וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אתם מביאים מתנות לחג שלא הייתם רוצים לקבל?

לא רוצים לאכזב את ההורים, מעדיפים לקנות בזול אבל רוצים בכלל גיפט קארד יוקרתי, ואפילו מנצלים את ההזדמנות כדי לסגור חשבונות במשפחה. סקר שבדק את הרגלי רכישת המתנות לחג מעלה ממצאים מעניינים - איפה אתם בתמונה?

עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: אירה אימרגליק מדווחת במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על סקר המתנות הגדול לחג)

ערב החג מתקרב, ורכישת מתנות נמצאת כבר עמוק ברשימת המטלות של רובנו. כנראה שהיא תככב שם בימים הקרובים עד להופעת ה"וי" המיוחל. ובאמת, קניית מתנה לבן משפחה או חבר יכולה להיות מהנה - אז מדוע רבים מאיתנו מעניקים מתנות לחג שכלל לא היינו רוצים לקבל?

סקר שערך האנליסט והיועץ הסטטיסטי גיל פלדמן, ניסה לבדוק מה מהווה רכישת מתנות עבור הצעירים הישראלים: כאב ראש, הוצאה כלכלית מיותרת או תהליך רגשי מורכב שמעיד על טיב היחסים עם הקרובים לנו מכל.

על פי הממצאים, המתנה העיקרית שרוב הישראלים מתכוונים לקנות היא כלי מטבח (34% מהמשיבים) - אבל היא רק המתנה הרביעית שהיו רוצים לקבל (7%).

אינפו טבלה סקר מתנות לחג. נתונים: האנליסט והיועץ הסטטיסטי גיל פלדמן,
נתונים: האנליסט והיועץ הסטטיסטי גיל פלדמן/נתונים: האנליסט והיועץ הסטטיסטי גיל פלדמן

"מתנות מהוות קרקע פורייה לעלבונות וסגירת חשבונות במשפחה"

"בתקופת החגים, כלי מטבח שנחשבים למתנה המסורתית נמכרים במבצעי אגרסיביים - והמחירים מאוד זולים. יש במתנה הזו נפח מטעה, שפחות מגלה את מידת הקמצנות של הרוכש"

עוד עולה מהסקר כי רבים מעניקים מתנות שלא היו רוצים בכלל לקבל אותן; בעוד המתנה שדווקא הכי היו רוצים לקבל היא תווי קנייה (56% מהמשיבים) - אולם רק 13% מתכוונים להעניק אותה השנה.

"בתקופת החגים, כלי מטבח שנחשבים למתנה המסורתית נמכרים במבצעי אגרסיביים - והמחירים מאוד זולים. יש במתנה הזו נפח מטעה, שפחות מגלה את מידת הקמצנות של הרוכש", אומרת פרופ' סוזי קגן, מטפלת זוגית ומשפחתית בכירה, בעלת מרכז לטיפול רגשי בילדים ומבוגרים.

לדברי קגן, "תווי הקנייה, לעומת זאת, אומרים במפורש מה ערך המתנה שאתה מביא. כולנו רוצים לקבל מתנה בעלת ערך גבוה ופתוחה לטעמנו האישי, ולכן נעדיף תווי קנייה. הרי אף לא אחד יביא תווי קנייה בשווי 30 שקל, אבל יש מצב שיקנה קערה גדולה ב-30 שקל וזה ייראה שהיא עלתה יותר".

הרוב המוחלט של המשיבים (74%) העידו שהם רוכשים מתנה עבור ההורים; רק 42% רוכשים מתנה לבני ובנות זוג; 34% רוכשים מתנה לילדים; ו-19% בלבד רוכשים מתנה לחברים.

"הנתון אינו מפתיע - מתנות בישראל ניתנות בעיקר בקרב בני משפחה, ולמרות שנהוג להתייחס לקניית מתנה כהליך כלכלי, מדובר כאן בהליך רגשי", מציינת פרופ' קגן. "מאחורי כל מתנה יש הרבה תכנים: קשר, מחשבה, היכרות, השקעה. לא פעם המתנות מהוות קרקע פורייה לעלבונות וסגירת חשבונות במשפחה, ויש בהן מסרים לטיב הקשר בין האנשים".

למי קונים מתנות לחג?

אינפו טבלה מתנות לחג. נתונים: האנליסט והיועץ הסטטיסטי גיל פלדמן,
נתונים: האנליסט והיועץ הסטטיסטי גיל פלדמן/נתונים: האנליסט והיועץ הסטטיסטי גיל פלדמן

"כמטפלת זוגית אני רואה הרבה פעמים בני זוג שמגיעים להסכמים - השנה לא נקנה מתנה בגלל מצב כלכלי. אבל אז מופיעים עלבונות, כמו למשל 'למרות זאת ציפיתי לקבל ממך מתנה'. זה שוב מעיד על הערך הרגשי שיש למתנה, מעבר לערך הכלכלי שלהן", היא מוסיפה.

עוד עולה מהממצאים כי משיבים בגילאי 46 ומעלה מתכוונים להשקיע במתנה הרבה יותר ממשיבים עד גיל 45 (280 שקלים לעומת 202 שקלים – הפרש של 39%). משיבים צעירים עד גיל 30 מעדיפים יותר לרכוש כלי מטבח מאשר משיבים בני 46 ומעלה (42% לעומת 26%). לעומת זאת, קבוצת הגיל המבוגרת מתכוונת לקנות הרבה יותר תווי קנייה - 20% לעומת 8% בקרב הצעירים.

"אנשים מבוגרים יותר בדרך כלל מבוססים יותר כלכלית ויכולים לפנק יותר מהצעירים, שצריכים לדאוג במקביל לחגים גם לקיום השוטף כמו משכנתא, ילדים וכדומה", מסכמת קגן, "מול הדאגה של ההורים אנו רואים את רצון הצעירים לעמוד במוסכמות החברתיות ולא לאכזב את ההורים".

לסקר המלא על מתנות לחג לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully