וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך ליזם המתחיל - מה צריך לדעת כשפותחים עסק קטן

אור סויד

15.8.2017 / 11:48

ניהול עסק עצמאי אינו דבר פשוט ורבים מגיעים אליו בלי ידע מספק ונתקעים במציאות כלכלית קשה ורגולציה מחמירה. אספנו כללי אצבע שיעזרו לכם להתמודד עם הקושי

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

פתיחת עסק עצמאי היא עניין הדורש מחשבה ותכנון – והדבר נכון במיוחד במציאות הכלכלית המורכבת בישראל. בשנת 2016 נרשמה אמנם עלייה במספר העסקים שנפתחו – כ-55,300 עסקים חדשים, אך מספר העסקים שנסגרו באותה שנה המריא אף הוא לשיא חדש – כ-43,500. חישוב פשוט מגלה שבממוצע, בכל שבוע 836 בעלי עסקים בישראל תולים את הנעליים ועוברים לחפש חלום חדש.

בעולם שבו שולטות הרשתות הגדולות שמציעות מאות סניפים בזמינות נוחה, כמעט בלתי אפשרי לבעל עסק קטן להציע מחיר אטרקטיבי יותר, שיתחרה במחירי ההפסד שיכולות לספוג הרשתות. ואם לא די בכך, המדינה לא עושה חיים קלים ליזמים ומערימה קשיים בדמות ביורוקרטיה מתישה ורגולציה בעייתית. במאי האחרון הודיע משרד הכלכלה כי פטור מדיווח מע"מ במועד חיוב העסקה למועד קבלת התמורה בפועל יינתן לעסקים בהיקף של עד 5 מיליון שקל, לעומת 2 מיליון שקל בעבר. המהלך אמנם מקל על בעלי עסקים בכך שהמע"מ ייגבה מהם בסמוך למועד קבלת התשלום מהלקוח ולא בעת סגירת העסקה, אך לא מצליח להתגבר על מצוקת האשראי של בעלי עסקים מול הבנקים, הפוגעת ביכולתם להתפתח.

אל החסמים האלה שמציבים הבנקים והמדינה מצטרפת העובדה שהיזמים המתחילים מתמודדים לעתים גם עם בעיות הנובעות מהיעדר חינוך מתאים, אי ידיעת החוקים בעולם העסקים ומהגדרת מטרות לקויה המולידה תכנית עסקית מעורפלת. תוסיפו לכל זה חוסר סדר בניהול עובדים, זמן ומשימות וקיבלתם כאוס מושלם שסופו ידוע מראש.

אז על מה אסור לוותר כשפותחים עסק ועל מה כדאי להתעקש? הנה 8 כללי אבצע להתנהלות נכונה, למי שרוצה להצליח בעסק שתמיד חלם עליו.

עוד באותו נושא

הבוס עולה על העצבים? לא בטוח שעצמאות זה יותר טוב

לכתבה המלאה

מה מרגש אותך?

יש להבין בדיוק מהו הדבר שלא משעמם אותך אף פעם, הדבר שגורם לך לחייך כל בוקר, הדבר שאתה כבר רוצה לקום עבורו כל בוקר מחדש, הדבר שיאפשר לך להתפתח ולהסתקרן מחדש. ברגעים קשים, רצוי להיזכר בסיבה שבגללה התחלתם במיזם ולתת לה להניע אתכם קדימה.

מה השוק אומר?

יש לבחון היטב את השוק, האם יש מתחרים והאם ניתן ליזום את הדבר שאותו אתם מעוניינים ליזום לפי החוקים/ רגולציה של המדינה בה מוקם העסק. בנוסף, יש לבחון האם המיזם העתידי נראה מוצלח גם בעיני הלקוחות העתידיים. רצוי לעשות סקר דעת קהל מצומצם לכל פלחי הגילאים והאוכלוסיות כדי לדעת האם הרעיון מתאים ללקוחות הפוטנציאלים. כמו כן יש לבצע פיילוט על נסיינים כדי לבחון היטב את המוצר לפני יציאתו לשוק וכמובן לקחת בחשבון את הוצאות הפיילוט.

ניסיון הוא המורה הטוב ביותר

במקביל לפיתוח הרעיון העסקי, יש לעבוד ולעסוק בעבודה המשלבת את כל המרכיבים להתנהלות שוטפת בהקמת מיזם, כגון: ניהול חשבונות, מלאי מחסן, שיווק ומכירות, שילוח וכו'. כדאי להתנסות בעבודה מסוג זה אפילו בתור שכיר במשכורת נמוכה, זאת כדי ללמוד את המערכת מלמטה ולמזער הפסדים.

אנשי עסקים לוחצים ידיים. ShutterStock
שת"פים מעלים את סיכויי ההצלחה/ShutterStock

זמן זה כסף

סדר וארגון הם קריטיים להצלחת כל פרויקט. חשוב לעבוד בצורה מאורגנת ולנהל את הזמן באופן יעיל, לרכז את כל הפגישות ביומן, לזמן את המשתתפים לפגישה דרך המייל, לתאם פגישות בהתאם לאזור גיאוגרפי, להשאיר מרווח בין פגישה לפגישה ולתעד את מה שנאמר בהן. כמו כן כדאי לרכז את המידע הארגוני בדוחות אקסל ותוכנות ניהול מידע ולתזמן ביומן שעתיים בכל יום שיוקדשו לעבודה משרדית, כדי לתעד ולהזין את העבודה שנעשתה עד כה ולעדכן את סטטוס המיזם. כך נימנע מעבודה כפולה והלקוחות ירגישו שהם עובדים עם יזם מנוסה ומקצועי.

לא להתבייש לשאול

לפחות בשנה הראשונה, חשוב לעבוד עם רואה חשבון שילווה את המיזם. חשוב להיפגש איתו אחת לשבוע-שבועיים ולאחר שנה להוריד את התדירות לאחת לחודש. הליווי הכלכלי הוא קריטי כדי להישאר עם היד על הדופק ולהבין כל יום מה מצב המיזם בהקשר של רווח והפסד, האם העיסקה שעל הפרק כדאית, האם התוכנית העסקית מיושמת ועוד.

השטח לא משקר

בכל הזדמנות כדאי ורצוי לצאת לשטח, לבקר לקוחות, לבקש מהם פידבקים על טיב השירות והמוצר- כך תוכלו להפיק לקחים ולהשתפר בעתיד. קשר שוטף ואישי עם מקבלי ההחלטות, לקוחות אסטרטגיים ולקוחות רגילים, יקבע אם המיזם יקבל את תמיכתם או לא, ולפיכך תוכלו להעריך את הצלחתו.

טובים השניים ואף השלושה

כדאי לחפש שת"פים אסטרטגיים עם בעלי אינטרס דומה. השלם גדול מסך חלקיו ואיחוד כוחות כזה יכול לקדם את המיזם בקצב מהיר יותר מעבודה של אדם אחד. שווה לפקוח עיניים בזירה העסקית ולשלב זרועות עם יזמים ותיקים עם קשרים טובים שיכולים לתרום למיזם החדש מניסיונם. שת"פ יכול בהחלט לקצר דרך ארוכה שאחרים כבר עשו.

להישאר עם היד על הדופק

קיבעו מראש ישיבה חודשית עם השותפים במיזם על מנת להתעדכן בסטטוס הנוכחי של המיזם, לבצע סיעור מוחות על ייעול העסק ולהעלות רעיונות חדשים. שיח פנימי לא מספיק - הברקות פורצות דרך, עולות תמיד כשמדברים על הדברים עם אחרים.

הכותב הוא יזם ובעלי קבוצת אור סויד, המשקיעה ומסייעת לסטרטאפים ועסקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully