וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד ירידת מחירים בגבינות הצהובות? מכסות הייבוא יוגדלו ב-2018

27.9.2017 / 15:41

משרד הכלכלה יפרסם את הקריטריונים לייבוא גבינות קשות לשנה הבאה, במסגרת מכסה פטורה ממכס, כדי להפחית את המחיר לצרכן: "אל תקנו אוטומטית מוצרים יקרים"

אילוסטרציה. ShutterStock, ShutterStock
גבינה צהובה/ShutterStock, ShutterStock

ועדת המכסות של משרד הכלכלה והתעשייה תפרסם מחר (חמישי) את ההליך התחרותי ליבוא גבינות קשות (גבינה צהובה) לשנת 2018, במסגרת מכסה פטורה ממכס. במסגרת זאת מטיל המשרד מגבלות על ייבוא הגבינות הקשות, כך שניתן יהיה לייבא מספר מסוים של טונות; ניתנים היתרים ליבואנים ספציפיים שעומדים בתנאי משרד הכלכלה.

בשלוש השנים האחרונות מפעיל המשרד מנגנון של חלוקת מכסות יבוא לגבינה קשה בפטור ממכס, כאמצעי להגברת התחרות בשוק הקמעונאי ולשם הפחתת מחירים לצרכן.

במשרד הכלכלה מציינים כי בטרם הפעלת ההליך התחרותי, עמדה בפני הצרכן הישראלי הברירה של רכישת גבינה צהובה מידי יצרן דומיננטי ששלט ביותר מ-80% מהשוק (באמצעות המותגים עמק, גלבוע וגוש חלב); או מותג מקומי אחר שנמכר במחירים אף גבוהים יותר באותה תקופה (נעם).

ואולם, מאז החל ההליך התחרותי החלו להימכר גבינות במחירים הנמוכים עד 40% ממחיר המותגים של היצרנים המקומיים; וכן במחירים הנמוכים עד 32% מן המותגים מייצור מקומי במעדניה.

מכירות הגבינות הקשות מהוות כ-20% מכלל הפדיון השנתי של שוק מוצרי החלב

יאיר שירן, יו"ר ועדת המכסות: "בשנה האחרונה ראינו שהמסלול הנפרד לייבוא גבינה צהובה באריזה קמעונאית הצליח להביא לכניסת מותגים חדשים הזולים ב-20%-40% מהמותג המוביל"

במשרד צופים כי הגדלת המכסה של יבוא הגבינות הקשות לקראת 2018 ל-6,100 טון, המהווים 20%-25% מהצריכה השנתית של השוק הקמעונאי, תחזק את המגמה של הגברת התחרות והוזלת מחירי הגבינות הצהובות לצרכן. יצוין כי מכירות הגבינות הקשות מהוות כ-20% מכלל הפדיון השנתי של שוק מוצרי החלב.

לדברי יאיר שירן, מנהל מינהל תעשיות ויו"ר ועדת מכסות, לאור הצלחת המהלך של פתיחת שני מסלולי תחרות נפרדים לגבינות במעדניה וגבינות על המדף (באריזה קמעונאית) בשנת 2017, הרי שלקראת שנת 2018 תגדיל הוועדה את ההקצאות לגבינות על המדף, על חשבון גבינות למעדנייה.

שירן הוסיף כי "בשנה האחרונה ראינו שהמסלול הנפרד לייבוא גבינה צהובה באריזה קמעונאית הצליח להביא לכניסת מותגים חדשים הזולים ב-20%-40% מהמותג המוביל. במקביל, ציבור הצרכנים בישראל מגביר את רכישות הגבינה הצהובה באריזה קמעונאית על חשבון ירידה קלה בהיקף הצריכה של גבינה קשה במעדניות".

שינוי נוסף המתוכנן לקראת 2018 הוא מתן רישיונות לארבעה זוכים בכל מסלול (לעומת חמישה זוכים בכל מסלול בשנת 2017). לדברי שירן, "מהלך זה נעשה על מנת להגביר את התחרות בין היבואנים והרשתות המתחרות על הקצאות מהמכסה העומדת לחלוקה, דבר שצפוי להביאן להתחייב למחירים נמוכים יותר לצרכן, זאת על מנת להיות בין הזוכים בהקצאות".

על פי נתונים שניתח שירן, נתח השוק של גבינת העמק, שעמד בשנת 2015 על 62% מהגבינה הצהובה באריזה קמעונאית "על המדף" ו-63% מהגבינה הצהובה במעדניה, ירד בשנת 2017 לכדי 56% באריזה קמעונאית "על המדף" ו-54% במעדניה. במקביל, מותגים של גבינות קשות מיובאות, שבשנת 2015 היוו 3% בלבד מהגבינה הצהובה באריזה קמעונאית "על המדף" וכ-8% מהגבינה הצהובה במעדניה - הכפילו ושילשו את נתח השוק שלהן בשנת 2017 ל-9% באריזה קמעונאית "על המדף" ו-18% במעדניה.

עוד בעסקים

סופר פארם החלה לבצע משלוחים: מה תוכלו לקנות?

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחירי גבינות "על המדף"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחירי גבינות במעדנייה)/מערכת וואלה!, צילום מסך

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, ציין כי "פתחנו שוק ריכוזי ויקר לייבוא מגוון מוצרים ומחירים. אני קורא לצרכנים: נסו את המוצרים הנוספים שעל המדף, אל תקנו באופן אוטומטי מוצרים יקרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully