה טעות אסטרטגית".

"הצרכן עדיין קונה, שותה ובוכה"

כמו אלכוהול בברים ומסעדים, משקאות הקפה הם בין המוצרים הרווחיים ביותר לבעלי העסקים. "במיוחד קפה טו גו, כשמדובר בכוס חד פעמית שעולה גרושים ואין צורך להגיש, לפנות ולשטוף. מדובר בהליך הכנה מהיר וזול. גם קופיקס שמוכרים את הקפה ב-6 שקלים עושים רווח של 100%, אז לרשתות שמוכרות יקר יותר, הרווח גבוה בהרבה. לכן בתחום הקפה הצרכן הישראלי עדיין קונה, שותה ובוכה", מסכם בן שחר.

אולם, למרות הרווחיות הגבוהה של קפה, צריך לזכור שמדובר בתמהיל של מוצרים והוצאות גבוהות על תפעול ותחזוקת בתי קפה. "הרווחיות בענף המזון לא גבוהה והיא הולכת ונשחקת. שכירויות הנדל"ן ושכר העובדים עולה והרשת שלא רוצה לפגוע בצרכנים פוגעת בעיקר בזכיינים שנשארים בסופו של דבר עם הרווחיות הגולמית שנעה בין 10%-15%", מסביר עו"ד קולן. "לדעתי גם המהלך של קפה קפה לא בא כדי להידמות לקופיקס אלא כדי לצמצם עלויות של תפעול בין קפה ולעודד לקוחות לקחת את הקפה שלהם לדרך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully