וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרי, קפוא או בקופסת שימורים? בדקנו איך הכי משתלם לאכול תירס

קלח תירס הנאכל ישר מהשדה נחשב בעיני רבים למעדן מלכים, אבל רוב התירס הטרי המגיע לחנויות בארץ מאכזב את הלקוחות באיכותו. בדקנו למה בעצם זה קורה ואיך הכי כדאי לקנות ולאכול את המעדן הצהוב

צילום:אבי כהן עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו - האפליקציה שבודקת את טריות הפירות והירקות)

הקיץ כבר כאן, עונת התירס החלה וזמינות הקלחים הטריים המדפים גבוהה. למרות זאת, מתברר שמרבית הישראלים מעדיפים לצרוך תירס דווקא מקופסאות שימורים.

החקלאים בישראל מגדלים כ-50 אלף טון תירס בשנה. מתוך הכמות הזו רק עשרת אלפי טון תירס משווק בצורתו הטרייה לצרכנים, ארוז במגשיות או בתפזורת. שאר התוצרת נמכרת לתעשיית הקפואים והשימורים בישראל.

עוד בעסקים

שער הדולר צנח - אז למה מחירי הבגדים והנעליים דווקא קפצו?

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

התירס הוא בין הירקות הבודדים שלא מיוצא מישראל בשל חוסר כדאיות. "המים בארץ מאוד יקרים ואין גשמי קיץ, לכן קשה לנו להתחרות בתירס שגדל באירופה", אומר אברהם גלבוע, אחראי מדור גידולי שדה בארגון מגדלי הפלחה. "לאחרונה גם שערי מטבע החוץ הנמוכים הכריעו את השוק וכל התירס שגדל בארץ הולך לתעשייה המקומית".

נתוני חברת המידע "סטורנקסט" לשנת 2016 מעלים כי 70% ממכירות הירק הוא תירס בקופסאות שימורים לעומת כ-20% תירס טרי, ו- כ10% תירס מוקפא. משמע, רוב הצרכנים מעדיפים לאכול תירס מקופסת שימורים על פני תירס טרי או קפוא. נתון זה ככל הנראה לא יפתיע אתכם אם אתם נמנים עם אוהבי התירס - ודאי יצא לכם להתאכזב מהאיכות הירודה של התירס הטרי שנמכר כיום ברוב הרשתות והחנויות בארץ.

"לאכול תירס טרי מהשדה זה הדבר הכי טעים שיש בעולם, הבעיה שלנו היא שרשרת השיווק והאספקה. עד שהתירס מגיע למדפי החנויות הוא מזדקן ומתעייף", אומר גלבוע. "אני מעריך שלוקח משהו כמו יומיים מהרגע שהתירס נקטף ועד שהוא מגיע למדפים, ובמהלך הזמן הזה יתכן שהוא לא נמצא בקירור. כמו כן, תירס שנארז במגשיות נחתך בקצוות, מה שפוצע אותו וחושף אותו להתייבשות – זה כמו שהיו חותכים את הקצוות של מלפפון ומוכרים אותו".

בניגוד לתירס הטרי שמגיע אלינו עייף, לטענת התעשיינים, התירס המוקפא נארז ועובר את תהליך ההקפאה כמה שעות בלבד לאחר הקטיף. "עדיף לצרוך את התירס כשהוא טרי מאוד ולא ישב הרבה זמן על מדפי הסופר, ארוז בוואקום או קפוא", אומרת עלינה סגל, דיאטנית קלינית. "היות שהקפאת תירס מאד סמוכה לשלב הקטיף הערכים התזונתיים שלו נשמרים בצורה המיטבית ביותר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תירס פרי גליל ויכין שולטים בשוק שימורי התירס/מערכת וואלה!, צילום מסך

ומה עם התירס המשומר המועדף על הישראלים? "הצורה המשומרת עדיפה הרבה פחות בגלל תוספת של ביספינול A כציפוי לדפנות הקופסה", אומרת סגל. "כמו כן,
המוצרים מומלצים פחות בגלל תוספת של מלח שמשמר את המוצרים ורשום בערכים התזונתיים כנתרן. ברוב קופסאות השימורים ישנה גם תוספת שתורמת לשימור הירק גם כן והיא פחות בריאה, אלא אם כן צוין מפורשות על הקופסה שאין בה תוספת סוכר".

אז מסתבר שעדיף לאכול את התירס טרי מהשדה או מוקפא, אבל מה משתלם לנו יותר בכיס? בדקנו את מחירי המותגים המובילים בארץ לתירס טרי, מוקפא ומשומר. מחירו הממוצע של קילוגרם תירס טרי עומד בעונה על שמונה שקלים - ירק יקר ביחס לירקות בסיס ועוד בהתחשב בעובדה שרוב המשקל שלו הוא בכלל הקלח שנזרק לפח ולא גרעינים האכילים. אולם מתברר שביחס לתירס הקפוא הוא משתלם יותר.

שוק הירקות הקפואים נשלט כיום על ידי המותג "סנפרוסט" של תנובה. "קלחוני תירס מוקפאים" או "גרעיני תירס מוקפאים" של המותג נמכרים במחיר של 1.49 שקלים בממוצע ל-100 גרם, כך על פי נתוני האתר MYSUPERMARKET. לאחרונה השיקה החברה מוצר "קלחוני תירסSUPER SWEET " בעל מתיקות טבעית גבוהה ועל אף זאת יש בו פחות קלוריות שנמכר ב-1.19 שקלים במחיר מבצע, וב-1.99 במחיר רגיל ל 100 גרם.

תירס קפוא. ברוך נאה,
שוק הירקות הקפואים נשלט כיום על ידי המותג "סנפרוסט"/ברוך נאה

בשנים האחרונות נכנסו לקטגוריית המוקפאים גם המותגים הפרטיים, כשהבולטים שבהם הם רמי לוי ושופרסל. מחירם של קלחוני תירס מוקפאים של שופרסל הוא 1.49 שקלים ל-100 גרם, ומחירם של גרעיני תירס מוקפאים של רמי לוי עומד על 1.16 שקלים ל-100 גרם.

המותגים ששולטים כיום בשוק שימורי התירס הם "פרי הגליל" ו"יכין". המותגים הפרטיים של שופרסל ורמי לוי נכנסו גם הם לקטגוריה זו ומתחרים בה ברמת המחירים. מחירם של גרעיני תירס בקופסה נע סביב 1.15 שקלים ל-100 גרם נטו לאחר סינון.

נראה שהצורה המשתלמת ביותר לצריכת תירס היא גרעיני תירס מוקפאים או בקופסת שימורים מכיוון שהתשלום הוא עבור מוצר הגרעינים בלבד ללא הקלח. מה כדאי יותר מבחינת הטעם? תחליטו אתם.

  • עוד באותו נושא:
  • תירס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully