וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבוס עולה על העצבים? לא בטוח שעצמאות זה יותר טוב

16.5.2016 / 15:17

רבים חולמים על להיות בעלי עסק עצמאי מתוך מחשבה שמדובר בדרך קלה לעשות כסף ללא התמודדות עם מנהלים. במציאות, מדובר בעבודה קשה הדורשת משמעת עצמית ותשוקה. האם כדאי לכם לצאת לחופשי?

מערכת וואלה!

נמאס לי שיש לי בוס על הראש, נמאס לי לעבוד בשביל אחרים - שכירים רבים חולמים להפוך לעצמאים כי זו נראית להם אופציה קלה ומהירה יותר להרוויח כסף. אז אם מדובר בדרך פשוטה להתפרנס ואף להתעשר שרבים מאיתנו חולמים עליה, מדוע אנחנו שומעים על כל כך הרבה עסקים שנסגרים ועצמאים שנכנסים לחובות?

"הבעיה נעוצה בכך שאנשים חולמים להיות עצמאים מהסיבות הלא נכונות", מסבירה יפית כהן, מומחית לניהול וקידום קריירה ומאמנת עסקים. "גברים רבים שאני פוגשת חולמים להיות עצמאים בשלושה תחומים עיקריים – נד"לן, שוק ההון ו"לפתוח מקום" כגון פאב מסעדה וחנות. מדוע? כי זו נראה להם דרך קלה להשיג כסף. לעבוד מעט ולהרוויח הרבה. וזו טעות נפוצה".

מתברר, ואין צורך ללכת למחקרים, מספיק להסתכל למציאות בעיניים, שלפתוח עסק ולהתנהל בו בצורה עצמאית בלי "בוס על הראש", זו ממש לא אופציה קלה או מהירה יותר להרוויח כסף. להיפך במרבית המקרים היא אפילו קשה, ארוכה ורצופת מכשולים יותר מאשר העבודה כשכיר.

"מי שאין לו משמעת עצמית וקשה לו לקום בבוקר לעבודה כשכיר, יתקשה עוד יותר לתפקד ולהצליח כבעל עסק", מציינת יפית כהן. "מי שרוצה להיפטר מהבוס צריך להבין שכעצמאי מצפות מערכות יחסים קשות לא פחות מהיחסים עם הבוס. הבוס החדש הוא הלקוח, הספק או כל אחד אחר שבו תלויה הצלחת העסק. לכן כל הסיבות הנפוצות שאני שומעת משכירים על מסגרת נוקשה ושעות עבודה ארוכות, ובוס קשוח, אלה אינן הסיבות הנכונות לפתוח עסק ולהפוך משכיר לעצמאי".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז למה אם כן, בכל זאת כדאי לנו לפתוח עסק? מה הן הסיבות "הנכונות" לעזוב את המסגרת הקבועה של עבודה מסודרת עם משכורת חודשית מובטחת ולצאת אל הלא נודע?

לדעתה של יפית כהן, היציאה לעצמאות צריכה להגיע מתוך התשוקה לעסק שאתה רוצה לפתוח ולא מהמיאוס ממקום העבודה הקודם. "אם יש לך רעיון חדשני או מיומנות יחודית לך בתחום מסוים, אפשר להתחיל לחשוב על עסק, אבל אתה חייב לבדוק את ההיתכנות שזה יכול להצליח. תתיעץ עם גורמים מקצועים באותו תחום, תוודא שתחושות הבטן שלך נכונות ורק אז תצא לדרך".

"גם אנשים שעובדים הרבה שנים בתחום מסוים, צוברים ניסיון ולקוחות הופכים למקצוענים של ממש יכולים לשקול את האפשרות לפתוח עסק עצמאי באותו תחום. אבל הם צריכים לדעת שלפחות חלק מהלקוחות שלהם יבואו איתם לעסק החדש". ועוד כלל אחד חשוב, "זה שאתה אוהב לשבת בבית קפה לא אומר שמתאים לי להיות בעלים של בית קפה. כפי שזה שאני נהנית לצפות במחול מודרני, לא הופך אותי לרקדנית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עידן ואסף אשל, תאומים בני 24 מפתח תקווה, פתחו לפני כחודש וחצי סניף של רשת "בוסתן", חנות למוצרי בריאות וטבע בקניון G צמרת בתל אביב. חבר'ה צעירים שלקחו הלוואות במאות אלפי שקלים על מנת להגשים את החלום. ניסינו להבין את הסיבות שלהם ואת הדרך שהם עשו בדרך אל העסק.

"התחלנו את דרכנו ברשת "בוסתן" כבר בגיל 20. התחלנו כעובדים זוטרים ולמדנו את רזי המקצוע, איך לנהל את החנות, כל הנושאים הלוגיסטיים, הייתה לנו הזדמנות ללמוד איך הדברים נעשים בפועל ותוך כדי עבודה גם להתפתח ברמת השיווק ולהציע הצעות שיפור משל עצמנו", מספרים התאומים. לאחר כשנה עידן התחיל לנהל סניף אחד של הרשת ונתנה לו ההזמנות לראות איך הדברים פועלים מאחורי הקלעים. אסף אחיו של עידן עבד באותו הסניף ויחד הם הצליחו לעלות את המכירות ולתרום רבות לשיפור השירות ולהצלחת הסניף. אז גם התחילה להתגבש המחשבה לפתוח עסק משל עצמם.

ובכל זאת מדובר בהתחייבות פיננסית ומחויבות אישית גדולה בלשון המעטה. "הפחדים מלווים אותנו לאורך כל הדרך. כל עסק חדש שנפתח היום במדינת ישראל משקיע סכום התחלתי של לפחות 200 אלף שקל. בדרך כלל רוב הכסף מגיע מהבנקים וממקורות כאלה ואחרים מה שמהר מאוד גורם לך להבין את גודל האחריות שמוטלת עלייך מעכשיו. אין ספק שמחסירים המון שעות שינה במחשבה ובמעקב אחרי המצב הפיננסי . אחרי הכל את רוב הכספים שמשקיעים בהתחלה לוקח זמן עד שרואים החזר וזה משהו שחייב לבוא בחשבון".
"העסק של עידן ואסף עדיין בחיתולים ובכל זאת יש כמה דברים שהם עשו נכון כבר בשלב הזה", אומרת יפית כהן. "למרות גילם הצעיר הם צברו ניסיון ולמדו את העסק מבפנים לפני שהפכו לעצמאים בתחום. הם בחרו להיות זכיינים של רשת גדולה ומוכרת והם כבר לא צריכים להשקיע במיתוג העסק ומוצר שלהם, כי זה כבר קיים".

עשה ואל תעשה למי שמחליט "ללכת על זה"

ראשית כל, המושג עצמאי יכול לבלבל רבים מכיוון שהוא בא עם קונוטציה של אדם חופשי ולא תלוי בדבר. לכן יפית כהן מציעה להתייחס לעצמך לא כעצמאי אלא כ"בעל עסק". בעל עסק הוא אדם שמחויב לעסק שלו, הוא צריך להגיע לשם בכל בוקר ולהניע את עצמו ואת העסק בכל יום מחדש. גם אם מדובר במקצועות חופשיים – בין אם אתה מטפל, אמן, או עו"ד אתה צריך להתייחס לעצמך כבעל עסק, וזה כולל המיתוג העצמי שלך, שיווק ושיפור תהליכים. ככה צריך להתנהל מהתחלה.

הטיפ השני לכל מי שחולם על להיות עצמאי - התגלח על הזקן של גדולים וחכמים ממך, כלומר צבור הרבה ניסיון מקדים כשכיר בתחום שאתה הולך להיות בו עצמאי. "כדאי לפתח את המומחיות שלך ואת המוניטין שלך על חשבונם של אחרים כשאתה שכיר", אומרת כהן. "תדע איזה טעויות לא לעשות. ואז אתה מקטין ב-50% את היכולת שלך לטעות וליפול. לפני שאתה פותח עסק עצמאי, חשוב כמה פאבים ניהלת, כמה דירות מכרת, כמה בתים עיצבת לשביעות רצון הלקוחות לפני שהפכת להיות בעל פאב, מתווך נדל"ן או מעצב פנים".

הטיפ השלישי - ודא שאתה במגרש הנכון לך מקצועית. סוד ההצלחה של בעל עסק הוא כשהתחום שבו הוא עובק מביא את מקסימום הכישורים שלו והתשוקה שלו לידי ביטוי. אל תפתח עסק שמצליח לאנשים אחרים רק כי הוא מצליח לאנשים אחרים. תשאל את עצמך האם זה מגניב עינייך, האם זה משהו שאני יודע שאני ממש טוב בו. למשל, אם באת לפתוח חנות, תשאל את עצמך האם אני איש מכירות טוב? ואם אני פותח פאב, עד כמה אני טוב בלארח אנשים? דע את נקודות החוזק שלך. אם אין לך שום נקודות שקשורות לעסק, תשאל את עצמך שנית למה דווקא את העסק הזה בחרת?

"פנה אלי בחור בן 35 שרוצה לפתוח חנות לבגדי ילדים, מספרת כהן. "שאלתי אותו למה? כי באיזור שהוא גר יש ביקוש גדול ואין מספיק חנויות מהסוג הזה, לכן זה עסק שיכול להצליח. שאלתי אותו – ומה לך ולבגדי ילדים? האם יש לך ילדים? לא. אתה מתעניין באופנה? לא. אחרי בירור הבנו שמה שמעניין אותו זה מסחר אבל ממש לא בגדי ילדים. אז הצעתי לו לפתוח חנות בתחום שיותר קרוב ללבו, וכך גילינו שהוא מתעניין באלקטרוניקה וגאדג'טים. מיקום מעולה וביקוש לעסק זה לא מספיק כדי שהעסק יצליח. קודם כל תחליט מה מעניין אותך ואז תמצא מיקום שמתאים לעסק. כי בסוף אתה צריך לדבר עם הלקוחות שלך ולשכנע אותם לקנות ממך, ואם אתה לא מבין מה מגניב במוצר שאתה מוכר, איך תדבר עם הלקוח? אם אתה מבין למה אנשים משלמים על גאדג'טים כי אתה בעצמך משלם עליהם, תמכור גאדג'טים!"

אל תלך לבד! פנה לאנשי מקצוע ובדוק את עצמך. גם כשאין לך הרבה כסף, העדף לשכור אנשים מקצוע הכי טובים שהכסף יכול לקנות כי בסופו של דבר הם יחסכו לך זמן וכסף ויעזרו לך להצליח. זה מתחיל מרואה חשבון, עורך דין אם צריך ויועץ מומחה לאיזה תחום שאתה צריך. במקום לקנות עוד סחורה, במקום להחליף וילונות, כדאי להשקיע את הכסף ביעוץ הכי טוב, הם חוסכים לך זמן וכסף, וכדאי להשקיע כבר בתחילת הדרך.

שלושת הש"ינים: שיווק, שימור ושיפור. לא משנה באיזה עסק מדובר, תמיד תידרש לשלוט בשלושת הדברים הנ"ל. כשמדברים על שיווק ושימור לקוחות מדברים על מיומנויות בין אישיות גבוהות. כדי להצליח לגייס לקוחות אתה צריך להיות בעל כישרון חברתי מפותח או לדאוג שהשותף שלך הוא כזה. אנשים שהם מומחים בתחום שלהם ואין להם את המרכיב האנושי יתקשו מאוד להצליח לנהל עסק לבד. לכן אם אתה יודע שאתה לא כזה, תדאג שיהיה לך שותף כזה. בדגש עם שותף ולא עובד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשמדברים על שיפור מדברים על משמעת עצמית מאוד גבוהה, הרבה יותר ממה שצריך עובד שכיר, ויכולת הנעה פנימית חזקה. כעצמאי, אף אחד לא יגיד לך מה לעשות ומתי. אף אחד לא יתן לך דף מטלות בבוקר - אז אתה חייב ליצור את זה לעצמך. כי עסק דורש ללמוד דברים חדשים, לשכלל תהליכים, ולא נותן רגע כדי לנוח על זרי הדפנה. אף אחד לא ירדוף אחריך לתת לך עבודה, אתה צריך לקום כל בוקר ולחשוב איך אני מקדם את העסק שלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully