וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך קריסתה של חברת טבע תשפיע על הכיס שלנו?

6.8.2017 / 8:43

הגופים המוסדיים הפסידו 1.4 מיליארד שקל כתוצאה מנפילת טבע, אך ההשפעה על הפנסיה עתידה להיות מינורית. החשש האמיתי הוא מעלייה באבטלה והפסד הכנסות ממסים. פרשנות

צילום: קובי אליהו, עריכה: ניר חן
טבע היא אחד ממשלמי המסים הגדולים במשק, המשלמת מס הכנסה בהיקף של כ-2 מיליארד שקל בשנה. השנה, ככל הנראה, לא תשלם טבע מסים על רווחיה, מפני שהיא כבר עתה רשמה הפסד של 21 מיליארד שקל

(בווידאו: הכלכלן אלדד תמיר מדווח על קריסת טבע במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS)

הצניחה הדרמטית במניית טבע עלתה עד כה לחסכונות הפנסיה בישראל כ-1.8 מיליארד שקל. טבע כבר מזמן אינה "מניית העם" - משקיעי הבורסה ממעטים לסחור בה, אבל היא עדיין חלק מתיק ההשקעות של קרנות פנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות וקרנות נאמנות. חלק מהקרנות מחזיקות במניה בגלל שהן מחויבות להחזיק בהרכב מניות דומה להרכב מדדי הבורסה, שטבע היא חלק מהן.

בסך הכל החזיקו משקיעים ישראלים ערב המפולת במניות טבע בהיקף של 1.4 מיליארד דולר, שהתכווצו בתוך שני ימי מסחר ל-900 מיליון דולר. למרות הסכומים הגדולים האלה, צפוייה ההשפעה של המפולת על תשואות הגופים המוסדיים להיות שולית. ההשפעה צפויה להיות ירידה בשיעור של כ-0.2% מהתשואה.

אולם למשבר בטבע עלולות להיות גם השלכות אחרות על המדינה ואזרחיה. טבע היא אחד ממשלמי המסים הגדולים במשק, המשלמת מס הכנסה בהיקף של כ-2 מיליארד שקל בשנה. השנה, ככל הנראה, לא תשלם טבע מסים על רווחיה, מפני שהיא כבר עתה רשמה הפסד של 21 מיליארד שקל. ההפסד הזה עשוי להיות "מנוצל" להקטנת המסים שהחברה תשלם גם בשנים הבאות. כאשר קטנות הכנסות הממשלה ממסים, היא מחפשת מקורות מימון חליפיים, ואלה, בדרך כלל, כיסי האזרחים.

השלכה חמורה נוספת בעקבות קריסתה של ענקית התרופות היא על התעסוקה בישראל. רשמית הודיעה טבע על תוכנית פיטורים של 350 עובדים בארץ, אולם המספר רחוק מלהיות סופי. תוכנית ההתייעלות כוללת סגירה של מפעלים ופיטורי 7,000 עובדים ברחבי העולם. בישראל מעסיקה טבע כ-7,000 עובדים, והיא אחראית להעסקה משנית של כ-40 אלף עובדים משניים נוספים, המספקים לה שירותים ומוצרי משנה. כך שאפשר להעריך שצמצומים ותוכניות התייעלות בטבע מאיימים על תעסוקתם של אלפי עובדים במפעליה ובחברות קשורות.

הודעתה של טבע מגיעה בתקופה שבה מדדי התעסוקה בישראל, שהיו עד כה מצוינים, מגלים סימני תפנית. לאיום הפיטורים הקשורים בטבע מצטרפים בימים אלה סגירת מפעל ויסוניק בקריית גת, חשש לפיטורים של עובדים כתוצאה מהשבתת מפעל האמוניה בישראל ועוד.

מפעל טבע בכפר סבא. דרור עינב
אפשר להעריך שצמצומים ותוכניות התייעלות בטבע מאיימים על תעסוקתם של אלפי עובדים/דרור עינב

מכירות מוצר הדגל של החברה צפויות להתכווץ בעשרות אחוזים

ויש גם חדשות טובות: טבע לא חייבת סכומים משמעותיים לבנקים בישראל; ואם היא תתקשה לעמוד בחובותיה, כפי שחוששים רבים, הבנקים הישראלים אינם צפויים לספוג את הפגיעה

השלכות המשבר על הייצוא אינן ברורות. טבע נמנית עם 10 היצואנים הגדולים בארץ, ומגדירה את עצמה כיצואן מספר 1 בישראל. מוצר הדגל של החברה, תרופת הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה, מיוצר בישראל, נמכר ב-4 מיליארד דולר לשנה ואחראי לחלק גדול מרווחי החברה. מכירות אלה צפויות להתכווץ בעשרות אחוזים, וזהו חלק גדול מהמשבר העובר על טבע כבר כעת.

ויש גם חדשות טובות: לא פעם אנחנו משלמים את מחיר המשבר בחברות ענק דרך חשבון הבנק. החברה הנקלעת לקשיים מתקשה להחזיר חובות, והבנקים, שהם בבעלות הציבור בישראל, נאלצים לספוג הפסד על הלוואות שנתנו.

למרבה המזל, הפעם טבע לא חייבת סכומים משמעותיים לבנקים בישראל; ואם היא תתקשה לעמוד בחובותיה, כפי שחוששים רבים, הבנקים הישראלים אינם צפויים לספוג את הפגיעה.

הסיבה לכך היא שטבע פשוט גדולה על הבנקים הישראלים, וכאשר היא יצאה למסעי הרכישות והמיזוגים שלה - היא מימנה את הלוואות המיליארדים באמצעות הלוואות מבנקים זרים, והנפקות אגרות חוב לגופים מחו"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully