וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מילון המושגים הגדול: הציעו לכם השקעה ללא סיכון? כך תיזהרו ממלכודות

2.8.2017 / 8:00

גם אם אתם חושבים שלא - אתם משקיעים: בקופות הגמל, בביטוח המנהלים, בקרן ההשתלמות או בקרן הפנסיה. אז איך יודעים אם ההשקעה מסוכנת? הדר חורש מתרגם לעברית את כל המושגים הכלכליים שתמיד איימו עלינו. מדור חדש

אדם עם מחשבון. ShutterStock
אדם עם מחשבון/ShutterStock

אחד הפרמטרים העיקריים אותו בוחן משקיע לפני קבלת החלטה להעביר כסף לצורך השקעה כלשהי - הוא הסיכון. הסיכון בהשקעה הוא האפשרות שהמשקיע לא יקבל את כספו בתוספת התשואה המובטחת או המקווה, במועד בו הוא יבקש למשוך את כספו. המרכזיות בשיקול הזה הופכת את אומדן הסיכונים לפרק החשוב ביותר בתורת הבנקאות וההשקעות.

כדי לחשב את הסיכון שמציבה השקעה מסוימת בפני המשקיע, נבחנים מספר גורמים. אחד המבחנים הבולטים של אפיק השקעה מסוכן הוא התנודתיות שלו, אשר מחושבת על פי סטיית התקן של שערים.

קל לראות זאת כאשר מסתכלים על גרפים של ניירות ערך. למשל, ככל שגרף השערים מזגזג יותר - סטיית התקן ורמת הסיכון של נייר הערך גבוהה יותר. משקיע בנייר ערך, שערכו יורד ועולה בשיעורים חדים, יתקשה לנחש מה יקבל בחזרה ביום בו ירצה למכור את כספו.

איגרות חוב - מה יותר בטוח?

התנודתיות אינה המדד היחיד. מומחים להערכת סיכונים יבדקו הרבה יותר מגרפים. כאשר משקיעים באיגרות חוב, למשל, יבדקו המומחים מה הביטחונות שיש בידיהם, במקרה שבעלי החוב לא יעמדו בהחזרים. איגרות חוב של המדינה, לדוגמא, נחשבות בטוחות יותר מאיגרות חוב שהנפיקה חברה פרטית. איגרות חוב לטווח של שנה, מסוכנות פחות מאיגרות חוב לטווח של שנים רבות.

אומדן הסיכונים בהשקעה במניות דורש ניתוח מדוקדק של עסקי החברה שאת מניותיה מבקשים לקנות. ניתוח של סיכונים בהשקעות הוא אמנם עניין למומחים, אבל כמעט כל אחד נתקל או יכול להיתקל בשאלה לגבי הסיכון שהוא מבקש לקופת הגמל, קרן ההשתלמות, קרן הפנסיה, ביטוח המנהלים או תיק ההשקעות המשפחתי.

בשפה פשוטה אומר לנו היועץ: אני הולך עכשיו למלא את החיסכון שלכם בדברים שנקראים "ניירות ערך". על המדף שלי יש מגוון של מוצרים, מסודרים לפי רמות סיכון שונות: ניירות ערך בסיכון נמוך הם לרוב איגרות חוב של המדינה או של מדינות יציבות אחרות, שאין כמעט סיכוי שלא יחזירו חובות; ניירות ערך בסיכון נמוך ביותר הם איגרות חוב לטווח מאד קצר של חודשים או שנה אחת בלבד.

עוד אומר היועץ: במדף בעל סיכון גבוה יותר, יש איגרות חוב שהנפיקו חברות - שלהערכת המוכר הן גדולות ויציבות; ובהמשך, ברמות גבוהות יותר, יש מניות הנחשבות יציבות יותר ופחות. כשאנחנו מתבקשים לבחור ברמת הסיכון המועדפת, לא מצפים מאיתנו לבחור את ניירות הערך - אלא את רמות הסיכון של ניירות הערך שסוכן ההשקעות יכניס לסל שלנו.

עוד באותו נושא

מילון המושגים הגדול: משכנתא בריבית פריים - מציאה או מלכודת?

לכתבה המלאה
חישוב הכנסות והצעות של בית עסק. ShutterStock
חישוב הכנסות והצעות של בית עסק/ShutterStock

לאיזו מטרה החיסכון?

לא כדאי לבצע שום השקעה בתחום שאינו מוכר לכם היטב, או שיש לכם המלצה לגביו ממישהו מוכר ואמין עליכם. סימן האזהרה הבולט ביותר להשקעות מסוכנות כאלה, הוא הבטחה לתשואה גבוהה במיוחד בסיכון קטן מאוד או ללא סיכון כלל

התשובה לשאלה מה רמת הסיכון הרצויה לנו, תלויה בעיקר במטרת החיסכון ובמועד בו אנו עשויים להזדקק לכסף. אם ההשקעה היא לטווח קצר בלבד, לא כדאי להשקיע בסיכון גבוה; כי כאשר גרף התשואה מתנדנד קשות - ייתכן שהוא יהיה למטה ביום בו נבקש לפדות את הכסף.

לשיקול הזמן יש חשיבות מיוחדת בתכנון החסכונות הפנסיוניים: ככל שאתם קרובים יותר לגיל הפנסיה, עדיף לבחור במסלולי חיסכון בעלי סיכון נמוך יותר. אנשים צעירים הרחוקים מגיל הפנסיה, עשויים להעדיף מסלולים בכלי סיכון גבוה יותר, שלרוב נושאים תשואה גבוהה יותר לאורך זמן.

אבל לא כל החסכונות שלנו נועדו לפנסיה, ולא כל מי שמציע לציבור מסלולי השקעה, טורח לגלות את האמת על הסיכונים הכרוכים בהצעה. יש בשוק חברות המציעות חדשות לבקרים תשואות נהדרות בהשקעות נדלן בישראל ובחו"ל, קידוחי נפט ואופציות מסוגים שונים. לעתים קרובות מדי מדובר במלכודות, שאותן ניתן לזהות בקלות.

כלל האצבע הוא: לא כדאי לבצע שום השקעה בתחום שאינו מוכר לכם היטב, או שיש לכם המלצה לגביו ממישהו מוכר ואמין עליכם. סימן האזהרה הבולט ביותר להשקעות מסוכנות כאלה, הוא הבטחה לתשואה גבוהה במיוחד; וניסיון של המוכר לשכנע אתכם שמדובר בהשקעה בסיכון קטן מאוד או ללא סיכון כלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully