וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרדף אחר הכסף בעיצומו: לאן הולכת פרשת פישמן?

11.6.2017 / 8:05

לאחר החרמת הנכסים, חייבים נושיו של הטייקון לשעבר לנסות להתחקות אחר נכסים וכספים שאולי הוסתרו, וללחוץ על בני משפחה אחרים שלו לשאת לפחות בחלק מהחובות הנותרים. אחרי שהפועלים הודיע שהוא תומך בפשיטת רגל, נותר לראות מה תהיה עמדתם של יתר הבנקים ושל רשות המסים

צילום: מאצ'י הוף עריכת וידאו:ניר חן

בנק הפועלים אינו נוהג לפרסם את החלטות מועצת המנהלים שלו, ובוודאי שאינו שולח לעיתונות תכתובת בין הנהלת הבנק לעורכי דין המטפלים בלקוחותיו. אבל ביום חמישי הפיץ הבנק לתקשורת צילום סלולארי של מכתב שנשלח בצהרי היום למנהל המיוחד של נכסי פישמן, עו"ד יוסי בנקל.

"הננו להודיעך כי ההצעה בדבר הסדר נושים של החייב שהועברה אלינו אינה מקובלת על בנק הפועלים. עמדתו של בנק הפועלים הייתה והנה שיש לנקוט בכל האמצעים המשפטיים נגד החייב, לרבות קידום הליכי פשיטת רגל כנגדו". החייב הוא אליעזר פישמן, וחובו לבנק כשני מיליארד שקלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפרסומים על התנגדות הבנק להסדר עם הטייקון לשעבר הם תוצר עבודתו של היועץ האסטרטגי להנהלת הבנק. המכתב עשה את הכותרות המתבקשות, אבל הוא היה צפוי ואינו אמור לשנות את תכניותיו של בנקל: להגביר את הלחץ על בני משפחתו של פישמן ולנסות לאתר כספים ונכסים נוספים שניתן להעביר לנושים. לדרישה להכריז על פישמן פושט רגל יש בעיקר משמעות טקסית – משום שבכל מתווה אפשרי איבד פישמן את נכסיו האישיים ופרש מעסקים.

בנק הפועלים הוא הנושה העיקרי של פישמן ונחשב לאחראי הראשי לתספורת החובות שתעלה לציבור קרוב ל-1.6 מיליארד שקלים. לאחר שהוחרמו כל נכסיו, חייבים נושי פישמן ועו"ד בנקל לנסות להתחקות אחר נכסים אישיים שאולי הוסתרו, וללחוץ על בני משפחה אחרים לשאת לפחות בחלק מהחובות הנותרים. המרדף עלול להיות ארוך ומתסכל. הסדר בהסכמה עשוי לחסוך זמן וכסף מכל הצדדים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המכתב שהפיץ בנק הפועלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבל הסדר החוב של פישמן אינו הבעיה הדחופה ביותר של בנק הפועלים. הביקורת הציבורית על התנהלות הבנק בפרשה, והדרישה בכנסת להקים ועדת חקירה שתבחן את האירועים שהביאו לקריסה (שהמפקחת על הבנקים הבהירה בשישי שהיא חוזרת בה מעמדתה המקורית ותומכת בה) עשויים לזעזע את הקרקע מתחת לרגליהם של בכירי הבנק בהווה ובעבר. ההתנגדות המיוחצנת להסדר עם פישמן היא חלק מאסטרטגיה תקשורתית שנועדה להפוך דף ביחסים של הבנק עם הציבור.

הסכם סופי – רק בעוד כמה חודשים

עו"ד בנקל לא ציפה שמסמך העקרונות שהציג לנושיו של פישמן יתקבל כלשונו. נראה שהוא אף קיווה לקבל מהבנקים ומרשות המסים רוח גבית לחזור וללחוץ על פישמן ומשפחתו "לתרום" לקופת ההסדר סכומים גדולים יותר. חלק גדול מהסכומים שנכללו בהסדר אמורים להתקבל רק בעוד חמש שנים, בכפוף להנחות שספק רב אם יתקיימו.

בימים הקרובים צפויות להתקבל תגובות יתר הבנקים וכן של רשות המסים. כולם יתנו את הסכמתם להסדר עם פישמן בשיפורים והגדלת הסכומים שייגבו מפישמן ומשפחתו. בסביבתו של בנקל מעריכים שההסכם הסופי יושג רק בעוד כמה חודשים. בדרך עשוי פישמן לזכות במעמד של פושט רגל. המשמעות העיקרית – הוא יזדקק לאישור מיוחד ליציאה מישראל ולא יוכל להחזיק בכרטיס אשראי או ליהנות מזכות למשיכת יתר בבנק. לפחות לא בבנק הפועלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully