וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסכון לכל ילד: לפני שתאבדו הרבה כסף - כך תדעו היכן להשקיע

24.5.2017 / 8:00

בעוד שבוע יפקע המועד שבו יוכלו ההורים בישראל לבחור היכן יופקדו כספי תכנית "חיסכון לכל ילד" שאותם מעבירה המדינה. עם זאת, כמחצית מההורים עדיין לא עשו זאת. אז מה עדיף - קופת גמל או חיסכון בנקאי? כל מה שצריך לדעת

צילום מסך

מחצית מההורים בישראל עדיין לא הודיעו למוסד לביטוח לאומי היכן ירצו להפקיד את כספי תכנית "חיסכון לכל ילד" ובקרוב עלולה הבחירה להילקח מהם. זאת, משום שהחל מ-1 ביוני תבחר המדינה עבורם את מקום ההשקעה. הבחירה תהיה אקראית, ולא בטוח שתהיה הטובה ביותר עבור הילדים. הדבר עלול לעלות להורים בבוא היום בכמה אלפי שקלים - הבדל שיכול להיות חשוב מאד במועד המשיכה, גיל 18 או 21. כעת עומדים הורים רבים מול הצורך לקבל החלטה מהירה.

במסגרת התכנית מעבירה המדינה באמצעות המוסד לביטוח לאומי 50 שקל לחודש עבור כל ילד. התשלום מועבר גם רטרואקטיבית עבור ילדים שנולדו החל ממאי 2015. הכסף מופקד מדי ה-20 בחודש בחשבון מיוחד על שם הילד, עד שיגיע לגיל 18. כשיגיע הילד לגיל 18 יתווסף לחיסכון מענק בסך 500 שקלים. בסך הכול, תעביר המדינה לחיסכון 11,350 שקלים שיעמדו לרשות הילד החל מגיל 18 (ניתן לדחות את המשיכה לגיל 21) בתוספת הריבית שיצברו, בניכוי מס רווחי הון. לסכום החיסכון החודשי הזה יכולים ההורים להוסיף 50 שקלים נוספים מדמי הביטוח הלאומי ובכך להכפיל את סכום החיסכון. ההורים מתבקשים לבחור בין הפקדה בקופת גמל או חשבון בנק נושא ריבית. הבנקים וקופות הגמל מציעים מסלולים שונים וכל בחירה ביניהם טומנת בחובה מידה שונה של סיכון ותשואה.

פתיחת שנת הלימודים תשע"ז בבית הספר יד מרדכי בבת ים. ראובן קסטרו
וכל בחירה ביניהם טומנת בחובה מידה שונה של סיכון ותשואה. ילדות בפתיחת שנת הלימודים בבית הספר/ראובן קסטרו

ההבדל העיקרי בין קופת הגמל להפקדה הבנקאית הוא ברמת הוודאות: הכסף המופקד בקופת הגמל מופקד בניירות ערך סחירים, שערכם משתנה על פי המצב בשוק, כלומר הבורסה. הבנק, לעומת זאת, מחוייב להעניק את הריבית שנקבעה בתכנית, וביום ההפקדה הראשון יודעים ההורים כמה בוודאות גבוהה יעמוד בבוא העת לרשות ילדיהם. כאן המקום להרגיע: ההימור שבבחירה בין המסלולים השונים אינו גדול והסיכון לטעות יכול לעלות לכל היותר כמה אלפי שקלים. חשוב גם להבהיר - מחירה של טעות בתחזית אינו גורלי, וההבדל בין התשואות אינו דרמטי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בין הבנקים המשתתפים בתכנית קיימת תחרות והתנאים אינם אחידים: אם בחרתם במסלול הבנקאי כדאי להיכנס לאתר משרד האוצר ולהשוות בין הריביות שמציעים הבנקים בכל מסלול. במסלול הסולידי ביותר מציעים הבנקים הצמדה מלאה של ההפקדות למדד המחירים לצרכן, בריבית המגיעה ל-1.85% לשנה. זו ריבית נמוכה אמנם אבל המסלול שומר על ערכו הריאלי של החיסכון שלא יישחק כתוצאה מהאינפלציה, למעט שחיקת ערך של סכום ההפקדה ביום בו הוא מתקבל מהביטוח הלאומי.

גובה הריבית משתנה בהתאם לגיל הילד, מפני שזה מה שקובע את תקופת החיסכון, ותנאי ההצמדה והבנקים מציעים מסלולים שונים: ריבית קבועה לכל התקופה, ריבית משתנה או חיסכון צמוד מדד.

הסיכון משתלם?

הבנקים מציעים גם מסלול שבו יש נקודות יציאה בכל חמש שנים, ובכל נקודה אפשר להחליט על העברת הכסף לקופת גמל. במסלול זה מציעים הבנקים ריבית נמוכה באופן משמעותי לעומת המסלול הסגור ליציאה. נקודות היציאה מאפשרות מעבר לקופת גמל אבל לא מעבר לבנק אחר.

בריבית של 4% לשנה, שאותה מציעים היום הבנקים דיסקונט ופועלים, יעמדו לרשות הילד כ-15,940 שקלים לאחר 18 שנים. למרות שתשואת קופת הגמל אינה מובטחת, הניסיון מלמד שבמקרה של חיסכון לטווח ארוך, הסיכון משתלם: קופות הגמל נתנו בדרך כלל תשואה גבוהה פי כמה מהריבית הבנקאית.

סניף בנק דיסקונט בירושלים אשר נמצאו בו מזומנים שעל פי החשד בן אליעזר לא דיווח עליהם, יוני 2014. טלי מאייר
ריבית של 4% לשנה. סניף דיסקונט בירושלים/טלי מאייר

מי שבוחרים במסלול קופת הגמל לא יוכלו להתחרט במהלך הדרך ולעבור למסלול בנקאי. במסלול זה אפשר לבחור בחמישה מסלולים שונים. שניים מהמסלולים בנויים לשומרי מצוות יהודים ומוסלמים, ומסלולים אלה מותאמים לאיסורים דתיים בתחומי נטילת ריבית והיתר עסקה. שלושת המסלולים האחרים מתאפיינים בדרגות של סולידיות: סיכון נמוך המציע שמירה מרבית על ערך החיסכון עם סיכוי נמוך יותר לתשואה גבוהה, סיכון גבוה שמאחוריו השקעות נועזות יותר, בעיקר במניות, עם סיכוי לתשואה גבוהה ומסלול בסיכון בינוני. במהלך תקופת החיסכון ניתן לעבור בין המסלולים השונים. ההמלצה הקבועה היא להעדיף את המסלול בעל הסיכון הנמוך ככל שהחיסכון קרוב לתקופת הפדיון, כלומר, ככל שהילד מתקרב לגיל 18 או 21.

להשוות בין ריביות הבנקים ותשואות קופות הגמל

ההורים יוכלו לבחור בין שורה של מנהלי קופות גמל, וגם כאן הבחירה לא פשוטה. בניגוד לבנקים המתחייבים לריבית מסויימת, אף אחת מחברות הניהול אינה יכולה להתחייב לתשואה. אבל באתר משרד האוצר ניתן להשוות בין התשואות שהציגו המנהלים השונים לפחות בחמש השנים האחרונות. מקובל לחשוב שמנהלים שהציגו בעבר תשואה גבוהה לאורך זמן, הם מנהלים טובים שימשיכו גם בעתיד להציג תשואה כזו. חמישה מבין מנהלי קופות הגמל הרשומים באתר הצליחו בחמש השנים האחרונות להשיג תשואה כפולה מהריבית הבלתי צמודה הגבוהה ביותר שמציעים הבנקים לתקופת חיסכון של 18 שנים: אלטשולר שחם, פסגות, אנליסט הראל ואינפיניטי. הצחת העבר אינה ערובה להצלחות בעתיד אבל זוהי הדרך היחידה כמעט שיש בידי החוסך להבחין בין המנהלים השונים.

לאחר שבחרתם בין קופת גמל לבנק – היכנסו לאתר משרד האוצר והשוו בין הריביות שמציעים הבנקים במסלול שבחרתם, ובין התשואות שהציגו קופות הגמל. בחרו בבנק המציע את הריבית הגבוהה ביותר, ורצוי לבחור בקופת הגמל שהציגה בעבר את הביצועים המשופרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully